بیکاری

یک جامعه‌شناس گفت: مدرک‌گرایی الگوی اشتغال در کشور را تغییر داده است و اگر هر چه زودتر برای اشتغال افراد تحصیل کرده برنامه‌ریزی نداشته باشیم به زودی با بحران جدی رو به رو می شویم.

اردشیر گراوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به تغییر الگوی اشتغال جوانان در کشور اظهار داشت: این امر به دو مولفه اقتصادی و اجتماعی برمی‌گردد.

وی با اشاره به افزایش روند باسوادی در کشور گفت: باید توجه داشت 40 درصد از باسوادان در کشور دوره آموزش عالی را گذرانده‌اند و بر این اساس تن به انجام هر کاری نمی‌دهند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین دلایل رشد سریع باسوادی در کشور تاکید والدین بی سواد و یا کم سواد برای روی دانشگاه‌رفتن فرزندانشان بود، افزود: به نوعی می‌توان گفت این والدین نمی‌خواستند فرزندانشان سرنوشتی مشابه آنها پیدا کنند، به همین دلیل آنها را تشویق به تحصیل کردند.

وی با بیان اینکه نظام آموزشی هم این رویکرد را تقویت کرد و مدرک‌گرایی ارزش به شمار رفت، ابراز داشت: امروز ما با جمعیت تحصیلکرده‌ای مواجه هستیم که پس از فارغ‌التحصیلی نه مهارتی دارند و نه در هر جایگاهی مشغول به‌کار می‌شوند. در مقابل کارفرمایان هم از آنها ناراضی‌ هستند. در ابتدای کار، برایشان حقوق پایینی درنظر می‌گیرند و این فارغ‌التحصیلان، حاضر به اشتغال نمی‌شوند.

گراوند بر این باور است که این جوانان متناسب با نیازهای کشور، مهارت‌آموزی نداشته‌اند و از این رو برای اشتغال دچار مشکل می‌شوند.

وی اضافه کرد: دانشجوی رشته شهرسازی، تمام آموزش‌هایش تئوریک است، مهندس دامپروری و کشاورزی، شغل پشت میزی نیست، نظام آموزشی به‌طور شتاب‌زده به جمعیت تحصیلکرده کشور اضافه کرد بدون اینکه امکان‌سنجی و نیازسنجی کرده باشد. جوانی که کارشناسی ارشد دارد دیگر حاضر نمی‌شود با ۶، ۵ میلیون تومان کار کند، این مبلغ نیازهای اولیه‌اش را هم تامین نمی‌کند، بنابراین ترجیح می‌دهد در خانه بماند. برای این افراد مشاغل دیگری تعریف شود که اگر این اتفاق نیفتد، ممکن است آمار مهاجرت افزایش پیدا کند.

این جامعه شناس با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها نیروی شاغل تربیت نمی‌کنند، تصریح کرد: فارغ‌التحصیل دکترای دانشگاه شهید بهشتی با هشت میلیون تومان مشغول به ‌کار است؛ نه او راضی است و نه کارفرما.

وی تصریح کرد: ما باید در زمینه تنوع شغلی، فرصت‌ها را افزایش دهیم و برای سلایق مختلف کار ایجاد کنیم، در غیراین‌صورت پیامدهای اجتماعی و اقتصادی زیادی در پی خواهد داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =