لبنیات

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: افزایش قیمت لبنیات و کاهش توان خرید مردم مصرف این ماده غذایی را کاهش داده و این امر در مناطق محروم بیشتر دیده میشود و با این شرایط باید توجه داشت که کوتاهی قد در کمین کودکان مناطق محروم است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، احمد اسماعیل‌زاده در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به گرانی مواد خوراکی و کاهش توان خرید مردم اظهار داشت: به دلیل گرانی لبنیات، مصرف مواد لبنی به ویژه شیر در چند ماه اخیر کاهش چشمگیری داشته؛ حتی افرادی که محدوده مصرف چشم‌گیری داشته‌اند، مصرف خود را کاهش داده‌اند، در این شرایط وقتی مصرف لبنیات کاهش پیدا می‌کند افراد به سمت گروه‌های غذایی دیگر گرایش پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به جایگزینی نوشابه‌ها و نوشیدنی‌های شیرین به جای شیر تصریح کرد: این موضوع عمدتا در گروه‌های سنی نوجوان بسیار بارز است. با این حال با توجه به اینکه هنوز مدارس تعطیل بوده و بررسی‌های دقیقی در این رابطه انجام نشده است هنوز نمی‌توان به طور قطع و یقین بگوییم که به جای شیر نوشابه مصرف می‌شود، اما وقتی نوشیدنی مانند شیر که به عنوان یک میان وعده در مدارس استفاده می‌شد کم می‌شود بچه‌ها نه تنها به سمت نوشابه که حتی به سمت نوشیدنی‌های شیرین، آب‌میوه‌های صنعتی و شربت‌ها گرایش پیدا می‌کنند.

اسماعیل‌زاده با بیان اینکه هنوز تحقیق جامعی که نشان دهد به جای شیر چه چیزی مصرف می‌شود وجود ندارد، گفت: آمارهای متعددی که از گوشه و کنار کشور به ما می‌رسد نشان می‌دهد که علی‌رغم تولید بسیار زیاد لبنیات، مصرف آن در سطح جامعه کاهش پیدا کرده است. البته قبلا نیز مصرف لبنیات در کشور نیز در حد مطلوب نبود با این حال امروز بیشتر کاهش یافته است.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت تأکید کرد: اگر کاهش مصرف لبنیات تداوم پیدا کند کمبود کلسیم، کمبود پروتئین و مواد مغذی در کودکان دارای سوء تغذیه به ویژه در استان‌های کم برخوردار به نحوه قابل توجهی خود را در قالب پوکی استخوان، کوتاه قدی و بیماری‌هایی از این دست خود را نشان خواهد داد.

وی در رابطه با راهکار وزارت بهداشت برای جبران کمبود مصرف لبنیات در کشور به ویژه در میان کودکان و نوجوانان نیز گفت: در این راستا ما باید روی برنامه مصرف شیر در مدارس حداقل در استان‌های کم برخوردار تمرکز کنیم تا حداقل برای کودکان این مناطق مصرف یک واحد شیر را در طول روز داشته باشیم. همچنین ممنوعیت ارائه نوشابه‌ و نوشیدنی‌های صنعتی شیرین در مدارس استراتژی دیگر ما است که این را دنبال می‌کنیم.

اسماعیل زاده گفت: یک استراتژی دیگر وزارت بهداشت رایزنی با نهادها، بنیادها و خیرین است تا منابع خود را به سمت کاهش قیمت لبنیات سوق دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =