نورد سرد

شرکت فولاد مبارکه با اتکا به توان و دانش نیروهای متخصص داخلی توانسته است در دوران سخت تحریم، کشور را به مرز خودکفایی در تولید محصولات دارای رتبه کیفیت فولادی برساند. به گونه‌ای که این امر حتی در بخش‌های دیگر مجموعه، زمینه اشتغال بسیاری از نیروهای بومی را فراهم آورده است.

به گزارش ایراسین به نقل از شما و اقتصاد، آمار و ارقام سامانه کدال فولاد مبارکه برای سال مالی گذشته و همچنین بررسی روند تولیدات این مجتمع نشان از افزایش تولیداتی دارد که با اتکا به توان و دانش نیروهای متخصص داخلی توانسته است در دوران سخت تحریم کشور را به مرز خودکفایی در تولید محصولات دارای رتبه کیفیت فولادی برساند. به گونه‌ای که این امر حتی در بخش‌های دیگر مجموعه، زمینه اشتغال بسیاری از نیروهای بومی را فراهم آورده است.

فولاد مبارکه با ارزش بازار ۳/ ۳۳۱هزار میلیارد تومان به عنوان «فولاد» دومین نماد بزرگ بورسی در بازار اول (تابلوی اصلی) بورس معامله می‌شود. صورت‌های مالی منتشر شده شرکت فولاد مبارکه در سامانه کدال که مربوط به عملکرد ۱۲ماهه ۱۴۰۰ مجتمع عظیم فولادی، نمایانگر این است که این شرکت به‌رغم محدودیت‌های اعمال‌شده برای گاز و برق در دوره مذکور عملکرد مناسبی از خود نشان داد.

این شرکت محصولاتی همچون گندله، آهن اسفنجی، تختال، کلاف گرم، کلاف سخت سرد، کلاف قلع‌اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی را تولید می‌کند.

براساس صورت‌مالی حسابرسی‌نشده منتهی به ۲۹ اسفندماه که توسط شرکت در سامانه کدال منتشر شده، «فولاد» با سرمایه ۳/ ۲۹‌هزار میلیارد تومان، ۶/ ۱۴۵‌هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی شناسایی کرده که نسبت به سال ۹۹ با رشد ۸۸درصدی همراه بوده است. بهای تمام‌شده درآمدهای عملیاتی شرکت نیز نسبت به سال قبل‌تر با رشد ۷۳درصدی همراه بوده که «فولاد» دلیل آن را افزایش نرخ حامل‌های انرژی و سایر نهاده‌های تولید (گندله، کنسانتره و...) اعلام کرده است.

کاهش عیوبی چون ناخالصی، پوسته، زنگ‌زدگی و لکه امولسیون از موارد تاثیرگذار بر بهبود شاخص کیفیت فولاد مبارکه بوده است؛ بازرسی به‌موقع، شناسایی عیب و عوامل موثر بر آن و انجام اقدام اصلاحی بهنگام و کنترل فرآیند کیفیت محصولات از جمله اقدامات موثر بر افزایش کیفیت محصولات است.

محصولات فولاد مبارکه از نظر کیفی به ۴ دسته محصولات منطبق، محصول نامنطبق درجه یک، محصول نامنطبق درجه ۲ و قراضه تقسیم می‌شوند و بازده کیفی از درصد وزنی محصولات منطبق حاصل می‌شود و نشان‌دهنده مقدار تولید محصولات منطبق با سفارش است.

علیرضا کی‌یگانه مدیر کنترل کیفی شرکت فولاد مبارکه درباره افزایش عملکرد کیفی محصولات فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰، می‌گوید: مهم‌ترین شاخص کیفیت محصولات فولاد مبارکه نشان‌دهنده وضعیت کیفیت و بازده کیفی کل محصولات شرکت است؛ بازده کیفی کل شرکت از بازده کیفی نواحی تولیدی فولادسازی، نورد گرم و نورد سرد به‌دست می‌آید. دستیابی به این موفقیت نشانگر لبیک تلاشگران فولاد مبارکه به منویات رهبر معظم انقلاب در سال ۱۴۰۰ با عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» است.

سال گذشته، فولاد مبارکه در مجموع ۱/ ۸میلیون تن محصول (محصولات گرم، سرد و پوشش‌دار) تولید کرد که نسبت به سال ۹۹ با رشد حدود ۵درصدی همراه بود. از این میزان، «فولاد» ۲/ ۶میلیون تن را در داخل کشور با بهای کل ۴/ ۱۲۵‌هزار میلیارد تومان به فروش رسانده است. به‌رغم رشد هزینه‌ها این شرکت سود ناخالص ۴/ ۷۵‌هزار میلیارد تومانی را محقق کرده که نسبت به دوره مشابه سال ۹۹ رشد ۱۰۵درصدی داشته است.

به گفته مدیران فولاد مبارکه، این مجتمع عظیم فولادی به‌عنوان یک سازمان پیشرو در سال ۱۴۰۱ نیز تمامی امکانات خود را در زمینه تحقق پیام رهبر معظم انقلاب مبنی بر شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» به‌کار گرفته است.

براساس آخرین گزارش عملکرد «فولاد» در فصل بهار ۸/ ۱میلیون تن محصول تولید کرده است. میزان فروش شرکت در سه‌ماه بهار 1/48هزار میلیارد تومان بوده که از این مبلغ ۱۷‌هزار میلیارد تومان از فرش محصولات به داخل کشور و 1/7 هزار میلیارد تومان ماحصل فروش صادراتی شرکت بوده است.

در سال جدید اتفاقات جذاب و خوبی برای صنعت فولاد کشورمان، به خصوص در زمینه تولیدات محصولات کیفی و جدید که در سایه تحریم‌ها امکان دستیابی به آنها مقدور نبود توسط شرکت فولاد مبارکه رخ داد. پروژه‌های فولاد سبا نمونه‌ای از تلاش بی‌وقفه مدیران و مسئولان فولادی این شرکت‌ است که توانسته علیرغم محدودیت‌های انرژی و فشار تحریمی کشور را در رده تولیدکنندگان محصولات فولادی قرار دهد که در سطح جهانی مربوط به کشورهای در تراز توسعه‌یافتگی است.

وزیر صمت، درباره عملکرد شرکت فولاد مبارکه، می‌گوید: «عملکرد فولاد مبارکه در تنظیم بازار، کاهش چشمگیر مصرف آب و تولید محصولات ویژه قابل تقدیر است. ما هم تولیدکننده و هم صادرکننده فولاد هستیم، زمانی که قصد تولید الکتروموتور داریم، فولاد الکتریکی را از دیگر کشورها خریداری و وارد می‌کنیم که خوشبختانه فولاد مبارکه در این زمینه کشورمان را از واردات این محصول به کشور بی‌نیاز کرد.»

از دیگر دستاوردهای فولاد مبارکه افتتاح پروژه‌های مجتمع فولاد سبا می‌باشد که نقش مهمی در سودآوری گروه فولاد مبارکه و همچنین خودکفایی کشور خواهد داشت. در زیر به طور خلاصه نمونه‌های این پروژه‌ها را همراه با تاثیر روند سودآوری و اهمیت آن در تولید، خودکفایی و اشتغال ذکر می‌کنیم.

بهره‌برداری از واحدهای گاززدایی و کربن‌زدایی تحت خلاء(V.O.D & V.D) و اسمز معکوس ثانویه(RO2) فولاد سبای فولاد مبارکه با ظرفیت ۴۸۰ مترمکعب در ساعت سبب می‌شود تا درصد بازیابی آب از پساب افزایش یافته و میزان مصرف آب تازه در فرایند تولید کاهش می‌یابد. این پروژه تاثیر قابل توجهی در کیفیت و میزان بازچرخانی پساب‌های صنعتی و بهداشتی خواهد داشت، با اجرای این پروژه، میزان مصرف آب تازه برای تولید تا حد زیادی در مجتمع فولاد سبا کاهش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، با راه‌اندازی واحد گاززدایی نقش مهمی در تولید فولادهای کیفی شامل فولاد API (برای لوله های انتقال نفت و گاز)، فولاد پراستخدام و پیشرفته (جهت استفاده در صنایع خودروسازی) و فولاد الکتریکی دارد، محصولاتی که طی سال‌های گذشته از خارج از کشور تامین می‌شده اما از این پس، کشورمان از واردات آن‌ها بی‌نیاز خواهد شد.

بر همین اساس متوجه می‌شویم که راه‌اندازی واحد گاززدایی و کربن‌زدایی در مجتمع فولاد سبا، گازهای محلول در فولاد مذاب شامل هیدروژن، نیتروژن و همچنین کربن کاهش می‌یابند و در نتیجه آن، گریدهایی فولادی با استحکام بالا برای تامین نیاز صنایع خودروسازی تولید خواهند شد. مدت‌زمان اجرای پروژه V.D مجتمع فولاد سبا حدود ۶ ماه بوده است، فولادهای الکتریکی یا سیلیکونی در صنایع تولید ترانسفورماتور، تولید موتورها و ژنراتورهای الکتریکی کاربرد زیادی دارد.

با راه‌اندازی پروژه V.O.D از ۳ ماه آینده می‌توانیم به تدریج محصولات جدید فولادی را به بازار داخلی عرضه کنیم و تنوع محصولات ویژه و کیفی در گروه فولاد مبارکه را افزایش دهیم که این دستاورد بزرگ، نقش مهمی در سودآوری گروه فولاد مبارکه و همچنین خودکفایی کشور خواهد داشت.

گفتنی است، کارکنان واحد احیاء مستقیم سبای فولاد مبارکه موفق شدند در تاریخ ۷ تیرماه سال جاری با تولید ۴ هزار و ۹۵۲ تن آهن اسفنجی رکورد روزانه جدیدی را ثبت کنند و رکورد قبلی ۲۳ خردادماه سال جاری به میزان ۴ هزار و ۹۰۱ تن را ارتقاء بدهند.

عملکرد ویژه فولاد مبارکه در طرح ها و افزایش تولید سبب شده است تا اشتغال آفرینی ستودنی خصوصا در مناطق محروم را داشته باشد، به نحوی که اشتغال نیرو ها به صورت مستقیم بیش از ۲۵۰ هزار نفر و به صورت غیرمستقیم ۳۵۰ هزارنفری را در کارنامه خود رقم زده است.

لازم به ذکر است، شرکت فولاد مبارکه در طرح های توسعه ای از جمله طرح های توسعه در قالب پیشرانه پیشرفت ایران اسلامی که از دهه فجر سال گذشته آغاز شد و اکنون به پیشرفت ۴۰ درصدی رسیده، توانایی ایجاد اشتغال ۱۲ هزار نفری که عمدتا از مناطق محروم هستند را فراهم آورده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =