مناسب سازی معابر

مناسب سازی معابر شهری بیش از سه دهه است که برای دلخوشی معلولان برای تردد در شهرها سر داده می‌شود و این در حالی است که در عمل اقدام دندان گیری را شاهد نبوده‌ایم، به اعتقاد کارشناسان تحقق مسئولیت اجتماعی می‌تواند گره گشای اجرای این طرح باشد.

پایگاه خبری ایراسین –مریم یاوری: قلمرو مسئولیت اجتماعی در دنیای امروز به حدی گسترده شده که دیگر هیچ خسارتی نباید جبران نشده باقی بماند. از سویی دیگر در سطح جامعه هستند افرادی که در مواقعی که از سوی جامعه برای آنان خطرات و خساراتی حاصل می‌شود، مشتاقانه در انتظار یاری جامعه حقوقی و حقوقدانان برای حمایت هستند و در این بین افراد معلول و ناتوان که یا در بدو تولد و به دلایل ژنتیکی و ... به این حال وروز افتاده‌اند و یا در لحظه تولد کاملا سالم بوده‌اند و در طول دوران زندگی نیز از هر حیث بدون هر گونه عیب ونقصی زیسته‌اند اما به ناگهان در اثر یک حادثه و یا بر اثر ناملایمات مانند جنگ و یا حوادث ناشی از وظیفه شغلی مانند آتش نشانان دچار معلولیت جسمی و یا ذهنی شده‌اند.

این افراد برای هر گونه اقدامی و یا تردد عادی در سطح شهر برای موانعی رو به رو هستند که رفته رفته آنها را به سمت افسردگی و گوشه گیری می‌کشاند.

در این شرایط باید توجه داشت که هر بار به هفته بهزیستی و یا روز معلولان نزدیک می شویم مسئولان در بخش های مختلف و به ویژه مدیریت شهری دم از مناسب سازی معابر و برداشتن موانع از سر راه معلولان می‌شوند و این در حالی است که همه شعارها به همان دو روز ختم شده و پس از آن همه حرف هایشان را فراموش می کنند و همه تصمیماتشان روی ورق جا خوش می‌کند.

اما هرگز نباید فراموش کرد که عدم مناسب سازی معابر برای تردد معلولان و افراد آسیب دیده هر روز به آنها آسیب جدی وارد می‌کند و هر چند روز یکبار شاهد وارد آمدن آسیب جدی به آنها می‌شویم.

از این رو ضروری است همه افراد جامعه نسبت به مسئولیت‌هایشان در قبال محیط های خطرناک حفاظت نشده و مناسب کردن آن برای استفاده معلولان و جانبازان توجه داشته باشند.

مناسب‌سازی معابر شعار ۳۰ ساله‌ای که برای معلولان سر می‌دهند/لزوم تحقق مسئولیت اجتماعی

همه دستگاه‌ها به مسئولیت اجتماعی خود در برابر معلولان متعهد باشند

در این ارتباط دلارام علی، عضو انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به وجود بنگاه‌های بزرگ و کوچک اقتصادی و نهادها، ادارات و سازمان‌ها در کشور به خبرنگار ایراسین گفت: حیات همه این نهادها بستگی مستقیم به حیات جامعه دارد و همه آنها باید در کنار فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و .. که انجام می‌دهند به مسئولیت اجتماعی خود نیز متعهد باشند.

وی افزود: باید توجه داشت که عمده معلولان در جامعه حاصل فعالیت همه سازمان‌ها، نهادها و بنگاه‌های اقتصادی است، برخی افراد به دلیل قصور پزشکی، برخی به علت عدم اصلاح نقاط جادثه پذیر جاده‌ای، برخی به دلیل بی توجهی به ایمنی در محیط کار، برخی به دلیل نامناسب بودن استاندارد خودروها، برخی به دلیل عدم ارائه آموزش‌های لازم در زمینه استفاده از تجهیزات و ... معلول می‌شوند و از این رو همه در برابر این قشر مسئولیت داریم.

عضو انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران با بیان اینکه مناسب سازی معابر برای تردد معلولان در شهرها حداقل حقوق این قشر است، تصریح کرد: این در حالی است که بیش از سه دهه است که اعتبار مناسبی برای این امر دیده نشده و همه وعده‌های داده شده در این زمینه پوچ بوده است.

وی تاکید کرد: برداشتن موانع برای حضور معلولان در جامعه مرز میان افراد عادی و معلول را کم رنگ می‌کند و در این شرایط شاهد کاهش میزان بیماری های روانی در بین این قشر خواهیم بود.

مناسب‌سازی معابر شعار ۳۰ ساله‌ای که برای معلولان سر می‌دهند/لزوم تحقق مسئولیت اجتماعی

راه اندازی دبیرخانه مناسب سازی معابر برای معلولان در وزارت کشور

همچنین علی محمد قادری در نشست خبری اخیر خود در خصوص وضعیت مناسب سازی شهری برای معلولان گفت: دبیرخانه مناسب سازی در وزارت کشور با حضور مسئولان شهرداری ایجاد شده است؛ مناسب سازی شهری هم تنها به معلولان محدود نمی‌شود و برای آحاد جامعه از جمله سالمندان و زنان باردار ضروری است.

رئیس سازمان بهزیستی گفت: جلسات متعددی تشکیل شده و مصوبات بسیار مناسبی هم داشته است؛ به استانداران گفته شده است و به فرمانداران دستورات لازم ابلاغ گردیده است؛ سامانه پیامکی معبر هم ایجاد شده است؛ در ماه‌های اخیر تعداد زیادی پیامک در این خصوص به ما ابلاغ شده است به نحوی که در سامانه نشان داده می‌شود در چه نقاطی از شهر چه مشکلاتی وجود دارد؛ دقت کنید که موضوع مناسب سازی صرفاً به بهسازی پیاده‌روها محدود نمی‌شود و این فقط یکی از اقدامات لازم برای بهینه‌سازی شهری است. بهینه سازی شهری برای نابینایان و ناشنوایان بسیار مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =