مالیات

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه یکی از نقش‌های اساسی مالیات در اقتصاد تأمین منابع مالی است، گفت: مالیات در عدالت اجتماعی نیز موثر است.

به گزارش ایراسین به نقل از فارس، عباس مزیکی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: مالیات اهمیت زیادی در توسعه و رفاه اجتماعی دارد، تشکیل جامعه توسط انسان‌ها نیاز به قوانین و مجریان این قوانین دارد؛ برای اداره جامعه اسلامی، مردم باید هزینه‌های آن را پرداخت کنند.

وی ادامه داد: یکی از نقش‌های اساسی مالیات در اقتصاد تأمین منابع مالی است، اما مالیات در عدالت اجتماعی نیز مؤثر است، زیرا نرخ مالیات برای مشاغل مختلف متفاوت است؛ مالیات در توزیع ثروت مؤثر است و برای کاهش فاصله طبقاتی مهم است، همونین وصول مالیات به رفاع عمومی مردم کمک می‌کند.

مزیکی تصریح کرد: مالیات باید اقتصاد زیرزمینی را به روی زمین بیاورد، مالیات بر ارزش افزوده برای شفافیت است، این مالیات بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع می‌شود تا مباحث اجتماعی به خوبی رفع شود؛ در سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به عنوان عوارض پرداخت و بین شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شده که اثر بسیار زیادی در رفاه اجتماعی داشته است؛ مطالبه‌گر اصلی در بخش مالیات مردم هستند و گرفتن مالیات عادلانه با شفاف نشدن فعالیت اقتصادی محقق نمی‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: نظام مالیاتی باید قدم‌های استوارتری را بردارد و قوانینی که اخیرا وضع شده برای گرفتن مالیات عادلانه و شفافیت است، در سال جاری عزم دولت برای اجرای دقیق قوانین مالیاتی است تا کلیه کسب‌ و کارها فعالیت اقتصادی شفاف داشته باشند.

وی با بیان این‌که برخی قوانین مالیاتی در اواخر سال گذشته اجرا شد، گفت: اتصال دستگاه‌های پز به پرونده‌های مالیاتی، سبب ایجاد بیش از ۶۸ هزار پرونده‌های مالیاتی در اصفهان شده است؛ این را نیز باید اضافه کنم که کنترل فشارهای تورمی در بسیاری از موارد با مالیات امکان‌پذیر است؛ مالیات بر خانه‌های خالی، برای عرضه خانه‌های خالی برای مردم است تا تورم در بخش مسکن کاهش پیدا کند.

مزیکی همچنین عنوان کرد: مالیات به عنوان کنترل‌کننده مصرف در برخی موارد است، کاهش تقاضا برای برخی کالاهای مصرفی و کاهش فاصله بین غنی و فقیر نیز از دیگر آثار مالیات است، مالیات می‌تواند با حمایت به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال کمک کند؛ نباید فقط به جنبه درآمدزایی مالیات نگاه کرد و آثار اقتصادی و اجتماعی که در پی دارد را نیز باید در نظر گرفت.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به این‌که یکی از مطمئن‌ترین درآمدهای دولت‌ها مالیات است، گفت: هدف اصلی تحریم ضربه زدن به اقتصاد است، اگر دولت بتواند مالیات را به درستی وصول کند، می‌تواند در عرصه‌های مختلف به توفیق بیشتری دست پیدا کند، توجه بیشتر به منابع مالیاتی برای اداره کشور از منافع تحریم‌ها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار در گرو اقتصاد سالم است، اگر قرار است اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید به تولید و درآمد پایدار کشور توجه کرد، حاکمیت در ایجاد اشتغال و کمک به تولید عزم جزمی دارند؛ نابرابری‌های اجتماعی به کمک مالیات قابل حل است.

مزیکی در پایان تصریح کرد: اگر بخواهیم مالیات را به صورت فرهنگی و مورد پذیرش مردم قرار دهیم، باید به مردم اعتماد دهیم، مالیاتی که می‌پردازند در جهت رفاه و حل مشکل مردم استفاده می‌شود، باید بین مردم و دولت باور دوطرفه ایجاد شود تا مردم با رغبت بیشتری مالیات دهند؛ نظام مالیاتی در حال تغییر و تحول است رشد درآمدهای مالیاتی مشخص است، باید سراغ فرارهای مالیاتی و دانه درشت‌ها رفت و مردم امروز خواهان این اتفاق هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =