روز صنعت معدن

بسیاری از مشکلات کشور با افزایش تولید ملی، رونق بخشیدن به آن و جهش در تولید حل می‌شود و تلاش در بخش تولید شاه‌کلید فائق آمدن بر چالش‌های جاری است؛ چالش‌هایی که امروز به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی گریبانگیر مردم شده و می‌توان از آن به‌عنوان اولین دغدغه مردم یاد کرد.

پایگاه خبری ایراسین؛ محمد جواد قائدی- رهبر معظم انقلاب هرساله در اولین روز از هر سال جدید، با انتخاب یک شعار خط‌مشی آن سال را برای فعالان صنعت، اقتصاد، فرهنگ، سیاست و ...تعیین می‌فرمایند. در اولین روز از سال ۱۴۰۱ ایشان شعار سال را «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» قرار دارند.

بر اساس این شعار که می‌تواند راهبرد شرکت‌ها و فعالین اقتصادی باشد، بسیاری از شرکت‌ها ره‌نگاشت خود را خیلی سریع ترسیم و شروع به فعالیت کردند. این شعار که مثل سال‌های قبل اقتصادی بود، نشان از اهمیت و نگاه ویژه رهبر انقلاب به حوزه تولید دارد. این یعنی بسیاری از مشکلات کشور با افزایش تولید ملی، رونق بخشیدن به آن و جهش در تولید حل می‌شود و تلاش در بخش تولید شاه‌کلید فائق آمدن بر چالش‌های جاری است؛ چالش‌هایی که امروز به‌ویژه در حوزه اقتصادی و معیشتی گریبانگیر مردم شده و می‌توان از آن به‌عنوان اولین دغدغه مردم یاد کرد.

فولاد مبارکه به‌عنوان برترین تولیدکننده ورق‌های فولادی در خاورمیانه و شمال آفریقا، همواره از سال‌های گذشته، عمل به منویات رهبری را در دستور کار خود قرار داده و تلاش کرده در این راستا گام‌های مؤثری بردارد که ۳۱ رکورد تولید به‌دست‌آمده در گروه فولاد مبارکه در ۳۱ روز از فرودین‌ماه ۱۴۰۱ گواهی بر این مدعاست.رکوردهای اردیبهشت‌ماه در شرکت فولاد مبارکه نیز نباید مغفول بماند، چراکه در این ماه نیز این شرکت خوش درخشید و ۴ رکورد ارزشمند خود را در زمینه تولید آهن اسفنجی، کلاف گرم و تختال دوباره بهبود بخشید. نکته اینجاست که این رکوردها تنها با برنامه‌ریزی برای افزایش بهره‌وری و با به‌کارگیری حداکثری از ظرفیت‌های موجود و تلاش سرمایه‌های انسانی این شرکت محقق شده و تجهیزی برای رسیدن به این حجم عظیم از رکوردهای تولید به این مجموعه اضافه نشده است.

رکوردهای روزانه در خردادماه نیز ادامه یافت، ولی نکته مهم این است: محدودیت‌های مختلفی بر سر راه صنعت کشور به‌ویژه صنعت فولاد وجود دارد که راه سختی را پیش پای این صنعت مهم گذاشته است.

صنعت فولاد؛ پیشران اقتصاد کشور

رهبر انقلاب در شهریورماه سال گذشته در دیدار با اعضای دولت جدید فرمودند: «یک نکته در مسئله اقتصاد، توجه به بخش‌های پیشران اقتصادی است. بعضی از بخش‌ها به معنای واقعی کلمه پیشران‌اند. مثلا فرض بخش مسکن که کارشناس‌ها می‌گویند اگر بخش مسکن به جریان بیفتد، بخش‌های متعددی به راه می‌افتد، یا بخش صنایع مهمی مثل صنعت فولاد، صنعت خودرو، بخش‌های انرژی و پتروشیمی و امثال این‌ها وقتی که به کار بیفتد، این‌ها جنبه پیشران دارد. بایستی این‌ها را به حرکت درآورد و در این بخش‌ها به‌خصوص هماهنگیِ متولیان کار خیلی مهم است.»

نه‌تنها رهبر انقلاب، بلکه بسیاری از اقتصادهای دنیا بر روی تولید فولاد تأکید بسیاری دارند، چراکه فولاد با زندگی مردم گره خورده و همین موضوع باعث می‌شود نیاز مردم به این محصول، هر روز بیشتر از قبل شود. حال صنعتی که باید به توصیه رهبر انقلاب هرچه سریع‌تر حرکت کند تا چرخ اقتصاد را بیشتر بچرخاند، در این سال‌ها درگیر چالش‌هایی مانند تأمین انرژی ازجمله برق و گاز، تأمین مواد اولیه، محدودیت‌های مختلف در حوزه حمل‌ونقل و... شده است.

در موضوع تأمین انرژی با توجه به محدودیت‌های زیرساختی در تولید برق، کشور در تابستان به‌دلیل افزایش مصرف برق دچار چالش‌ می‌شود. سیاست‌گذاری‌ها، به‌ویژه در چند سال گذشته به نحوی بوده که خاموشی‌ها و محدودیت‌ها بیشتر به سمت مصارف صنعتی رفته است.

در فصل زمستان و با افزایش مصرف گاز به‌خصوص در مصارف خانگی نیز موضوع به همین منوال است که به همین خاطر در عمل شاهد اختلال شش‌ماهه در صنعت فولاد کشور هستیم.

البته منظور از بیان این موضوع مصرف نکردن در مصارف خانگی نیست، بلکه مردم عزیز این مرزوبوم می‌توانند با رعایت نکات ساده‌ای مانند صرفه‌جویی، مدیریت مصرف انرژی، رعایت استانداردها در زمینه‌های مختلف و... مصرف انرژی را در کشور کاهش دهند. این یعنی با کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی مصرف انرژی که عمده آن در بخش خانگی است می‌توانیم شاهد چرخش چرخ صنعت کشور باشیم.

از سوی دیگر در حوزه تأمین مواد اولیه، نه به‌دلیل نبود معادن موردنیاز، بلکه به‌علت بعضی از برنامه‌ریزی‌های غلط در سال‌های گذشته شاهد بروز چالش‌هایی جدی در این زمینه بوده‌ایم. در زمینه حمل‌ونقل نیز به‌دلیل توسعه و فعالیت بیش‌ازپیش صنعت و توسعه نیافتن زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌ویژه حمل‌ونقل ریلی چه در زمینه خط آهن و چه در زمینه نیروی کشش، صنایع برای انتقال مواد اولیه با محدودیت‌های متعدد مواجه شده‌اند.

راه‌حل چیست؟

راه‌حل همان است که رهبری فرموده‌اند؛« پرداختن به تولید ملی» که این موضوع با سیاست‌گذاری‌های صحیح و هماهنگی میان مسئولین قابل انجام است.نباید فراموش کنیم که خانواده فولاد مبارکه با چیزی در حدود ۳۰۰ هزار عضو، امروز در پهنه این مرزوبوم در حال فعالیت است و مدال افتخار تحقق یک درصد از تولید ناخالص داخلی را بر سینه دارد؛ تولیدی که می‌تواند با هموار شدن راه، افزایش یابد تا در نهایت بتواند گره از مشکلات اقتصادی کشور و مردم تلاشگر ایران اسلامی باز کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =