تامین برق

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان گفت: پیک مصرف برق که از تاریخ ۱۵ خردادماه آغاز شده و تا نیمه شهریورماه ادامه دارد. بر اساس مصوبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه هیئت وزیران برای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی در بخش‌های مختلف، سقف مصرف برای صنایع، کشاورزی و خانگی مشخص شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مهرداد جنتیان معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: پیک مصرف برق که از تاریخ ۱۵ خردادماه آغاز شده و تا نیمه شهریورماه ادامه دارد. بر اساس مصوبه ۱۸ اردیبهشت‌ماه هییت وزیران برای مدیریت مصرف برق و جلوگیری از خاموشی در بخش‌های مختلف، سقف مصرف برای صنایع، کشاورزی و خانگی مشخص شد.

وی افزود: برنامه‌ریزی‌هایی از سوی شرکت‌های توزیع برق برای مدیریت مصرف انجام شده است تا از فشار بر نیروگاه‌ها جلوگیری شود. در غیر این صورت به علت افزایش مصرف؛ نیروگاه‌ها از مدار خارج شوند و همه کشور دچار خاموشی می‌شود. در این صورت بازگشت به مدار حدود ۴ روز به طول خواهد انجامید.

معاون فروش و خدمات مشترکین شرکت توزیع برق اصفهان با اشاره به اینکه تمامی تلاش ما جلوگیری از خاموشی مانند آنچه در سال گذشته شاهد بودیم است، اظهار کرد: از این رو برنامه‌هایی تدوین شده است که در صنایع انرژی‌بر و شهرک‌های صنعتی و صنایع انفرادی محدودیت‌های ساعات فعالیت انجام شود. در همین زمینه شهرک‌های صنعتی یک روز برنامه خاموشی دارند که غالبا هم در روزهای جمعه است که باید به روز دیگری در هفته منتقل شود. صنایع نیز باید تعمیرات خود را در ۳ ماه تعطیلات انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه طرح حمایت از تولید در دستور کار توانیر است و باید از ایجاد خسارات در صنایع نیز جلوگیری شود، افزود: در ادارات نیز باید در زمان وقت اداری ۳۰ درصد کاهش و در وقت غیر اداری ۶۰ درصد کاهش مصرف اعمال شود.

جنتیان اظهار کرد: ما از راه دور همه ادارت را پایش می‌کنیم و اگراداره‌ای در این زمینه رعایت لازم را نداشته باشد، پس از اخطار با قطعی برق مواجه می‌شود.

وی تاکید کرد: هر سازمان ، صنعت و صنفی که مصرف برق بالای برق داشته باشد و به تذکرات شرکت برق توجهی نکند با دستور و حکم دادستان اقدام به قطع انشعاب خواهیم کرد. صنایع و اداراتی که دارای دیزل ژانراتورهستند باید دیزل های خود را وارد مدار کنند تا در زمان پیک مصرف ازافزایش بار بر شبکه جلوگیری شود.

جنتیان با اشاره به اعمال جریمه‌های سنگین برای پر مصرف‌ها گفت‌: هر چه پله‌های مصرف برق بالاتر رود مشترک با افزایش بهای پرداختی برق روبه رو خواهد بود.

معاون فروش و خدمات شرکت توزیع برق اصفهان گفت: ۳۴ درصد مشترکین اصفهان پرمصرف هستند و ۶۶ درصد آنها پایین‌تر از الگو مصرف برق دارند و به‌طور قطع آنها تغییر تعرفه برق ندارند.

وی با بیان اینکه الگوی مشترکان برق در ایام گرم خرداد و شهریور ۳۰۰ کیلووات و در بقیه ایام سال ۲۰۰ کیلووات است، گفت: به‌طور قطع برای مشترکینی که در این الگو مصرف برق دارند، تغییر تعرفه برق نداریم.

ورود نیروگاه‌های جدید به مدار

مجتبی باطنی سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان در نشست خبری این شرکت در راستای مدیریت مصرف برق با بیان اینکه شرکت توانیر وظیفه تولید، انتقال و توزیع برق را برعهده دارد، اظهار کرد: خبرهای خوشی درباره ورود نیروگاه‌های جدید به مدار در راه است که توسط شرکت توانیر اعلام خواهد شد.

وی افزود: پس از سفر وزیر نیرو به اصفهان،؛ خبرهای خوشی در حوزه نیروگاه‌های خورشیدی اعلام خواهد شد. سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مسیر لازم است.

سرپرست دفتر روابط عمومی شرکت توزیع برق اصفهان گفت: مدیریت مصرف برق صنایع کوچک با محوریت شرکت توزیع برق اصفهان و صنایع بزرگ با محوریت شرکت برق منطقه‌ای انجام خواهد شد. در حوزه صنایع فولادی باید گفت برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته تا این صنعت مشکلات کمبود برق همانند آنچه در سال گذشته شاهد بودیم، تجربه نکند.

باطنی خاطرنشان کرد: اگر مشترکان از الگوی مصرف خودشان ۵۰ کیلووات کمتر برق مصرف کنند تقریبا به ازای هر کیلووات ۵۰۰ تومان پاداش می‌گیرند که این پاداش در قبوض برق آن‌ها قابل مشاهده خواهد بود. همچنین مشترکان می‌توانند با مراجعه به مسیرهای ارتباطی با شرکت برق نظیر نرم‌افزار برق من اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی درباره میزان مصرف برق در معابر عمومی نیز گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم انجام شده است که میزان مصرف برق معابر تقریبا نصف شود. به بیان دیگر قرار است چراغ‌های روشنایی معابر یکی در میان روشن باشد تا هم در مصرف برق صرفه‌جویی شود و هم ایمنی و موارد مرتبط با آن تامین شود.

لازم است مدیریت مصرف برق انجام شود

مرسل صالحی، مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: از ۱۵ خردادماه تا ۱۵ شهریور ماه که عملا فصل گرما آغاز شده و تجهیزات سرمایشی در حال فعالیت است، طرح مدیریت مصرف برق هم در حال اجرا است. با اینکه تاکنون در بخش خانگی تجاری شهری هیچ خاموشی نداشتیم اما لازم است مدیریت مصرف برق انجام شود. در همین راستا تعمیرات تجهیزات سرمایشی باید توسط افراد متخصص انجام شود.

وی افزود: خاموشی تلویزیون در مواقع غیرضروری، جلوگیری از برفک گرفتن یخچال‌ها، بخارزدایی از لامپ‌ها و سرویس کردن سالیانه کولرها نقش مهمی در مدیریت مصرف برق دارد. در تابستان پیک مصرف برق به ۱۳۰۰ مگاوات ساعت در روز هم می‌رسد در حالی که این مقدار در سایر زمان‌های سال حدود ۸۰۰ مگاوات است. در حال حاضر سقف الگوی مصرف برق در بخش خانگی و تجاری ۳۰۰ کیلووات ساعت در ماه است و در صورت عبور از این مقدار، مشترک جزو مشترکان پر مصرف طبقه‌بندی می‌شود.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان گفت: همه شهرک‌های صنعتی در راستای مدیریت مصرف برق باید یک روز کاری در هفته را به روز جمعه منتقل کنند و از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۱ شب مدیریت مصرف برق داشته باشند. صنایع کوچک با این جابه‌جایی پاداش دریافت می‌کنند. سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان پاداش پرداخت شد که ۹۰ درصد آن در بخش صنعت بوده است. ۱ میلیارد تومان هم برای استفاده از دیزل ژنراتورها پرداخت شد.

صالحی اظهار کرد: صنایعی مانند فولاد و سیمان در بخی روزها اجازه استفاده از ۵۰ درصد دیماند و در برخی روزها اجازه استفاده از ۱۰ درصد دیماند را دارند. برنامه استفاده از برق این صنایع با حضور نمایندگانی از این شرکت‌ها و شرکت برق تهیه شده است.

وی افزود: امسال ۱۲ هزار تفاهم نامه برای مدیریت مصرف بهتر برق منعقد شده است. بر اساس میزان مدیریت مصرف اجباری، در بخش کشاورزی هر ساعت ۴۸ مگاوات، همومی و اداری ۱۸ مگاوات، صنعتی ۸۱ مگاوات و در مجموع ۱۴۷ مگاوات مدیریت مصرف لازم است.

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق اصفهان با بیان اینکه اتاق پایش به منظور رصد لحظه‌ای مصرف در اصفهان تشکیل شده است، گفت: فعالان بخش کشاورزی باید در بازه ساعتی ۱۲ تا ۱۸ جمعا به مدت ۵ ساعت، برق مصرف نکنند. در صورت عمل به این موضوع برق آن‌ها در ۱۹ ساعت باقی‌مانده رایگان خواهد بود. باید توجه داشت مشترکانی که بیشتر از دیماند خریداری شده، از انرژی برق استفاده کنند، باید نرخ تامین برق یعنی ۳۰۷۵ ریال به ازای هر کیلووات پرداخت کنند.

صالحی خاطرنشان کرد: از آنجا که بخش بیشتر برق کشور در بخش صنعت مصرف می‌شود، وزارت نیرو با وزارت صمت تفاهم‌نامه‌ای به این منظور امضا کردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =