حسین مدرسی‌فر فولاد مبارکه

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه گفت: فلسفه وجودی این شرکت، «شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده بهتر است» که برای تحقق این امر به توسعه پایدار نیاز است و یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه پایدار نیز حفظ محیط‌زیست به شمار می‌آید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگوی ویژه خبری سیمای استان اصفهان اظهار کرد: از ابتدای راه‌اندازی فولاد مبارکه تاکنون، سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای به‌کارگیری فناوری‌های سازگار با محیط‌زیست نظیر استفاده از روش احیا مستقیم برای تولید آهن اسفنجی در این شرکت در نظر گرفته شده است. استفاده از کوره‌های قوس الکتریکی برای تولید فولاد کمترین میزان آلودگی برای محیط‌زیست را در پی دارد.

وی با بیان اینکه فولاد مبارکه درصدد کاهش تولید کربن است، افزود: این شرکت از هر فناوری لازم برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کند. اخیرا با همکاری کنسرسیوم محیط‌زیست استان اصفهان، درصدد اندازه‌گیری آلودگی محیط‌زیست منطقه مبارکه و اصفهان هستیم تا نقش صنایع به‌ویژه فولاد مبارکه در آلودگی منطقه مشخص شود. در همین راستا با اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی همین میزان آلایندگی نیز حذف خواهد شد.

سنجش آنلاین کیفیت هوای فولاد مبارکه توسط سازمان محیط‌زیست کشور

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه، با فاصله ۷۵ کیلومتری از شهر اصفهان، کمترین آلودگی را برای این کلان‌شهر دارد. نکته قابل‌توجه این است که شهرستان مبارکه در طول سال، کمترین تعداد روزهای آلوده و نسبت به دیگر شهرستان‌های استان اصفهان، روزهای پاک بیشتری داشته است.

وی با بیان اینکه کلیه خروجی‌های فولاد مبارکه با دستگاه‌های سنجش کیفیت هوا توسط سازمان محیط‌زیست کشور به‌صورت آنلاین رصد می‌شوند، گفت: اگر روزی فولاد مبارکه خارج از چارچوب استاندارد، دارای آلایندگی باشد، قطعا از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد شد.

خنثی‌سازی آلودگی‌ها از طریق به‌کارگیری فناوری‌های جدید

مدرسی‌فر با بیان اینکه حفاظت از محیط‌زیست اقدامی پایان‌ناپذیر است، تصریح کرد: فولاد مبارکه به‌صورت مداوم در حال رصد فناوری‌های جدید و مؤثر برای کاهش آلودگی آب، هوا و خاک است و از آن‌ها بهره می‌گیرد. در همین زمینه، برای به حداقل رساندن گردوغبار ناشی از فعالیت‌های فولادسازی، طرح جدیدی را به کمک مشاوران خبره و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برای به‌روزرسانی وضعیت موجود در دستور کار قرار داده است؛ بنابراین هر آنچه منجر به آلودگی محیط‌زیست شود از طریق روش‌های مختلف در فولاد مبارکه خنثی می‌گردد و به موادی بی‌خطر و قابل رهاسازی در محیط‌زیست تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اجرای پروژه‌های متعدد زیست‌محیطی فولاد مبارکه برای کاهش میزان مصرف آب در فرایند تولید ادامه داد: با اجرای این پروژه‌ها قطعا طی سال‌های آینده، میزان برداشت آب این شرکت از زاینده‌رود به صفر خواهد رسید.

استفاده از روش‌های هیبریدی برای جلوگیری از هدررفت آب

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: میزان برداشت فولاد مبارکه از آب زاینده‌رود، کمتر از یک درصد (حدود ۰.۷ درصد) میزان آب کل این رودخانه است؛ در حقیقت فولاد مبارکه آب موردنیاز خود برای تولید را به‌وسیله تصفیه پساب شهرهای اطراف خود و بازچرخانی آن تا ۸ بار تأمین می‌کند. به بیان دیگر، این شرکت قطره‌ای آب هدر نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه عمده مصرف آب در فولاد مبارکه جهت خنک‌کاری در روند تولید فولاد است، اذعان داشت: در فولاد مبارکه به‌هیچ‌عنوان اجازه نمی‌دهیم حتی بخار آب در فرایندهای خنک‌کاری اتلاف شود، بلکه با استفاده از روش‌های هیبریدی، خنک‌کاری در مدار خشک صورت می‌گیرد.

حفظ محیط‌ زیست یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه پایدار است

مدرسی‌فر با اشاره به اقدام زیست‌محیطی فولاد مبارکه در ایجاد فضای سبز از طریق کاشت گونه‌های کم‌آب‌بر در این شرکت بیان کرد: وسعت این فضای سبز بیشتر از حداقل میزان استاندارد تعریف‌شده بین‌المللی است و فولاد مبارکه برای آبیاری این فضای سبز از پساب تصفیه‌شده شهرهای اطراف خود استفاده می‌کند.

وی با اشاره به حرکت فولاد مبارکه به سمت صنعت سبز و هوشمند عنوان داشت: فلسفه وجودی این شرکت، «شهروند-شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده بهتر است» که برای تحقق این امر به توسعه پایدار نیاز است و یکی از مهم‌ترین معیارهای توسعه پایدار نیز حفظ محیط‌زیست به شمار می‌آید.

کاربرد سرباره‌های فولاد مبارکه در راستای بیابان‌زدایی و کاهش میزان گردوغبار

مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه در ادامه با اشاره به مدیریت سرباره‌های حاصل از تولید فولاد اضافه کرد: ۹۰ درصد از پسماند فولادسازان را سرباره تشکیل می‌دهد که در حال حاضر سرباره‌ها در دنیا یک محصول تجاری به حساب می‌آیند که فولاد مبارکه نیز برنامه‌هایی جهت استفاده از این سرباره‌ها برای جاده‌سازی، تولید سیمان، بیابان‌زدایی و کاهش میزان گردوغبار با مجوز سازمان محیط‌زیست در آینده‌ای نزدیک دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس قوانین داخلی فولاد مبارکه، هر خودرویی که در این شرکت تردد می‌کند، باید دارای معاینه فنی معتبر باشد، متذکر شد: فولاد مبارکه در این راستا به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان در تلاش است تا از انرژی الکتریکی در خودروها استفاده کند.

شرکت‌های دانش‌بنیان برای اجرای فاز دوم سیستم پایش لحظه‌ای سنجش کیفیت هوا

مدرسی‌فر با اشاره به اجرای پروژه احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۵۴۰ مگاواتی توسط فولاد مبارکه یادآور شد: فولاد مبارکه در راستای حفظ محیط‌زیست احداث نیروگاه جدیدی با ظرفیت هزار مگاوات از طریق به‌کارگیری فناوری‌های جدید و بدون نیاز به مصرف آب را در دستور کار خود قرار داده که فاز نخست آن در سال آینده وارد مدار خواهد شد.

وی با اشاره به بومی‌سازی قطعات و تجهیزات در راستای اجرای پروژه‌های زیست‌محیطی در فولاد مبارکه اظهار داشت: فولاد مبارکه در تلاش است تا با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، فاز دوم سیستم پایش لحظه‌ای سنجش کیفیت هوا را برای حفظ محیط‌زیست راه‌اندازی کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =