• ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
  • کد خبر: 25268
  • readingTime: ۲ دقیقه
رییسی

رئیس جمهور در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با استقبال سلطان عمان وارد فرودگاه مسقط شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز دوشنبه و در راستای گسترش تعاملات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی با استقبال سلطان عمان وارد فرودگاه مسقط شد.

استقبال رسمی در کاخ العلم، دیدار دوجانبه با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان، امضای چند سند همکاری، دیدار با ایرانیان مقیم و دیدار با تجار و فعالان اقتصادی عمانی از جمله برنامه‌های سفر یک روزه آیت‌الله رئیسی به این کشور است.

سفر رئیسی به مسقط، اولین سفر رئیس جمهور ایران به این کشور در دوره سلطان جدید عمان و پنجمین سفر خارجی رئیس جمهور در ۹ ماه فعالیت دولت سیزدهم است.

خبرگزاری رسمی عمان روز یکشنبه در گزارشی درباره سفر رییس جمهور به عمان نوشت: سلطنت عمان و جمهوری اسلامی ایران از روابط تاریخی برخوردارند که همکاری‌های مشترک طی ۵۰ سال گذشته و منافع متقابل و حسن همجواری آن را قوی‌تر کرده است.  پادشاه عمان در حالی روز دوشنبه با ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران دیدار می‌کند که اکنون مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای زیادی در سطح جهان مطرح است و از نظر سیاسی و اقتصادی برای منطقه حائز اهمیت است و نیازمند تبادل نظر میان دو کشور بوده و این امر در راستای خدمت به دو کشور و همچنین خدمت به تمام منطقه خواهد بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز با اشاره به دیدار روز شنبه ۳۱ اردیبهشت جواد اوجی وزیر نفت ایران با محمد بن حمد الرمحی، همتای عمانی خود در مسقط، از توافق دو کشور برای احیای مذاکرات احداث خط لوله برای انتقال گاز ایران به عمان و همچنین توسعه مشترک میدان نفتی «هنگام»، تنها میدان نفتی مشترک میان ایران و عمان خبر داد.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه پروژه احداث خط لوله انتقال سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز ایران به عمان برای مایع‌سازی (ال‌ان‌جی) و فروش در بازارهای بین‌المللی حدود دو دهه پیش امضا شد و قرار بود سال ۸۷ اجرایی شود، اما تحریم‌های بین‌المللی این پروژه را در حد تفاهم‌نامه نگه داشت و حتی قرارداد نیز امضا نشد. حدود دو دهه پیش هزینه احداث خط لوله دریایی ایران‌عمان، حدود ۲/ ۱ میلیارد دلار برآورد می‌شد. عمان ظرفیت مایع‌سازی سالانه بیش از ۵/ ۱۰ میلیون تن (معادل حدود ۱۵ میلیارد متر مکعب) گاز را دارد و می‌خواهد در سال جاری این رقم را به ۴/ ۱۱ میلیون تن برساند. با این‌حال طی سال‌های گذشته به خاطر کمبود گاز، بخشی از ظرفیت مایع‌سازی گاز کشور بی‌استفاده مانده است. طی یک دهه گذشته تولید سالانه گاز عمان ۴/ ۴ درصد افزایش یافته، اما مصرف گاز رشدی ۳/ ۶ درصدی داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =