فولاد

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تولید فولاد در کشور ظرفیت افزایش دارد، گفت: این ظرفیت قابلیت رسیدن به ۷۵ میلیون تن در سال را دارد.

به گزارش ایراسین به نقل از مهر، سیدجواد حسینی کیا ظهر شنبه در بازدید از یک کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش کوره تونلی در ماهدشت البرز درجمع خبرنگاران با اشاره به اینکه تولید فولاد در کشور ظرفیت افزایش را دارد، اظهار کرد: این ظرفیت قابلیت رسیدن به ۷۵ میلیون تن در سال را دارد.

وی ادامه داد: به همین منظور باید تلاش کرد تا با کارهایی از جمله تولید آهن اسنفجی در این واحد صنعتی می‌تواند محرکی برای واحدهای تولیدی دیگری بوده و تولید آنها را بالا برد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به کاهش آهن‌های قراضه در کشور تصریح کرد: از سوی دیگر منابع ما محدود و نیازمند این هستیم که سنگ آهن را با برخی کشورهای همسایه مذاکره کرده که البته بخشی از این مذاکرات با هدف واردات در این بخش آغاز شده چرا که در آینده نزدیک منابع ما تمام نشدنی نیست و باید در این خصوص راهکارهایی اندیشید.

وی با بیان اینکه همچنین ما تا عمق ۵۰۰ متری را در حال اکتشاف و بهره برداری رسیدیم، خاطرنشان کرد: به همین اساس باید به سمت عمق یک هزار متر برویم که در همین راستا کارهای تازه ای در برخی از مناطق از جمله گل گهر آغاز شده و امیدواریم که یک ظرفیتی بوجود بیاید که کشور بتواند از منابعی که هنوز اکتشاف نشده دست یافته که خود به خود منابع افزایش می‌یابند.

حسینی کیا در خصوص مساله خام فروشی گفت: در همین خصوص نیز در مجلس شورای اسلامی به دنبال این هستیم که ابتدای زنجیره فولاد را تمام معافیت‌هایش را بر مداشته و به سمت تکمیل زنجیره می بریم.

وی درباره این طرح اظهار کرد: در واقع سنگ آهن و ابتدای زنجیره‌ای که در بخش‌هایی مانند فولاد وجود دارد معافیت مالیاتی دارند و بر همین اساس برای خیلی‌ها آسان است که همان را صادر کنند در حالی که باید به سمت تکمیل زنجیره برویم که نیازمند این است که معافیت مالیاتی را در تکمیل زنجیره آورده نه در ابتدای زنجیره که این کار را در حال انجام دادن هستیم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه مقدمات این طرح از سوی مجلس شورای اسلامی در حال انجام است تصریح کرد: فولاد تولیدی کشورمان همیشه بازار خوب و جاذبی بوده و به سمت صادرات در حال حرکت است.

وی با اشاره به محدودیت‌های آبی کشور و آب بر بودن صنایع فولاد، گفت: به همین منظور اقداماتی از جمله انتقال آب از خلیج فارس به سمت کرمان با سرمایه گذاری خود صنایع در دست اقدام بوده و مراحل آن در حال انجام است.

حسینی کیا ادامه داد: در جاهایی که آب بری زیادی مانند گل گهر دارند را این اقدام در حال انجام است و توسط خود صنایع سرمایه گذاری و در دست اقدام بوده و دولت هزینه‌ای در این رابطه نمی‌کند، از سوی دیگر تکنولوژی‌های جدیدی برای برگرداندن بخشی از آب به چرخه آمده که بر روی این موضوع نیز در حال کار شدن است.

وی اظهار کرد: در صنایع دیگری مانند فولاد مبارکه شاید نصف ظرفیت آبی خود را در حال استفاده کردن باشد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اشتغال بالا در حوزه فولاد بیان کرد: فولاد علاوه بر اشتغال بالا، گردش مالی خوبی در عرصه فولاد در کشور داشته و جز قطب‌های بزرگ صنعتی است که می‌تواند حوزه صنعتی دیگری را نیز به حرکت در بیاورد.

وی با اشاره به حمایت از بخش خصوصی تصریح کرد: نگاه بر این است که بخش خصوصی بیشتر وارد شده و دولت در حال بیرون کشاندن خود است که در این بین مجلس شورای اسلامی با برنامه‌های حمایتی از جمله بستن ابتدای زنجیره در راستای حمایت از تکمیل زنجیره است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =