جعفر قیصری

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور حدود یک درصد است که بر اساس فرموده مقام معظم رهبری طی ۳ تا ۴ سال باید به ۵ درصد افزایش یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، جعفر قیصری در پنجمین جلسه شورای اداری استان اصفهان که عصر روز شنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال‌ها است به اقتصاد و تولید دانش‌بنیان توجه داشته‌اند؛ تعیین شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال آفرین» نیز از همین مسئله حکایت دارد. اگرچه تولید حائز اهمیت است اما وقتی که در تمام اجزا از علم و نوآوری استفاده شود ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

وی افزود: رهبر انقلاب سال‌ها است بر ویژگی دانش‌بنیان بودن به عنوان یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی در کنار مواردی مانند مردمی، عدالت بنیان، درون‌زا و برون گرا بودن تاکید داشته‌اند.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: استان اصفهان در ایجاد پارک‌های علمی و فناوری در کشور پیشگام بوده است. در همین راستا اولین ارائه پیشنهاد تاسیس شهرک علمی و تحقیقاتی در سال ۷۲ ارائه و در سال ۸۰ نیز مورد بازدید مقام معظم رهبری واقع شد.

قیصری افزود: شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان از نظر تعداد شرکت‌ها بزرگترین مجموعه فناوری و دانش‌بنیانی ایران است که از نظر گردش مالی شرکت‌ها نیز با بیش از ۱۳ هزار و ۸۸۰ میلیارد تومان، پس از پردیس فناوری تهران در رتبه دوم قرار دارد. همچنین بیش از ۵ هزار میلیارد تومان فروش کالا و خدمات و ۵۴ میلیون دلار صادرات نیز توسط این شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: ماموریت این شهرک ایجاد شرکت‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و فناور به منظور استفاده از نخبگان و جلوگیری از مهاجرت آن‌ها، تولید ثروت و توسعه پایدار در سطح ملی و منطقه‌ای است.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: در حال حاضر مجموعا ۶۱۲ شرکت فناور و دانش‌بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان وجود دارد که با توجه به ۶۶۰۰ شرکت موجود در کل کشور، ۹ درصد کل شرکت های دانش‌بنیان کشور را تشکیل می‌دهد.

قیصری افزود: در حال حاضر در پارک‌های علم و فناوری کشور حدود ۱۰ هزار شرکت فناور وجود دارد که ۵.۷ درصد آن‌ها در اصفهان قرار گرفته است. اشتغال ایجاد شده در ۴۹ پارک علم و فناوری کشور نیز بالغ بر ۶۵ هزار نفر نیروی متخصص است که استان اصفهان سهم ۱۲.۷ درصدی معادل ۸۲۰۰ نفر دارد.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توان به سهم کم شرکت‌های دانش‌بنیان از بازار، عدم سازماندهی و برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه بازار داخلی و جذب سرمایه‌گذار، وجود موانع و عدم سازماندهی و برنامه‌ریزی مناسب برای افزایش صادرات محصولات دانش‌بنیان و محدودیت منابع مالی برنامه‌ای مستقیم و عدم تخصیص بودجه مناسب با هزینه‌های اجتناب ناپذیر اشاره کرد.

رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گفت: سهم اقتصاد دانش‌بنیان از کل اقتصاد کشور حدود یک درصد است که بر اساس فرموده مقام معظم رهبری طی ۳ تا ۴ سال باید به ۵ درصد افزایش یابد. این مسئله با استفاده از روش‌های جدید و توجه به نیاز بازار قابل دستیابی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =