محصولات خام دامی

مشاور مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بازوی توانمند بخش سلامت و صنعت و اقتصاد و توسعه پایدار کشور هستند و ارزش‌افزوده بالایی تولید می‌کنند. از آنجا که صادرات باعث رونق تولید این شرکت‌های می‌شود، اداره کل دامپزشکی استان از صادرات شرکت‌های مرتبط با این حوزه حمایت می‌کند.

خسرو فاتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان در اواخر سال ۱۳۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، از آن زمان تا انتهای دوره دهم ریاست جمهوری، متولی بررسی شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان، وزارت علوم بود. پس از آن از دوره یازدهم ریاست جمهوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متولی ارزیابی و اعطای تاییدیه دانش‌بنیان به شرکت های متقاضی شد.

وی اضافه کرد: طبق آیین‌نامه؛ محصولات دانش‌بنیان دارای پیچیدگی فنی بوده و تولید آن نیاز به تحقیق و توسعه هدفمند، توسط تیم فنی خبره با دانش و فناوری متوسط بالا است. به علاوه باید تحقیق و توسعه برای حفظ توان رقابتی آن محصول در بازار، به صورت مداوم انجام شود و عمده ارزش افزوده آن کالا، خدمات ناشی از دانش فنی و نوآوری فناورانه باشد.

مشاور مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بازوی توانمند بخش سلامت و صنعت و اقتصاد و توسعه پایدار کشور هستند و عاملی بسیار موثر در جلوگیری از خام فروشی منابع؛ معادن و گیاهان داروئی وصنعتی و مواردی از این قبیل محسوب می‌شوند. از سوی دیگر این شرکت‌ها می‌توانند در کنار ارزش افزوده بسیار بالایی که ایجاد می‌کنند، زمینه‌ساز اشتغال بخش قابل توجهی از فعالان خلاق کشور باشند.

فاتحی اظهار کرد: باید برای این شرکت‌ها برنامه حمایتی خاصی وجود داشته باشد تا بتوانیم با تکیه بر بازار صادرات، تولید این شرکت‌ها را رونق ببخشیم. این مهم به صورت جدی توسط اداره کل دامپزشکی استان اصفهان با همکاری شهرک علمی تحقیقاتی این استان در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: حمایت بی‌چون و چرا از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه دامپزشکی به کارآفرینی در حداقل زمان ممکن می‌انجامد. در شرایط تحریم که فرصت ایجاد مشاغل زمان‌بَر وجود ندارد، این مسئله اهمیت دوچندان نیز پیدا می‌کند.

مشاور مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان گفت: عمده محوریت و حمایت اداره کل دامپزشکی استان از شرکت‌های دانش‌بنیان، ارائه مشاوره و راهنمایی جهت قرار گرفتن صحیح در مسیر نوع فعالیت و نوع نیاز به محصول به منظور جلوگیری از هدر رفت زمان و سرمایه برای این شرکت‌ها است.

فاتحی افزود: پیگیری دریافت مجوزهای محصولات دانش‌محور و های تک و همچنین کمک به توانمندسازی آن‌ها در بازار، دریافت مجوزها و فروش در بازارهای داخلی و خارجی حائز اهمیت است که در دستور کار این اداره قرار دارد.

وی اخاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰ شرکت دانش‌بنیان مورد تائید کار گروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در دو حوزه «دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان» و «فناوری زیستی وصنایع غذایی» در حوزه دامپزشکی فعال هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =