• ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۵
  • کد خبر: 24870
  • readingTime: ۱ دقیقه
دارایی های فکری

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان گفت: دانش و دارایی‌های فکری اساسا از یک سو موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی و در نهایت اقتصاد است و از سوی دیگر یک کالای عمومی محسوب می‌شود قابل تخصیص نیست و اگر از تولیدش حمایت نشود، باعث درجا زدن اقتصاد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین بهنام ابراهیمی، دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان، عصر امروز در اولین گردهمایی بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها با موضوع اقتصاد دانش‌بنیان، دارایی‌های فکری و ارزشگذاری اظهار کرد: دانش و دارایی‌های فکری اساسا از یک سو موتور محرکه بنگاه‌های اقتصادی و در نهایت اقتصاد است و از سوی دیگر یک کالای عمومی محسوب می‌شود.

وی افزود: یک ویژگی کالا بودن آن این است که نمی‌شود جلو استفاده دیگران از آن را گرفت؛ به بیان دیگر تخصیص ناپذیر است. یک فرد با زحمت یک دانش فنی را تولید می‌کند اما اگر حمایت نشود قیمتش صفر می‌شود و هیچ عایدی نخواهد داشت.

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: اگر دانش فنی تولید شده عایدی نداشته باشد، دیگر دانش جدیدی تولید نمی‌شود و بنگاه‌ها و اقتصاد کشور درجا می‌زند و پیشرفت نمی‌کند.

ابراهیمی افزود: به همین دلیل نهادهایی برای ممانعت از استفاده دیگران از یک دانش فنی به طور رایگان در جامعه مدنی امروز شکل گرفته است.

کسب‌وکارهای بدون برند، هویت ندارند

فرید نجات بخش، رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان، نیز در این گردهمایی اظهار کرد: در دنیای امروز کسب‌وکارهایی که برند ندارند یا دارایی‌های حداقلی دارند همانند افرادی بدون هویت هستند.

وی افزود: انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند با معرفی کردن مشاورین خوب به شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت پیشرفتشان کمک کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =