علم و فناوری

رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی گفت: با حرکت جهادی پارک‌ها و تعامل و کمک همه جانبه سازمان‌هایی که در این زمینه نقش دارند، شعار امسال با عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» محقق می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، محمد رفیعی با بیان این که در پارک علم و فناوری استان مرکزی سه حیطه سیاست گذاری، زیرساخت ها و برنامه‌ها و فعالیت‌ها برای تحقق شعار سال انجام شده است، افزود: برنامه ریزی و تلاش ما ارتقای کمی و کیفی شرکت ها از لحاظ فرهنگ سازی برای ایجاد و توسعه شرکت های دانش بنیان و توسعه فناوری و افزایش فناوری‌های پیشرفته است.

رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی تقویت زیرساخت ها برای واگذاری اراضی و استقرار شرکت های دانش بنیان و تدوین برنامه های مدون و کامل تر را از از دیگر برنامه های امسال پارک علم و فناوری استان مرکزی عنوان کرد.

رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی با یادآوری این که نقش پارک ها تسهیل‌گری و حمایت از شرکت های دانش بنیان است، گفت: اعطای مبالغ ریالی، افزایش مبالغ ریالی و حمایت های جدی از شرکت ها به ویژه در زمینه مشاوره ای است.

رفیعی با بیان این که در استان مرکزی تعداد شرکت های دانش بنیان ۱۰۵ شرکت است و هدف گذاری ما ۲ برابر شدن این شرکت ها است، گفت: شرکت های دانش بنیان مستقر در داخل پارک این استان در سال گذشته یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار صادرات ارزی و حدود ۱۸۰ میلیارد تومان هم درآمد ریالی داشته اند که عدد قابل قبولی است.

وی درباره تحقق شعار سال تاکید کرد: قطعا با حرکت جهادی که پارک ها دارند و نهایت سعی خود را برای تحقق این شعار می کنند اما به نوعی تعامل و کمک همه جانبه سازمان هایی که در این زمینه نقش دارند را می طلبد تا این شعار محقق شود.

رییس پارک علم و فناوری استان مرکزی در ادامه بودجه سال گذشته پارک علم و فناوری استان مرکزی را نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در بودجه امسال افزایش چشمگیری نسبت به سال ۱۴۰۰ نداشتیم اما برای ادامه برنامه های پارک از محل کمک معاونت علمی ریاست جمهوری و تبصره ۱۸ کمک های خوبی به شرکت ها شد.

به گزارش ایرنا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به‌ مناسبت آغاز سال ۱۴۰۱، سال جدید را سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کردند.

ایشان در پیام نوروزی خود بر تولید دانش‌بنیان و متّکی بر دانش‌ و پیشرفت های علمی و همچنین تولید اشتغال‌آفرین تاکید کردند.

پارک های علم و فناوری در سراسر دنیا با هدف کلی توسعه فناوری و کسب و کارهای دانش محور تشکیل می شوند و با توجه به وضعیت محیطی و سیاست گذاری های کلان در سطح داخلی و خارجی این پارک ها، چشم‌اندازها و مأموریت‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند.

پارک های علم و فناوری دارای مکانیسم های زیرساختی مهمی هستند که باعث انتقال یافته‌های تحقیقات دانشگاهی و تولید دانش مضاعف شده، در نهایت عامل تسریع رشد اقتصادی در سطح ملی و منطقه‌ای می‌شوند.

این مهم به صورت گسترده‌ای در کشورهای مختلف به عنوان یک اصل به رسمیت شناخته شده‌است. در بسیاری از موارد، پارک های فناوری موجب ایجاد شغل، رشد درآمد و درگیر شدن در صنایع دارای رشد می‌شوند. از طرفی، پارک های فناوری و مراکز رشد برای تجزیه و تحلیل در سطح ملی یا محلی در زنجیره ارزش کارآفرینی، مراکز مهمی به‌شمار می آیند.

پارک‌های علم و فناوری معمولاً توسط دانشگاه‌ها در فضایی مناسب در نزدیکی دانشگاه ها برپا می‌شود و همکاری متقابلی بین صاحبان صنایع مستقر در پارک و دانشگاه به وجود می‌آید.

طبق نظر وزارت علوم و تحقیقات و فناوری تمامی استان‌ها باید نسبت به تأسیس پارک فناوری مجهز اقدام کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =