امور ورزش شرکت فولاد مبارکه

استاد گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: افزایش سطح کارآمدی منابع انسانی در گرو توسعه دانش، توسعه مهارت و اصلاح نگرش و رفتار در محیط کار است، در دنیای پر از رقابت قاعدتاً یکی از بسترهای مهم، افزایش سطح سلامتی و نشاط کارکنان است که ورزش نقش بی‌بدیلی در این حوزه خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ایران طی دو ماه ابتدای سال ۲۰۲۲ بیشترین میزان رشد در تولید فولاد را بین ۱۰ تولیدکننده برتر جهان داشته که شرکت فولاد مبارکه سهم مهمی را در این عرصه ایفا کرده است. با توجه به کارکرد ورزش در سلامت روح و جسم کارکنان و خانواده‌ها، امور ورزش شرکت فولاد مبارکه با نگاه کلان، از تقویت برنامه‌ها و راهبردهای ورزش حمایت می‌کند، چراکه ورزش در افزایش سلامت، شادابی، انگیزه و بهره‌وری کارکنان سازمان نقش بی‌بدیلی دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد افراد ورزشکار علاوه بر برخورداری از جسم و روح سالم‌تر، در انجام کارهای تیمی نیز موفق‌تر عمل می‌کنند و بهتر می‌توانند سازمان را در پیشبرد اهداف یاری رسانند و این امر در شرکت فولاد مبارکه تحقق یافته است. امور ورزش شرکت فولادمبارکه با استفاده از امکانات رفاهی و قراردادهایی که با مراکز ورزشی منعقد کرده، حرکات اصلاحی را به کارکنان آموزش می‌دهد و در ادامه با نظارتی که انجام می‌شود تأثیر آن را بر روی کارکنان مورد بررسی قرار می‌دهد.

در حوزه ورزش تحرک کافی برای کارکنان و خانواده‌ها با شاخص‌های مختلف مانند استمرار ورزش پایش می‌شود. در شاخه تغذیه و قلب سالم، رستوران‌ها و تجهیزات آن، پخت غذای سالم و عادات غذایی درست به همراه در دسترس قراردادن غذای سالم برای کارکنان مورد بررسی است. در موضوع بهداشت حرفه‌ای، معاینات دوره‌ای، طب صنعتی، معاینات بدو استخدام، معاینات تناسب شغلی، اندازه‌گیری عوامل زیان آور محیط کار، چگونگی کنترل‌های محیط کار و پروژه‌هایی که به این مهم کمک می‌کند پایش می‌شود، علاوه بر اینکه در بحث سلامت عمومی، پیگیری بیماری‌های مزمن غیر واگیر مانند دیابت و فشار خون، بیماریهای روحی روانی، استرس در محیط کار و کنترل آن، اشتیاق شغلی و کنترل افسردگی آموزش داده می‌شود.

نقش بی‌بدیلی ورزش در موفقیت‌های شرکت فولاد مبارکه

هرگونه بی‌توجهی به ورزش، فرسودگی منابع انسانی را به دنبال خواهد داشت

با توجه به نقش بی بدیل ورزش و تربیت بدنی در بسترسازی مناسب جهت ارتقای توانمندی کارکنان، هرگونه غفلت و بی‌توجهی نسبت به توسعه تربیت بدنی، فرسودگی منابع انسانی و به دنبال آن کاهش کارآیی آنان را به دنبال خواهد داشت. لذا مدیران شرکت فولاد مبارکه با ارائه و اجرای راهکارهایی موثر، زمینه را برای روی آوردن کارکنان به امر خطیر ورزش و تربیت بدنی فراهم کرده‌اند و در پرتو این مهم، توانمندی و بهره‌وری منابع انسانی قابل لمس است، چنین سیاست‌هایی، فولاد مبارکه را تبدیل به یک ابر شرکت کرده است که در سطح جهانی می‌درخشد.

رسول نظری، دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان ضمن تبریک دستاوردهای بزرگ به خانواده شرکت فولاد مبارکه و مدیرعامل آن، اظهار کرد: می‌خواهم به این دستاورد مهم از یک زاویه دیگر بپردازم و نقش ورزش در بازدهی و بهره‌وری را در شرکت‌های صنعتی مورد بررسی قرار دهم. همه ما واقف هستیم که امور ورزش شرکت فولاد مبارکه اقدامات موثر و قابل توجهی را برای حوزه ورزش کارگری، کارمندی و مدیران انجام داده و قطعا این اقدامات ورزشی نقش موثری در کسب این دستاورد بزرگ داشته است.

وی با بیان اینکه در شرکت‌های صنعتی افزایش کارایی سیستم‌ها و سازمان‌ها در گرو چهار منبع اصلی است، افزود: اگر چهار منبع اصلی در هر سیستم، اعم از منابع سخت افزاری، مالی و اعتباری در کنار تکنولوژی را در نظر بگیریم، آنچه نقش بی‌بدیلی دارد و بسیار می‌تواند در موفقیت‌های سیستم‌ها و سازمان‌ها نقش آفرینی کنند، بحث منابع انسانی است که امروزه در علم مدیریت استراتژیک از این منبع مهم به عنوان سرمایه‌های انسانی یاد می‌کنند.

این استاد دانشگاه گفت: هرچقدر ما افزایش کارآمدی در منابع انسانی داشته باشیم، سطح کارآیی و اثربخشی در سیستم‌ها و سازمان‌ها افزایش پیدا می‌کند و نهایتاً بحث بهره‌وری در این صنایع، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. افزایش سطح کارآمدی منابع انسانی در گرو توسعه دانش، توسعه مهارت و اصلاح نگرش و رفتار در محیط کار است، در دنیای پر از رقابت قاعدتاً یکی از بسترهای مهم، افزایش سطح سلامتی و نشاط کارکنان است که ورزش نقش بی‌بدیلی در این حوزه خواهد داشت.

نظری افزود: افزایش سطح سلامتی و نشاط کارکنان می‌تواند بستر مناسبی را برای افزایش اصول توسعه در سیستم و سازمان‌ها فراهم کند و  در بحث یادگیری، آموزش، مهارت، عملکرد و... بسیار راحت به اهداف دست خواهیم یافت. از طرفی ورزش منجر به ترشح هورمون سروتونین خواهد شد، اگر ما نقش پاداش، انگیزش و سایر راهبردها همچون حقوق، دستمزد و ترفیع را در این دستاورد بزرگ موثر بدانیم، سلامت روان و روحی که کارگران، کارکنان و مدیران از آن برخوردارند، برگرفته از سطح سلامتی جسمانی است و ورزش به ویژه ورزش همگانی به عنوان یک عامل، منجر به ترشح هورمون سروتونین خواهد شد و در حوزه ورزش ما از این هورمون به عنوان هورمون توسعه یاد می‌کنیم.

نقش بی‌بدیلی ورزش در موفقیت‌های شرکت فولاد مبارکه

دستورکار مدیران افزایش تحریک حس ورزش در بین کارکنان باشد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد افزود: هر چقدر کارگران، کارمندان و مدیران تعلق بیشتری به محیط‌های ورزشی داشته باشند، هورمون سروتونین در آنها بیشتر ترشح می‌شود و در نهایت نشاط فردی، گروهی و سازمانی را به همراه خواهد داشت. از این‌رو نمی‌توانیم از دستاوردهای بزرگ شرکت فولاد مبارکه در حوزه صنعت نام ببریم، اما از بستر بسیار مناسب زیرساخت‌های سخت‌افزاری، فرایندهای نرم‌افزاری حوزه ورزش، عامل ها و محرک‌هایی که باعث می‌شود تعداد بی‌شماری از کارکنان، کارگران و مدیران همراه با خانواده‌های خود در رویدادها و فعالیت‌های ورزشی چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی مشارکت داشته باشند، یاد نکنیم.

وی با تاکید به اینکه دستور کار مدیران ورزشی افزایش تحریک حس ورزش در بین کارکنان باشد، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم افزایش تحریک تقاضا برای ورزش در بین کارگران و کارمندان را در کنار مدیران سیستمی در دستور کار قرار دهیم، به دستاوردهای بسیار بالاتری خواهیم رسید، برای تحریک حس تقاضا برای ورزش نیاز به نقشه راهی است که بتوان در حوزه همگانی به صورت کاملا سیستماتیک حرکت کنیم.

نظری اظهار کرد: به طور حتم تا به امروز دستاوردهای شرکت بزرگ فولاد مبارکه با تلاش‌های مدیران ورزشی شرکت فولاد مبارکه قابل توجه و قابل احترام است و اطلاع داریم که لطفی و همکارانش در تلاش هستند، زیرساخت‌های سخت‌افزاری ورزش را برای یک محیط فعال‌تر در شرکت فولاد مبارکه را بیش از پیش افزایش دهند، در کنار این تلاش‌ها نباید تاثیر عوامل فرهنگی یعنی عوامل فرهنگ‌ساز را فراموش کنیم، عواملی که باعث می‌شوند که نگرش به ورزش در بین کارمندان، کارگران و مدیران نهادینه شود.

ورزش سلامت محور برای همه کارکنان مفید است

این استاد دانشگاه درباره ورزش سلامت محور در شرکت‌های صنعتی گفت: ورزش سلامت محور برای همه کارکنان به خصوص کارگرانی که در محیط‌های پرخطر از نظر شیمیایی فعالیت می‌کنند، مفید است. آنها هر چقدر جسم سالم‌ و بدن قوی‌تری داشته باشند، قاعدتا بازده بیشتری برای سیستم به همراه خواهد داشت. پس تاکید بر ورزش سلامت محور در این نوع شرکت‌ها می‌تواند عامل محرکی برای حس تحریک تقاضا برای ورزش باشد.

نظری افزود: برای اینکه ورزش سلامت محور اجرایی و عملیاتی شود، تدوین، اجرای قوانین و مقررات کمک‌کننده و حمایت‌کننده از کارگران و قرار گرفتن ورزش در سبد اقتصاد خانوارهای فولاد مبارکه باید مورد بررسی قرار گیرد و همچنین ورزش به عنوان یک کاتالیزور مهم قلمداد شود تا سطح بهره‌وری در این شرکت افزایش پیدا کند.

وی تصریح کرد: امیدوارم با نهادینه شدن بیش از پیش ورزش در سبد فکری منابع انسانی و سرمایه‌های انسانی شرکت فولاد مبارکه، شاهد این باشیم که در کنار فرایندهای نرم‌افزاری، حمایت‌های مادی و مهیا شدن بسترهای زیرساختی در حوزه‌های ورزش و تولیدی شاهد موفقیت‌های روز افزون این شرکت در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =