• ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
  • کد خبر: 23230
  • readingTime: ۲ دقیقه
گاز طبیعی

سهم ناچیز گاز تخصیص‌یافته به صنعت فولاد یعنی حدود ۲۳ میلیون مترمکعب در برابر ۵۶۶.۳ میلیون مترمکعب مصرف سالانه بخش تجاری و خانگی نشان‌دهنده این است که محدودیت‌ها در این صنعت پیشران اقتصاد کشور فقط با صرفه‌جویی کمتر از ۵درصدی در بخش تجاری و خانگی یا تخصیص سهمیه‌ای به این اندازه به راحتی قابل رفع شدن است.

پایگاه خبری تحلیلی ایراسین-محمدجواد قائدی: چندسالیست که محدودیت‌های انرژی به شدت دست صنایع خصوصا صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمان را برای تولید رکوردزنی‌ها در تولید بسته است. عمده مصرف انرژی در این صنایع برق و گاز بوده و بر پایه همین مزیت نسبی، تولید این محصولات در کشور رونق داشته و موجب اشتغال‌زایی در این صنایع مهم کشور می‌شود. علاوه بر این، صنایع پایین‌دستی و بالادستی زیادی نیز از این محدودیت‌های صنعت فولاد به انحاء مختلف متضرر می‌شوند.

آیا زمستان سرد و بدون گاز صنایع پایان می‌یابد؟
زمستان ۱۴۰۰، فصلی سخت و پر فراز و نشیب برای صنعت فولاد کشور بود؛ فصلی که با افت تولید چندین هزار میلیارد تومان به این شرکت‌ها و به طور کلی اقتصاد کشور به خاطر همین محدودیت‌ها ضرر رسید چرا که با نبود کالای استراتژیکی مانند محصولات فولادی که در صنایع مهمی مانند صنایع خودروسازی، تولید لوازم خانگی، ساختمان، صنایع نفت و گاز و بسیاری از صنایع دیگر کاربرد دارد دولت مجبور است برای جلوگیری از متوقف شدن چرخ تولید ارز زیادی را برای واردات فولاد تخصیص دهد.
افت تولید ناشی از محدودیت‌های انرژی در زمستان و تابستان به بحران بزرگی برای فولادسازان کشور تبدیل شده است. نه تنها این بحران بر روی اقتصاد این شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد بلکه اقتصاد صنایع پایین دستی نیز تحت تاثیر کمبودهای موجود در حوزه فولاد قرار می‌گیرد چرا که کاهش ظرفیت تولید ناشی محدودیت‌های انرژی باعث افزایش قیمت کالاهای تولید شده در صنایع پایین‌دستی و افزایش فشارها به مردم می‌شود.

سهم ناچیز صنعت در مصرف گاز
سهم ناچیز گاز تخصیص‌یافته به صنعت فولاد یعنی حدود ۲۳ میلیون مترمکعب در برابر ۵۶۶.۳ میلیون مترمکعب مصرف سالانه بخش تجاری و خانگی نشان‌دهنده این است که محدودیت‌ها در این صنعت پیشران اقتصاد کشور فقط با صرفه‌جویی کمتر از ۵درصدی در بخش تجاری و خانگی یا تخصیص سهمیه‌ای به این اندازه به راحتی قابل رفع شدن است.
البته شرکت‌های فولادی در روزهای سرد زمستان، بیکار ننشتند و تعمیرات اساسی ماشین‌آلات و تجهیزات خود را شروع کردند و این یعنی تهدید را تبدیل به فرصت نموده و مشغول آماده کردن تجهیزات و قطعات برای رساندن تولید به حداکثر ظرفیت. علاوه بر این فولاد مردان صنعت فولاد کشور به‌زودی تولید را شروع کرده و از این فرصت طلایی برای پر کردن خلا مواد اولیه در صنایع پایین‌دستی خود تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند.
در صورت رفع محدودیت‌های انرژی خصوصا رفع محدودیت گاز، ۳ماه پیش رو، ۳ماهی پر کار برای صنعت فولاد کشور به‌شمار می‌رود چرا که بعد از این با گرم شدن هوا، محدودیت‌های انرژی در حوزه برق و آب گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.

گام بلند صنایع با سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی
هر چند که صنایع بزرگ خصوصا شرکت‌های فولادی مهم مانند فولاد مبارکه در سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی از جمله احداث نیروگاه سیکل ترکیبی، خورشیدی و بادی را در دستور کار قرار داده‌ تا از سد این محدودیت‌های گذشته و زیرساخت‌های کشور را قوی‌تر از پیش کنند ولی به نظر می‌رسد علاوه بر مردم که باید برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تلاش بیشتری کنند مسئولین نیز باید با فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف انرژی، قانون‌گذاری در حوزه انرژی خصوصا در مورد مصارف خانگی که بخش زیادی از مصرف کشور را شامل می‌شود از بروز محدودیت‌های بیشتر برای صنایعی چون صنایع فولادی جلوگیری می‌شود. به فرموده رهبر انقلاب صنعت فولاد از صنایع پیشران صنعت کشور به شمار می‌رفته که به همین خاطر باید چنین صنایعی تقویت شوند تا با رفع موانع تولید شاهد جهش در تولید کشور و در نتیجه جهش اقتصادی با استفاده از ظرفیت موجود صنایع کشور باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =