• ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
  • کد خبر: 23083
  • readingTime: ۳ دقیقه
نفت

قیمت نفت در روزهای اخیر تحت تاثیر جنگ روسیه و اوکراین و تبعات ناشی از آن به شدت افزایش یافت. اگر تحریم‌های جدیدی علیه صنعت انرژی روسیه اعمال شود، قیمت‌ها ممکن است از این هم بیشتر صعود کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت فلزات در بازار جهانی از زمان آغاز جنگ در اوکراین به شدت افزایش یافت اما با یک کاهش قمیت چشمگیر و ناگهانی بازار را دچار التهاب کرد؛ التهابی که نسبت به افزایش قیمت نفت هم دیده می‌شود.

قیمت نفت و گاز طبیعی در اروپا، روی هزینه‌های انرژی این منطقه تاثیر می‌گذارد بنابراین می‌توان گفت قیمت نفت بدون در نظر گرفتن اقتصاد جهانی به طور کلی، تاثیر مستقیمی هم روی اقتصادهای ملی خواهند داشت.

قیمت بالای نفت در بلندمدت تقاضا را از بین می‌برد

قیمت بالای نفت برای مدت طولانی باعث رکود اقتصادی می‌شود و تقاضا را در بلندمدت از بین می‌برد. در کوتاه مدت هم کشورهای مصرف کننده منابع جایگزین نفت روسیه مانند اوپک را تشویق می‌کنند نفت بیشتری تولید کنند.

در این خصوص آمریکا مذاکراتی با کشورهایی مانند ونزوئلا که در حال حاضر هدف تحریم قرار دارد، گشوده است تا منابع جدیدی از عرضه نفت را فراهم کند اما هنوز امتیازهای ویژه‌ای به ایران در مذاکرات پیرامون توافق هسته‌ای پیشنهاد نشده است.

دستور اجرایی بایدن برای ممنوعیت واردات نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه تنها تاثیر جزئی روی صادرات روسیه و همین طور تامین نفت آمریکا خواهد داشت زیرا این تجارت درصد اندکی از صادرات و واردات هر دو کشور را تشکیل می‌داد.

واردات ۸ درصدی نفت آمریکا از روسیه

حدود هشت درصد از واردات نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا در سال ۲۰۲۱ از روسیه بود. اگرچه نفت کانادا و مناطق دیگر به راحتی می‌تواند جایگزین نفت روسیه شود اما تامین فرآورده‌های نفتی چالش بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

با اینکه این تصمیم ممکن است تاثیر اندکی روی آمریکا داشته باشد اما تاثیر بسیار بزرگتری روی خرید جهانی نفت روسیه دارد. متحدان و شرکت‌های آمریکایی تلاش می‌کنند از خرید نفت روسیه فاصله بگیرند.

بازیگران بزرگ تخفیف بیشتری برای خرید نفت روسیه درخواست می‌کنند

روسیه احتمالا خریداری برای عمده تولید خود پیدا خواهد کرد. در این بین بازیگران بزرگ مانند چین و هند و شرکت‌های بازرگانی که نمی‌توانند در برابر پول سریع مقاومت کنند، تخفیف بیشتری درخواست خواهند کرد.

علاوه بر چین که عمده نفت روسیه را از طریق خط لوله دریافت می‌کند، محموله‌های دریابرد از آنچه که توسط فایننشیال تایمز "اعتصاب خریداران" توصیف شده است، آسیب بیشتری دیده‌اند زیرا مصرف‌کنندگان نگران آسیب دیدن شهرت خود به خاطر معاملات نفت روسیه و نگران خرید محموله‌هایی هستند که در صورت وخامت اوضاع، ممکن است نتوانند آنها را تحویل دهند.

روسیه تهدید کرده از حق اقدام متقابل برخودار است و این اقدام را تلافی می‌کند. این تهدید به معنای قطع یا محدود کردن عرضه گاز طبیعی و نفت اروپا است.

عقب‌نشینی بازار نفت از قله ۱۴ ساله

هر چه بازار میزان بیشتری از صادرات نفت روسیه را دست دهد، قیمت نفت بالاتر خواهد رفت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته پس از صعود به قله ۱۴ ساله، عقب‌نشینی کرد.

بهای معاملات نفت برنت روز جمعه به ۱۱۲ دلار و ۶۷ سنت در هر بشکه و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ۱۰۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

ممنوعیت کامل نفت روسیه، می‌تواند قیمت‌ها را به ۲۰۰ دلار در هر بشکه نیز برساند. با این حال چنین ممنوعیتی بعید به نظر می‌رسد. به علاوه نمی‌تواند به شکل گسترده اجرایی شود که بتواند تصمیم موثری تلقی شود.

روسیه، خریداران و فروشندگان مجددی دارد که اگر حمل نفت به آن‌ها از طریق دریا امکان‌پذیر نشود، می‌توانند فرآورده‌های نفتی را از طریق خط لوله منتقل کنند. اما فرار از نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه روی پالایشگاه‌های روسیه تاثیر گذاشته است. تغییر تقاضا، باعث تغییر در فعالیت پالایشگاه‌ها شده و تقاضای داخلی را سرکوب کرده است.

افزایش سرعت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با رشد قیمت نفت

در بلندمدت شرکت‌های نفتی به خوبی واقف هستند که دوره طولانی قیمت‌های بالا به نابودی تقاضا منجر می‌شود در این صورت می‌توان گفت افزایش قیمت‌های نفت حرکت به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر را سرعت می‌بخشد.

ژاپن و آلمان هر دو سرگرم بازبینی تصمیماتشان برای بستن نیروگاه‌های هسته‌ای هستند. صرف نظر از غیرقابل اتکا بودن عرضه، دولت‌ها سرمایه‌گذاری بیشتر در منابع انرژی تجدیدپذیر را تشویق می‌کنند.

قیمت نفت به بالاترین سطح خود رسیده است؟

یقین قطعی در خصوص این که قیمت نفت به اوج خود رسیده است، وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های رسمی و خودخواسته احتمالا با افزایش تلفات جنگ و عصبانیت فزاینده جهان از پیامدهای اقدامات روسیه، گسترش پیدا می‌کنند.

رویدادهای جاری عامل تاثیرگذاری روی قیمت‌های کالا هستند. اگرچه فعلا دوباره آرامش ظاهری در بازار حاکم است اما با تحولات جدید وضعیت بازار هم ممکن است دچار تغییر شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =