بهزاد نیرومند

دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته گری مداوم با تاکید بر نقش مهم شرکت فولاد مبارکه به مثابه دانشگاه گفت: امیدواریم کنفرانس تخصصی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با حمایت شرکت فولاد هرمزگان تداوم یابد.

پایگاه خبری-تحلیلی ایراسین، عاطفه علیان؛ دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به همت شرکت فولاد هرمزگان برگزار شد. کنفرانسی که توسعه پژوهش‌های کاربردی و تخصصی را به همراه ارائه دستاوردها، توانایی‌ها و چالش‌های صنعت فولادسازی و ریخته‌گری مداوم را دنبال می‌کرد تا با معرفی و بومی‌سازی فناوری‌های نوین، فضای هم‌اندیشی و هم‌افزایی متخصصان صنایع فولادسازی و ریخته‌گری مداوم را فراهم کند تا با ایجاد پایگاه دانش، پژوهش‌های بین‌رشته‌ای توسعه یابد.

در دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم بیش از ۸۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شد که ۲۱ مقاله ارائه شفاهی و ۲۲ مقاله به صورت پوستر پذیرفته گردید و ۱۸ چکیده مقالات در کتابچه‌ای منتشر می‌شود.

۱۵۵ نویسنده در مقالات پذیرفته شده مشارکت داشتند که بیشترین سهم ارائه مقالات به صنعت با ۱۱۹ مقاله برمی‌گردد. برگزاری کارگاه‌های تخصصی چالش‌ها، کارگاه آموزشی و ارائه فنی، نوآوری‌های برتر و تجربه برتر از بخش‌های دیگر این همایش بود که به صورت حضوری و مجازی برگزار شد. در همین ارتباط گفتگویی با بهزاد نیرومند، دبیر علمی دومین کنفرانس بین المللی فولادسازی و ریختهگری مداوم داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

هدف از برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم چه بود؟
اولین کنفرانس فولاد سازی و ریختهگری به صورت ملی برگزار شد و هدف ما این بود ببینیم آیا این کنفرانس در کشور وجود دارد مورد استقبال قرار می‌گیرد که خوشبختانه با استقبال بسیاری خوبی روبرو شد و همه شرکت‌های فولادی شرکت کردند و ۵۵ مقاله نیز به کنفرانس ارسال شد، که به دلیل کرونا کنفرانس دوم پس از دو سال برگزار شد.
ابتدا سیاست این بود که فولادسازی و ریخته‌گری به صورت یک سال در میان و به صورت جدا برگزار شود و بعد تصمیم بر این شد که این دو موضوع در یک کنفرانس مطرح شود و قرار هم این بود که این کنفرانس به صورت سالانه برگزار شود که کرونا علت تعویق این کنفرانس شد.

از استقبال مخاطبان نسبت به دومین دوره کنفرانس راضی هستید؟
کنفرانس دوم با استقبال بسیار خوبی رو به رو شد و دلیل آن نیز این است که تا سال ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود و از ۳۰ میلیون تن تولید عبور کردیم که رسیدن به چشم انداز ۱۴۰۴ نیازمند این است که کارهای تحقیقاتی زیادی روی این موضوع انجام شود و هدف این است که فولادسازها دور هم جمع شوند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و مشکلات خود را با یکدیگر مطرح کنند و یافته‌های جدید را بررسی کنند و در نهایت با همافزایی این موضوعات به سمت بهبود تولید حرکت کنند.

برگزاری کنفرانس تخصصی در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم توسط فولاد هرمزگان چه دستاوردهای مثبتی خواهد داشت؟
شرکت فولاد هرمزگان می‌خواهد خط تولید ریخته‌گری مداوم احداث کند، در حالی که امروزه بخشی از نیازها وارد می‌شود و برای کسب این دانش پروژه‌های مختلفی انجام می‌دهد که بعضی از آنها در این کنفرانس مطرح شد که بسیار تخصصی بود و کارگاه‌های عمومی به صورت کلی مطرح گردید اما در بین متخصصان به صورت دقیق این امر مورد بررسی قرار گرفت و هدف اصلی نیز این نیست که فولاد هرمزگان بخواهد دانش جدید و به روزی ایجاد کند بلکه می‌خواهد دانش موجود در کشورهای دیگر را در کشور خودمان مورد استفاده قرار دهد و اجرایی کند، در این راستا مقالات خوبی ارسال شد و باید سیاست‌گذاری مشخص کند که این کنفرانس با چه فاصله زمانی برگزار شود.

شما یکی از نگرانی‌های مهم حوزه صنعت را کمبود پژوهشگران متخصص عنوان کردید؛ آیا راه‌حلی برای آن متصور هستید؟
راه حل اصلی این است که فولادسازان خود را بورسیه کنند و دانشجویان مستعد را شناسایی کرده و با نیازهای خودشان بورسیه کنند برای مثال دانشجوی دکترا که می‌خواهد پنج سال کار کند تا مشکلی از صنعت فولاد را حل کند باید این امید را داشته باشد که توسط خود فولاد به عنوان نیروی انسانی جذب شود و آینده کاری خود را تضمین کند و این می‌تواند کمک کند که جمعیت نخبه به این سمت جذب شوند.
الان جمعیت نخبه به سمت موضوعاتی مثل نانو و بیو و این موضوعات می‌روند که برای خارج کشور مفید است و فعلا در ایران کاربرد ندارد و شاید در آینده خیلی دور در ایران کاربرد داشته باشد و دانشجویان نخبه باید به سمت موضوعاتی بروند که در کوتاه مدت نیز در ایران مورد استفاده باشد.

ارائه مقالات در این کنفرانس بر تعامل دانشگاه و صنعت تاکید می‌کرد. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید.
تعامل دانشگاه و صنعت نگاه بلندمدت می‌خواهد. دانشگاه‌های ما طوری هستند که در زمینه تحقیقاتی کمی کند عمل می‌کنند و اگر موضوعی امروز مطرح شود نیاز دارند یک سری مطالعاتی انجام دهند و راهکار ارائه دهند. بازوی پژوهشی ما دانشجویان هستند، دانشجو نیز می‌آید و می‌رود در نتیجه بازوی ثابت برای حل مشکل صنعت نداریم تا مشکلات صنایع را حل کنیم. اگر صنایع فولاد یا صنایع دیگر با دانشگاه‌ها تعامل کنند و پروژه‌های بلندمدت در نظر بگیرند و به محض بروز مشکل به فکر دانشگاه نباشند این مشکل حل می‌شود، وقتی صنعت در حال بررسی یک خط تولید است باید تعامل کند و اگر از ۵ یا ۱۰ سال قبل از آن دانشگاه شریف در آن مشارکت کند و با آن رشد کند می‌تواند بهتر کمک کند.

روند داوری مقالات در دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم چگونه بود؟
در این دوره کنفرانس بیشتر بحث کاربردی تخصصی مطرح بود، یکی دو جلسه حضوری برای داوری تشکیل شد و فرم داوری برای انتخاب مقاله تعیین شد و برای هر مقاله دو داور از صنعت و دانشگاه نظر می‌دادند و بر اساس اولویت‌بندی کنفرانس تعدادی از مقاله‌ها با توجه به محدودیت‌های زمانی برای ارائه انتخاب شدند.

دومین دوره کنفرانس به صورت بین‌المللی برگزار شد. چالش‌های آن چه بود؟
با توجه به شرایط کشور کمی سخت است، به شخصه خیلی با افراد بین المللی برای حضور در کنفرانس تماس گرفتم اما به دلایل مختلف از جمله شیوع کرونا و مسائل دیگر تمایلی برای حضور نداشتند اما ما موفق شدیم تعدادی از محققین ایرانی مقیم خارج کشور را جذب کنیم که این افراد به صورت مجازی و برخط و ضبط شده به ارائه مقاله پرداختند.

برگزاری همزمان مجازی و حضوری کنفرانس هم دشوار بود؟ قبول دارید؟
بله، بسیار هم دشوار بود. مشکلی که در صنایع بزرگ کشور پس از قطعی برق و گاز به وجود آمد، قطع بودن شبکه‌های اینترنتی صنایع است، کسانی که از خارج کشور می‌خواستند وارد سایت کنفرانس شوند برای ورود به مشکل می‌خوردند زیرا به ورودی‌های خارج کشور اجازه ورود نمی‌دهد، همچنین بحث عدم تطابق ساعت‌ها نیز مطرح است، مثلا یک سخنران از استرالیا ساعت ۱۲ شب به وقت محلی به ارائه پرداخت که هماهنگی چنین سخنرانی‌هایی پیچیدگی دارد.

پژوهشگران فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان در دومین دوره کنفرانس چه عملکردی داشتند؟

پژوهشگران شرکت فولاد مبارکه و فولاد هرمزگان در دو بخش ایده برتر و تجربه برتر برگزیده شدند که ملاک مهم آن کاربردی و قابل استفاده بودن ایده و تجربه بود.شرکت فولاد مبارکه جزو صنایع پیشرو در کشور است و فولاد هرمزگان نیز زاده فولاد مبارکه است. شرکت فولاد مبارکه می‌تواند به عنوان یکی از دانشگاه‌های بزرگ فولادی کشور معرفی شود چراکه خودش یک دنیا است و گستردگی آن به این صورت است که در بسیاری از رشته‌ها و علوم مهندسی و غیر مهندسی می‌تواند متخصص پرورش دهد و وزنه بزرگی برای صنعت فولاد کشور است. اسم فولاد مبارکه با تولید فولاد می‌درخشد اما در کنار آن مباحث محیط زیست و برق و این موضوعات نیز قرار دارد و اگر فولاد مبارکه رشد کند صنایع و علوم دیگر نیز می‌توانند رشد کنند و بالعکس؛ دانشگاه‌ها نیز می‌توانند موضوعات مختلف صنعتی را حل کنند و این کارهای مشترک برای خود فولاد نیز می‌تواند مفید باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =