آلودگی صوتی

در تازه ترین گزارش سازمان ملل درباره مشکلات زیست محیطی جهانی، ۷ راهکار ساده و کاربردی برای کاهش با آلودگی صوتی ارائه شده است.

به گزارش ایراسین به نقل از تسنیم، بشریت سیاره زمین را به روش‌های مختلفی تغییر داده و بخش‌های مختلف سیستم پیچیده کره زمین را دچار اختلال کرده است اما هنوز برای جبران بسیاری از این آسیب‌ها دیر نیست و علم همواره به مسیر خود برای یافتن راهکارهای مشکلاتی که قبلاً شناسایی شده‌اند و همچنین راهکارهای مشکلات جدید ادامه خواهد داد.

یکی از عمده‌ترین مشکلات زیست محیطی که جهان را درگیر کرده است، افزایش روز افزون آلودگی‌های صوتی به دنبال گسترش صنایع, حمل و نقل و در مجموع فعالیت‌های انسانی است. برخلاف صداهای طبیعی مانند صدای آواز پرندگان, صدای باران, صدای ناشی از جاری شدن آب در رودخانه‌ها و ... که می‌توانند مانند یک موسیقی گوش‌نواز سلامت روحی و تمرکز افراد را ارتقاء دهند، صداهای حاصل از فعالیت‌های انسانی مانند ترافیک، فرودگاه، ساخت‌وساز و ... می‌تواند اثرات منفی برای سلامت روحی و جسمی انسان در پی داشته باشند.

آلودگی صوتی همه اقشار جامعه در همه سنین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند مشکلات جسمی و روحی شدید از جمله اختلال تمرکز، اختلال در خواب، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های روانی، فشار خون، بیماری‌های هورمونی، اختلال در بارداری و تولد نوزادان و حتی افزایش آمار ابتلا به دیابت را در پی داشته باشد.

بر اساس این گزارش، آلودگی صوتی در اروپا به طور سالانه منجر به مرگ زودرس ۱۲ هزار نفر می‌شود. اثرات آلودگی صوتی تنها به ایجاد اختلال در رفاه و سلامت انسان محدود نمی‌شود و حیات وحش و سایر گونه‌های جانوری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش آلودگی صوتی باعث ایجاد استرس و بالا رفتن فشار خون در جانوران می‌شود که این اتفاق روند جفت‌گیری و تولید مثل را در آن‌ها مختل می‌کند که در نتیجه آن نسل جانداران مختلف رو به انقراض می‌رود.

در ادامه این گزارش تیم تحقیقات زیست محیطی سازمان ملل راهکارهای ساده و قابل اجرایی را برای کاهش آلودگی صوتی ارائه کرده‌اند:

۱. طراحی و برنامه‌ریزی صحیح در ساخت فضاهای بصری: ادراک انسان همواره تحت تاثیر انعکاس صدایی که از اطراف به گوش می‌رسد، قرار دارد و توجه به انعکاس و نحوه انتقال صدا در محیط‌های بسته می‌تواند در کاهش اثرپذیری ادراک انسان از منابع تولیدکننده آلودگی صوتی تاثیرگذار باشد.

۲. توجه به فضای سبز شهری و پوشش گیاهی: افزایش فضای سبز شهری مانند باغ‌های ملی, پارک‌ها، درخت‌کاری در معابر و کنارگذرها و ... می‌تواند از حجم آلودگی صوتی بکاهد و باعث افزایش اثر روانی مثبت بر شهروندان به واسطه گسترش فضای سبز شود.

۳. ایجاد کمربند درختی: کمربندهای درختی کنار جاده‌ها می‌توانند حجم زیادی از آلودگی صوتی را کاهش دهند؛ امواج صدا در میان شاخ و برگ درختان محبوس شده و قدرت آن کم ‌می‌شود. در ایجاد کمربند سبز نوع درخت, سایز تنه, فاصله از منبع تولید صدا و طرح کاشت اهمیت دارد.

۴. بام‌های سبز: افزایش تعداد آسمان خراش‌ها در جهان ظرفیت مناسبی را برای ایجاد پوشش سبز ایجاد کرده است؛ پشت‌بام‌ ساختمان‌ها محل مناسبی برای ایجاد پوشش گیاهی هستند که می‌توان از ظرفیت آن‌ها برای کاهش آلودگی صوتی استفاده کرد.

۵. خودروهای برقی: این خودرو نسبت به خودروهای بنزینی آلودگی صوتی کمتری دارند, موتور خودرو برقی تولید صدای کمی دارد و این خودروها در سرعت بالای ۵۰ کیلومتر صدای کمتری را در زمان ترمز گرفتن و سایش لاستیک با آسفالت خیابان ایجاد می‌کنند.

۶. عایق‌های صوتی: ایجاد دیواره‌های عایق صوت در کنار بزرگراه‌ها, محدوده فرودگاه, مسیر راه آهن, کارگاه‌های ساختمانی و ... می‌تواند در کاهش تولید صدا موثر باشد.

۷. کاهش تولید صدا در منابع متحرک: بخش زیادی از آلودگی صوتی بر اثر ترافیک ایجاد می‌شود. می‌توان با بهینه‌سازی منابع متحرک مانند موتورسیکلت‌ها, خودروها, وسایل نقلیه بزرگ و تعیین محدودیت در سرعت خودروها در خیابان, تولید آلودگی صوتی از این منابع را کاهش داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =