حسین چرخابی

پیشکوست فوتبال اصفهان گفت: کادر فنی سپاهان باید در تمرینات هجومی خود تجدید نظر کند و چگونگی زدن ضربات آخر را تمرین کنند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، هدایت تیم فوتبال سپاهان از شهریورماه سال گذشته بر دوش محرم نویدکیا گذاشته شد، یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های تاریخ فوتبال ایران و احتمالا محبوب‌ترین آن‌ها در اصفهان. مردی که تمام عمر ورزشی خود را، به جز دو سالی که در آلمان بود، در سپاهان گذراند و به عنوان بازیکن برای این تیم افتخارات بسیاری کسب کرد. اما دوران مربیگری محرم، همچون دوران بازی او نبود و فراز و نشیب‌های بسیاری داشت.

تیم فوتبال سپاهان در فصل گذشته نتایج خوبی کسب کرد، اما از کسب جام باز ماند تا در این فصل با چند خرید مهم برای قهرمانی پا به مسابقات بگذارد. اما نتایج سینوسی و باخت مقابل رقبا اصلی یعنی استقلال و پرسپولیس سپاهان را از صدر جدول دور کرد. تیر آخر را نیز بازی با هوادار زد و مساوی محرم مقابل هم‌بازی قدیمی خود یعنی عنایتی اختلاف سپاهان و صدر جدول را به ۱۱ امتیاز افزایش داد تا دست‌یابی به آن تبدیل به یک رویا شود.

پس از این بازی حواشی درباره سپاهان محرم افزایش یافت و نارضایتی بین هواداران به اوج رسید. برای بررسی و واکاوی وضعیت تیم فوتبال سپاهان خبرنگار ایراسین با حسین چرخابی، کارشناس و پیشکوست فوتبال اصفهان گفت‌وگویی داشته که شرح آن در ادامه می‌آید:

سپاهان با محرم نویدکیا یک مساوی دیگر کسب کرد تا شانس این تیم برای قهرمانی کم‌رنگ شود و انتقادات به محرم افزایش یابد، اما از طرفی محمدرضا ساکت، مدیرعامل باشگاه سپاهان از نویدکیا حمایت و اعلام کرد که باشگاه به برنامه سه ساله او ایمان دارد؛ نظر شما درباره این اتفاقات چیست؟

اول از همه کاری که آقای ساکت در حمایت از محرم انجام دادند، کار درستی بوده و از آقای احسانی، مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن هم می‌خواهم همین کار را در برابر مهدی تارتار انجام دهد. اینکه یک تیمی با مشکل مواجه می‌شود و نتیجه نمی‌گیرد، فقط تقصیر مربی نیست. سرمربی سهم خود را از ناکامی‌ها دارد و همه سهم را نمی‌توان به مربی نسبت داد.

همه باشگاه‌های دنیا یک کمیته فنی دارند که این کمیته با دیدن تمرینات و مسابقات و برنامه‌های تیم‌ها ضعف تیم را تشخیص می‌دهند. این کمیته می‌تواند درباره ضعف مربی، بازیکنان، تمرینات و غیره نظر کارشناسی و تخصصی ارائه دهد. اما در باشگاه‌های ما هیات مدیره تصمیم‌گیرنده هستند و این افراد با تمام احترامی که برایشان قائل هستم، آنقدر که در کار صنعت تخصص دارند، در فوتبال وارد نیستند.

بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که تیم محرم نویدکیا فوتبال خوب و چشم‌نوازی ارائه می‌دهد، آیا شما هم چنین تصوری دارید؟

شکی نیست که تیم سپاهان غیر از بازی آخر خود مقابل تیم هوادار، فوتبال خوبی بازی می‌کند. بازی با هوادار ضعیف‌ترین بازی تیم سپاهان بود و دو تیم در کل طول مسابقه دو شانس گل داشتند. زمانی که دروازه‌بان تیم هوادار دروازه خود را ترک کرد و به اشتباه بیرون زمین آمد، مهاجم تیم سپاهان توپ را به جای اینکه با ضربه سر رو به پایین بزند، رو به بالا زد و تک موقعیت سپاهان از دست رفت. در حالی برخی مربیان این صحنه‌ها را بدشانسی می‌دانند، اما چیزی به نام شانس و بدشانسی در فوتبال وجود ندارد و مهاجم باید این توپ‌ها را تبدیل به گل کند، نه اینکه به زیر توپ ضربه بزند.

با این حال سپاهان در طول فصل فوتبال خوبی ارائه داد و موقعیت‌های خوبی به دست آوردند، اما از دست دادن موقعیت در فوتبال به شانس مربوط نیست و یا بازیکن گل‌زن در تیم وجود ندارد و یا تمرینات گل‌زنی قوی در تیم وجود ندارد. مهم‌ترین کار و اصل فوتبال گل‌زنی است، به همین دلیل بهترین بازیکنان دنیا گل‌زنان هستند. اعتقاد دارم سپاهان با داشتن بازیکنانی مثل مغانلو و شهباززاده، بازیکن گل‌زن دارد، اما تمریناتش ضعیف است.

کادر فنی سپاهان باید در تمرینات هجومی خود تجدید نظر کند و چگونگی زدن ضربات آخر را تمرین کنند. مهاجمان تمرینات خاص خود را دارند و کسی که مهاجمان را تمرین می‌دهد و می‌دانم این فرد محرم نویدکیا نیست، باید در تمرینات تجدید نظر بکند. محرم کار خود را خوب انجام می‌دهد، در کنار زمین خوب تیمش را کوچ می‌کند، جنجال درست نمی‌کند و به تیمش آرامش می‌دهد ضمن اینکه در مصاحبه‌های قبل و بعد بازی نیز بی‌نظیر عمل می‌کند.

در برخی مقاطع از فصل شایعاتی پیرامون حضور مربی خارجی در کادرفنی سپاهان وجود داشت و حتی در فضای مجازی نیز برخی هواداران خواستار پیوستن یک مربی با کیفیت به کادر فنی محرم شدند؛ فکر می‌کنید با این اتفاق مشکل سپاهان حل می‌شود؟

باشگاه سپاهان و مدیریت محترم آن باید ببینند که دنیا چه کار انجام می‌دهند. در دنیا کمیته فنی وجود دارد که بر کار تیم نظارت می‌کند، این کمیته حق دخالت را ندارد، اما همه امور را زیر نظر دارد. اولین کاری که باشگاه سپاهان باید انجام دهد، تشکیل کمیته فنی است.

درباره حضور یک مربی در کادر فنی فقط محرم نویدکیا باید تصمیم‌ بگیرد، او بهتر از هرکسی می‌داند که آیا به این کار نیازی است یا خیر. من با دیدن حداقل سه بار دیدن فیلم‌های بازی سپاهان این نظرات را می‌دهم و کسانی که از دور مسائل را تحلیل می‌کنند از جمله خودِ من ممکن است نظرات اشتباهی داشته باشند.

شما اعتقاد دارید که تیم محرم فوتبال خوبی ارائه می‌دهد، اما در لیگ‌برتر تیم صدرنشین فوتبال زیبایی ارائه نمی‌دهد و نتیجه می‌گیرد؛ برای اینکه بازی سپاهان و جنس فوتبالی که تیم محرم بازی می‌کند به نتیجه هم منجر شود چه اتفاقاتی باید دست به دست هم دهد؟

سپاهان چند ضعف دارد که باید آن‌ها را برطرف کند. درباره گلر ابتدای فصل گفتم که کریستوفر کنت هندوانه دربسته است و در هفته سوم مسابقات در حالی که سپاهان هنوز گلی دریافت نکرده بود اظهان داشتم که کنت گلرِ شش دانگی نیست. در این بخش از زمین رشید مظاهری به تیم پیوست و رقابت خوبی بین دوگلر شکل گرفته و این رقابت می‌تواند مشکل دروازه سپاهان را حل کند.

دیگر ضعف سپاهان در خط دفاع است، مدافعان میانی سپاهان در مواقع حمله فاصله خود با خط هافبک تیم حفظ را فاصله نمی‌کنند و یک شکافی بین خط دفاع و هافبک سپاهان وجود دارد. این شکاف در چند بازی از جمله بازی گل‌گهر و مس گریبان سپاهان را گرفته و این تیم‌ها با استفاده از این شکاف توانستند به سپاهان گل بزنند.

از طرفی خط هافبک سپاهان نباید فکر کند که فقط وظیفه حمله کردن دارند و باید در دفاع تیمی نیز شرکت کنند. تیم‌های بزرگ دنیا سراسر همه حمله می‌شوند و همه دفاع. از طرفی سپاهان در نیم فصل اول و فصل اول در نقطه کور مدافعان (جایی که دفاع مهاجم را گم می‌کند) گل‌های بسیاری دریافت کرد که الان احساس می‌کنم این ضعف پوشش داده شده و کمتر شاهد دریافت گل‌هایی از این نقطه هستیم.

این نقاط ضعف در کنار مشکل گل‌زنی تیم باید برطرف شود تا تیم محرم به نتیجه‌گیری برسد.

سخن پایانی؟

اینکه باشگاه و هواداران سپاهان با علم بر اینکه تیمشان فوتبال خوبی ارائه می‌دهد، حوصله می‌کنند واقعا قابل تقدیر است و باید ادامه داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =