سید جواد حسینی کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت دستیابی به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون فولاد در کشور وجود دارد و یکی از راه‌کارهای موجود برای تامین سنگ آهن مورد نیاز صنعت فولاد روی آوردن به اکتشافات با عمق بیش از ۵۰۰ متر است.

سید جواد حسینی‌کیا در حاشیه همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: صنعت فولاد بهشت سرمایه‌گذاری است و ظرفیت بالایی برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: این صنعت دومین صنعت پیشران دنیا است و گردش مالی، اشتغالزایی و ارزش افزوده بالایی دارد. نقدینگی جامعه باید به سمت این صنعت پیشران سوق داده شود. به علاوه ممکن است در حوزه قوانین اشکلاتی وجود داشته باشد به همین دلیل در کمیسیون صنایع و معادن نزدیک به ۴۰۰ ماده قانونی بازبینی، اصلاحات مربوط به آن انجام و نوبت طرح آن‌ها در صحن علنی شده است؛ این گامی است که قانونگذاران در راستای حمایت از صنعت فولاد برداشته‌اند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از چالش‌ها و مشکلات این موضوع بحث تامین ابتدای زنجیره فولاد است که باید برای این موضوع نیز کار اساسی انجام شود. برای این موضوع باید خرید معادن در کشورهایی مانند افغانستان را آغاز کنیم. همچنین لازم است شیوه اکتشافات خود را نیز بازبینی کنیم.

حسینی کیا گفت: مردم باید در این جریان وارد شوند. در حال حاضر مردم اطلاع چندانی از این حوزه ندارند؛ اگر بدانند چه اتفاقاتی در این حوزه رخ داده، بسیاری از آن‌ها آمادگی دارند نسبت به خرید سهام و مشارکت در طرح‌های موجود اقدام کنند.

وی درباره راه‌های هدایت نقدینگی به این صنعت، اظهار کرد: برای هدایت نقدینگی به سمت فولاد نیازمند اعتمادسازی هستیم. یکی از راهکارهای اعتمادسازی نیز بیان گردش‌های مالی حوزه فولاد است. راهکار بعدی ایجاد صندوق‌های ضمانت توسط دولت است تا در صورت زیان سرمایه‌گذاری در این صنعت، خسارت فرد جبران شود. دولت می‌تواند از محل حقوق دولتی، منابع این صندوق را تامین کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: یکی دیگر از راهکارهای موجود در این حوزه نیز وضع مالیات بالا برای فعالیت‌های دلالانه است که باعث می‌شود منابع مالی به سمت تولید هدایت شود.

حسینی کیا تصریح کرد: ظرفیت دستیابی به چشم انداز تولید ۵۵ میلیون فولاد در کشور وجود دارد و تنها باید برای ابتدای زنجیره فولاد فکری کرد؛ بازار کشش فراوانی برای این موضوع دارد. یکی از راه‌کارهای موجود برای تامین سنگ آهن مورد نیاز صنعت فولاد روی آوردن به اکتشافات با عمق بیش از ۵۰۰ متر است. در حالی که نهایت اکتشافات ما تا عمق ۵۰۰ متر است، در دنیا به سمت اکتشافات عمیق با عمق ۱۰۰۰ متر پیش رفته‌اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =