ریخته گری

رئیس دفتر فنی تولید ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه گفت: با کاهش میزان تولیدات خارج از سفارش و تختال‌های قراضه، ۴۱۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم حاصل شده است.

به گزارش ایراسین، محمدعلی شفیعی، رئیس دفتر فنی تولید ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه با اعلام خبر کاهش میزان تولیدات خارج از سفارش و تختال‌های قراضه افزود: با کاهش درصد تولیدات خارج از سفارش از ۲.۶ درصد در ده‌ماهه سال ۱۳۹۹، به ۲.۳ درصد در ده‌ماهه سال ۱۴۰۰ و همچنین کاهش میزان تختال‌های قراضه از ۴/۰ درصد در ده‌ماهه سال ۱۳۹۹ به ۲/۰ درصد در ده‌ماهه سال ۱۴۰۰، به میزان ۴۱۰ میلیارد ریال صرفه‌جویی در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم حاصل شده است.

وی تصریح کرد: علاوه بر صرفه‌جویی حاصل‌شده، بهبود در تأمین به‌موقع نیازهای مشتریان نیز فراهم شده که این موفقیت با انجام پروژه‌های بهبود در حوزه کیفیت و افزایش دانش فنی و مهارت کارکنان سخت‌کوش ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و با وجود محدودیت‌های مواد اولیه و انرژی در سال جاری به دست آمده است.

سید محمدمهدی مرندی، رئیس واحد کنترل کیفیت ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص یادآور شد: در حال حاضر حدود ۲۳۰ گرید فولادی در حال تولید در فولاد مبارکه وجود دارد و هر گرید دارای کارت ساخت مجزای مربوط به خود است که از طرف واحد MPT صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: در کارت ساخت، برای تمامی عناصر شیمیایی تشکیل‌دهنده آن گرید فولادی محدوده قابل‌قبول حداقل و حداکثر ذکر شده و چنانچه در تولید هر یک از این گریدها، درصد یک یا بیش از یک عنصر از محدوده قابل‌قبول کارت ساخت آن گرید خارج شود، واحد کنترل کیفی فولادسازی نسبت به نزول کیفیت نمودن آن ذوب مطابق دستورالعمل‌های خود اقدام خواهد کرد.

مرندی افزود: در سال جاری، جلسات منظمی جهت بررسی و ریشه‌یابی علل ایجاد ذوب‌های نزول کیفیت در هر سه واحد کوره‌های قوس، متالورژی ثانویه و ریخته‌گری مداوم برگزار شد که منجر به استخراج اقدامات اصلاحی جهت پیشگیری از تکرار موارد مشابه شد و در نهایت سبب کاهش ۰.۳ درصدی تولید ذوب‌های خارج از سفارش ناحیه فولادسازی گردید.

رئیس واحد کنترل کیفیت ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم خاطرنشان کرد: با انجام کنترل‌های لازم جهت کاهش عیوب ریخته‌گری همانند ترک‌های طولی و عرضی، کمربند اتصال، اثرات ناشی از نوسان اسیلاتور، جدایش مرکزی و... که هریک از این عیوب در صورت سنگین بودن می‌تواند سبب قراضه شدن تختال شود، درصد تختال‌های قراضه نسبت به سال قبل ۰.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

محمد فخری رئیس تعمیرات ماشین ۵ ریخته‌گری شرکت فولاد مبارکه نیز در این خصوص افزود: یکی از مهم‌ترین مسائل در کاهش تختال‌های قراضه و بهبود کیفیت محصولات مطابق سفارش مشتری پروژه‌هایی است که کارشناسان باتجربه ناحیه در جهت بهبود تجهیزات و کاهش عیوب تجهیزات به‌خصوص ماشین‌های ریخته‌گری انجام داده‌اند و یا در دست انجام دارند و این مسئله باعث شده آماده‌به‌کاری تجهیزات افزایش یابد و عیوب محصول کاهش قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =