• ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
  • کد خبر: 22410
  • readingTime: ۵ دقیقه
محرم نویدکیا

با تساوی سپاهان مقابل هوادار و فاصله یازده امتیازی با صدر جدول حالا فشارها روی محرم نویدکیا بیش از پیش شده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، اگر بگوییم در اصفهان و در مکتب سپاهان نام «محرم نویدکیا» نامی مقدس محسوب می‌شود، پر بیراه نگفته‌ایم. نامی که با غیرت، رشادت و از خود گذشتگی عجین شده و شخصیتی خاص پشت این نام خاص نهفته است. محرم همانطور که برای شیعیان یادآور ماه و رویدادی خاص است، برای سپاهانی‌ها نیز یادآور شخصیتی منحصر به فرد است. شخصیتی که از ابتدای دهه هشتاد با آن اندام لاغرش وارد گود نقش جهان شد و چیزی نگذشت تا دل اصفهان را برد.

محرم سال‌ها بزرگ تیم بود و هیچکس روی حرفش حرف نمی‌زد، او در تیم و باشگاه و بر روی سکوها از چنان نفوذ کلامی برخوردار بود که می‌توانست جو را تغییر دهد. اما برخلاف بسیاری از چهره‌های محبوب هیچگاه در راستای منافع خود از این محبوبیتش استفاده نکرد و همواره در راستای منافع تیم، باشگاه و برای آرامش هوادار صحبت کرد. کمتر کسی است که حرص و جوش‌ها و مصاحبه‌های او در زمان مربیگری ایگور استیماچ را فراموش کرده باشد.

محرم آن‌ روزها تلاش بسیاری برای نجات سپاهان کرد، استیماچ رفت و بعد از او تیم مربیان بسیاری تغییر داد، اما به جز حسین فرکی هیچگاه شکوه و جلال سپاهان دهه 1380 بازنگشت. چرخ روزگار چرخید و قرعه به نام خودش افتاد تا به سپاهان بحران‌زده بیاید و تیم را سر و سامان دهد. محمدرضا ساکت برای رقم زدن یک دوران طلایی دیگر در سپاهان سراغ محبوب‌ترین نام رفت و محرم را به باشگاه بازگرداند.

روزی که در 16 شهریور سال 1399 محرم به شکل رسمی به عنوان سرمربی سپاهانی‌ها معرفی شد، هواداران خوشحال و هم‌زمان نگران بودند. آن‌ها می‌دانستند کسی از جنس خودشان و از مکتب خودشان به سرمربی‌گری تیم رسیده و قطعا از جان و دل برای موفقیت سپاهان مایه خواهد گذاشت. اما گروهی دیگر نگرانی منطقی بابت اینکه شاید این جایگاه برای محرم زود بوده و ممکن است به محبوبیت او آسیب بزند داشتند.

به هر حال محرم در اولین تجربه سرمربیگری خود روی یکی از پر التهاب‌ترین نیمکت‌های لیگ نشست، نیمکتی که چهره‌هایی همچون ویسی، قلعه‌نوعی و کرانچار را نیز از گرد حوادث در امان نگذاشت. محرم با توپ پر آمد و ساکت هم سنگ تمام گذاشت، در فصل اول حضور محرم روی نیمکت، علی‌رضا مرزبان هم از آلمان فراخوانده شد و سپاهان با نتایج نسبتا قابل قبول به نائب قهرمانی لیگ رسید.

در این فصل اگرچه بالا و پایین‌های بسیاری برای سپاهان رخ داد، اما حرمت محرم و طلایی‌پوشان حفظ شد و هواداران یک دل خواستار حفظ و حمایت از یکی از محبوب‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال ایران شدند. از طرفی محرم با مصاحبه‌های منطقی و حساب‌شده، تعریف از رقبا و صحبت نکردن درباره داوری ادبیات جدیدی را وارد لیگ برتر ایران کرد؛ لیگی که «هوچی‌گری» در آن حرف اول را می‌زد.

فصل جدید نیز رویایی آغاز شد، سپاهان در سه بازی ابتدایی خود شش گل به ثمر رساند و گلی نخورد و شروعی مقتدرانه داشت. اما تلنگر اول در همین اصفهان و در فولادشهر زده شد، جایی که ذوب‌آهن توانست با یک گل دربی اصفهان را ببرد. شوک این بازی بر روی بازی بعدی سپاهان نیز تاثیر گذاشت و طلایی‌پوشان مقابل تراکتور بحران‌زده به تساوی رضایت دادند. روند نتایج سینوسی سپاهان از این بازی آغاز شد.

آن‌ها ابتدا به گل‌گهر باختند که با رای انظباطی این بازی سه بر صفر به سود سپاهان اعلام شد. سپس سه باخت متوالی مقابل استقلال، پرسپولیس و پیکان این تیم را از رقابت برای صدرنشینی دور کرد. تیر خلاص هم آلمینیوم با حذف سپاهان از رقابت‌های جام حذفی زد. با این حال سپاهانی‌ها همچنان امیدوار به نیم فصل دوم بودند که در اولین بازی در این نیم فصل مسِ ربیعی در رفسجان یقه تیم محرم را گرفت و سپاهانی بازی را با نتیجه سه بر یک واگذار کردند.

بعد از این بازی شایعات جدایی محرم از سپاهان به اوج خود رسید، اما باشگاه سپاهان با حمایت تمام قد خود جلوی این حواشی را گرفت. خرید رشید مظاهری و برتری 4 بر یک طلایی‌پوشان دیار نصف‌جهان برابر نفت مسجدسلیمان از آماج انتقادات کاست و هواداران را به ادامه فصل امیدوار کرد. تیم محرم علی‌رغم نتایج سینوسی، چشم‌نواز بازی می‌کرد و هواداران را سر ذوق می‌آورد، شاید اصلی‌ترین دلیل حمایت آن‌ها از این تیم نیز همین موضوع بود.

اما جمعه شوم فرا رسید و سپاهان در اکباتان تهران مقابل تیم قعر جدولی هوادار قرار گرفت، تقابل دو هم‌بازی قدیمی یعنی رضا عنایتی و محرم نویدکیا یکی از بدترین بازی‌های فصل از آب درآمد. بازی کم رمق و پرحاشیه‌، بازی‌ای که سپاهان استیماچ و ویسی را زنده کرد، بازی که سپاهانی صفر ضربه در چهارچوب داشتند و بازی که فصل را برای سپاهان به پایان رساند و شانس قهرمانی این تیم بسیار بسیار کم شد.

بار دیگر انتقادات به محرم از گوشه و کنار به گوش رسید، در فضای مجازی برخی هواداران با حفظ حرمت محرم خواستار تغییرات در کادر فنی شدند، اما بار دیگر مدیرعامل باشگاه اعلام کرده که محرم نویدکیا مورد حمایت هیات مدیره و باشگاه سپاهان است. ساکت گفت که محرم برنامه سه ساله به باشگاه داده و باشگاه به برنامه او اعتقاد دارد.

صحبت‌های ساکت از طرفی منطقی به نظر می‌رسد، تیم محرم به غیر بازی با هوادار خوب و امیدوار کننده ظاهر شده و بزرگ‌ترین مشکل آن حضور برخی بازیکنان پرحاشیه در این تیم است. بازیکنانی که با مبالغ بالا و سر و صدای بسیاری خریداری شدند، اما به هیچ وجه عملکرد خوبی نداشتند. یکی از این بازیکنان شهریار مغانلو است، این بازیکن حتی پس از تعویض در بازی هوادار رفتار خوبی با محرم نشان داد و جلوی دوربین‌های تلویزیونی به تعویض شدن خود اعتراض کرد.

علاوه بر این‌ها خرید این بازیکنان جا را برای خرید بازیکنان خارجی نیز تنگ کرده و باعث شده تا دیگر تیم‌ها با سوار شدن بر موج حواشی، بازی رسانه‌ای را ببرند و به تیم سپاهان استرس وارد کنند. این تمام اتفاقات عجیب سپاهان در این فصل نیست و حتی بازیکن تاثیرگذاری مثل سروش رفیعی نیز در حساس‌ترین برهه فصل راهی کانادا شد تا همسرش را در تولد فرزندش همراهی کند. از طرفی با سابقه‌ترین بازیکن این تیم یعنی محمدرضا خلعتبری نیز به عجیب‌ترین شکل ممکن در نیم فصل از سپاهان جدا شده و به فولاد می‌رود.

از طرفی بسیاری از بازیکنان سپاهان در زمانی که این تیم در زمین عقب افتاده احساسی عمل می‌کنند و نمایشی منطقی ندارند. تمامی این اتفاقات به علاوه موضوعات ریز و درشت دیگر بُعد شخصیتی محرم در رختکن را مورد انتقاد قرار می‌دهد و به نظر می‌رسد مشکل اصلی سپاهان روحیه و نوع برخورد بازیکنان با مسائل و مشکلات باشد.

حال هواداران لیگ و جام حذفی را از دسته رفته می‌بینند و نگران مسابقات آسیایی هستند. مسابقاتی که در اردیبهشت‌ماه آغاز شده و سپاهان و فولاد تنها نمایندگان ایران در این مسابقات باید از حیثیت فوتبال ایران دفاع کنند. تسلط و کنترل بازیکنان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که می‌تواند به محرم در پیش برد اهداف خود در تیم کمک کند و انتظار می‌رود پیش از آغاز مسابقات آسیایی وضعیت تیمی و رختکن سپاهان بهبود پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =