جمشاد جمشیدیان

رییس تحقیقات فرآیندهای تولید شرکت فولاد مبارکه در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران طراحی و ساخت دستگاه فشار داغ با نرخ کرنش ثابت در شرکت فولاد مبارکه خبر داد.

جمشاد جمشیدیان، رییس تحقیقات فرآیندهای تولید شرکت فولاد مبارکه در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: دستگاه فشار داغ، دستگاهی با تکنولوژی پیشرفته است که برای اولین بار در مقیاس صنعتی، توسط دانشمندان و متخصصان داخلی در ایران بازطراحی و ساخته شده است. این دستگاه قادر است نرخ کرنش ثابت را در محدوده 0.001 بر ثانیه تا 5 بر ثانیه به نمونه اعمال کند. معروف‌ترین شرکت سازنده دستگاه فشار گرم در جهان، شرکت GLEEBLE امریکا می‌باشد و به‌دلیل تحریم های فعلی، اجازه فروش آن به ایران داده نمی شود.

وی بیان کرد: در راستای بومی سازی و جلوگیری خروج ارز از کشور، این دستگاه باعث صرفه جویی دلاری شده ومهم تر از آن در خروج ارز از کشور موثر بوده و بی نیازی از واردات این محصول حاصل شده است.

رییس تحقیقات فرآیندهای تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: از آنجایی که واحد متالورژی و فرآیندهای تولید شرکت های تولید کننده فولاد برای طراحی مواد جدید به بررسی رفتار کارپذیری و پدیده‌های بازگشت دینامیکی و استاتیکی این مواد قبل از نورد گرم نیاز دارند، بنابراین ساخت این دستگاه به کمک دستگاه پیچش داغ که قبلا توسط متخصصین داخلی ساخته شده است، گام بلندی به سوی تحقق اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه در زمینه طراحی و تولید محصولات جدید می باشد.

جمشیدیان تصریح کرد: توانایی های دیگر این دستگاه که می تواند مورد استفاده اساتید دانشگاه، دانشجویان ومحققان سراسر کشور قراد گیرد عبارتند از، طراحی سیکل ترمومکانیکال فرایند نورد گرم و فورج ورق و مقاطع، تعیین ظرفیت مورد نیاز برای غلطک‌های نورد، بهینه‌سازی خط نورد گرم شامل نیروی مورد نیاز، زمان بین‌پاسی، بهینه‌سازی ساختارهای متالورژیکی در محصولات تولیدی، امکان مطالعه گستره‌ی وسیعی از آلیاژها شامل آلیاژهای دما بالا نظیر سوپرآلیاژها و فولادهای نسوز، قابلیت ایجاد محدوده وسیعی از پارامترهای فرایندی شامل دما، نرخ کرنش و تنش اعمالی، امکان انجام تست مشابه دیلاتومتری جهت تشخیص دمای استحاله، امکان طراحی آلیاژهای کارپذیر.

وی افزود: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده است که نمونه می‌تواند به صورت مقاومتی گرم شود و چون کوره‌ای برای گرم کردن نمونه در نظر گرفته نشده است بنابراین مشکل طولانی بودن فک‌ها و خطای آزمایش ناشی از فک‌های بلند وجود ندارد. این دستگاه مجهز به یک سیستم خنک کننده است که توانایی سرمایش سریع فولاد در محیط‌های هوا، مخلوط آب و هوا و آب را دارد. لذا با طراحی و شبیه‌سازی فرایندهای ترمومکانیکال نورد داغ ، می توان ادعا کرد انقلاب دیگری در طراحی و توسعه فولادهای نوین در شرکت فولاد مبارکه رخ داده است.

رییس تحقیقات فرآیندهای تولید شرکت فولاد مبارکه گفت: لازم به ذکر است که این دستگاه با حمایت مالی شرکت فولاد مبارکه و توسط دانشگاه صنعتی اصفهان طراحی و ساخته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =