ورق رنگی

مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی شرکت فولاد مبارکه گفت: محصولات پوشش‌دار شرکت فولاد مبارکه شامل ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و ورق رنگی است که خط تولید ورق گالوانیزه با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن در سال، توسط شرکت C.M.I طراحی و نصب و با همکاری شرکت فولاد مبارکه در ۱۸ بهمن سال ۱۳۸۱ افتتاح گردید.

به گزارش ایراسین، محسن زارع، مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی شرکت فولاد مبارکه اذعان داشت: امروزه استفاده از محصولات پوشش‌دار در صنعت افزایش یافته که یکی از دلایل مهم آن، ممانعت از تأثیر محیط و عدم تخریب و خوردگی فلز و درنتیجه افزایش عمر ورق و همچنین بهبود خواص زیبایی‌شناختی ورق است.

وی در ادامه گفت: محصولات پوشش‌دار شرکت فولاد مبارکه شامل ورق قلع اندود، ورق گالوانیزه و ورق رنگی است که خط تولید ورق گالوانیزه با ظرفیت اسمی ۲۰۰ هزار تن در سال، توسط شرکت C.M.I طراحی و نصب و با همکاری شرکت فولاد مبارکه در ۱۸ بهمن سال ۱۳۸۱ افتتاح گردید.

وی افزود: میزان تولید در اوایل راه‌اندازی خط گالوانیزه، میزان تولید ۵ تا ۸ هزار تن در ماه بود. مسائل و مشکلات زیادی در طراحی و تجهیزات خط وجود داشت که با مشورت کارشناسان خارجی و تلاش تیم مدیریت و سرپرستی شرکت، پروژه‌های بهبود زیادی انجام شد.

زارع گفت: از جمله این بهبودها می‌توان به تبدیل ماده محافظ کروم شش‌ظرفیتی به ماده محافظ کروم سه‌ظرفیتی اشاره کرد. ماده محافظ کروم شش‌ظرفیتی یک ماده سمی و سرطان‌زاست که در تماس طولانی‌مدت می‌تواند بیماری‌زا و برای محیط‌زیست و سلامت کارکنان و مشتریان مضر باشد، اما با تغییراتی که در تجهیزات اعمال شد، این ماده با یک ماده بی‌خطر (کروم سه‌ظرفیتی) جایگزین گردید.

وی افزود: از نمونه‌های دیگر بهبود در خط گالوانیزه می‌توان به کاهش جرم پوشش محصولات از ۹۰ گرم بر مترمربع به ۸۰ گرم بر مترمربع را اشاره کرد.

مدیر محصولات پوشش‌دار و نهایی شرکت فولاد مبارکه گفت: با توجه به اینکه در طراحی خط گالوانیزه امکان اعمال پوشش روی حداقل ۹۰ گرم بر مترمربع بود، با تغییراتی که در تجهیزات داده شد، امکان تولید محصول با پوشش ۸۰ گرم بر مترمربع ایجاد گردید.

وی افزود: همچنین از موارد دیگر می‌توان به افزایش سرعت فرایند خط تولید از ۹۰ متر در دقیقه به ۹۳ متر در دقیقه اشاره کرد و با بهبودهای حاصل شده، هم‌اکنون تولید خط گالوانیزه به حدود ۱۷ هزار تن در ماه رسیده است. شایان ذکر است واحد ورق گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه از ابتدای راه‌اندازی تاکنون بیش از ۱.۷۶۲.۵۲۹ تن محصول به بازار مصرف روانه نموده است.

علیرضا گندمکار، رئیس واحد گالوانیزه و ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه در ادامه گفت: شرکت فولاد مبارکه بهره‌برداری خط گالوانیزه را از زمان راه‌اندازی طی قراردادی به شرکت توکا فولاد واگذار کرد. تمامی کارکنان آن نیز پس از شرکت در آزمون استخدامی و انجام مصاحبه‌های علمی و فنی و با مدرک مربوطه استخدام و پس از آن توسط کارشناسان خارجی شرکت C.M.I آموزش‌ دیدند و مشغول به کار شدند.

وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۸ همگی کارکنان واحد گالوانیزه به‌صورت قرارداد مستقیم به استخدام شرکت فولاد مبارکه درآمدند. این واحد در طولِ ۱۹ سال بهره‌برداری از خط گالوانیزه و تغییرات چارت‌های سازمانی در طول این مدت، توانست تجربیات ارزشمندی در خصوص جدا بودن چارت تولید و تعمیرات و تمرکز بر تولید و تعمیرات کسب کند. همچنین فعالیت‌های بسیاری در خصوص بومی‌سازی قطعات حیاتی خط گالوانیزه انجام شد که از آن جمله می‌توان تغییر اتوماسیون دستگاه جوش، رادیانت تیوب‌ها، غلتک‌های حوضچه مذاب، مشعل‌ها و غلتک‌های کوره و... را نام برد و ماحصل بومی‌سازی‌ها و تجربیات را می‌توان در پارامترهای اصلی تولید گالوانیزه مشاهده کرد.

رئیس واحد گالوانیزه و ورق رنگی شرکت فولاد مبارکه گفت: یکی از پارامترهای اصلی خط IU (آماده‌به‌کاری خط تولید) است که طبق طراحی سازنده عدد ۸۷ درصد برای آن پیش‌بینی شده بود. این عدد با بهبودهای مستمر و کسب تجربیات ارزشمند به عدد ۹۷.۶۶ درصد رسیده است. جدول ذیل سیر شش‌ساله این پارامتر را نمایش می‌دهد.

وی افزود: تولید ورق گالوانیزه ناحیه نورد سرد به روش غوطه‌وری داغ است. مزیت روش گالوانیزه بر روش‌های دیگر، مقرون‌به‌صرفه بودن، امکان ایجاد ضخامت‌های بالای پوشش، استحکام بالا و چسبندگی پوشش گالوانیزه به فولاد است.

گندمکار با اشاره به عمده کاربردهای ورق گالوانیزه در سقف‌های فلزی، پنل، تابلوهای برق، سینی کابل، قطعات لوازم‌خانگی مثل یخچال، بخاری، ماشین لباسشویی، ماکروویو، کولر، تجهیزات آشپزخانه مثل کابینت، مخازن ذخیره آب، مجراهای هوا و دودکش، ناودان‌ها، لوله‌ها، سازه‌های گوناگون، سازه‌های فضایی، انبارها، اجزای ماشین‌های کشاورزی، قطعات خودرو و اجزای داخلی آن، به چالش‌های پیش رو در واحد ورق گالوانیزه شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه حیات خطوطی همچون گالوانیزه به بهبود مستمر در راستای پاسخ‌گویی به نیاز مشتریان وابسته است و همچنین با توجه به تغییر ذائقه کیفی بازار (استفاده زیاد از محصولات با عرض و ضخامت پایین و جرم پوشش پایین)، برخی از قسمت‌های خط تولید ورق گالوانیزه به دلیل نوع طراحی اولیه نیاز به مدرنیزاسیون و ارتقای تجهیزات دارد. از جمله چالش‌های موجود می‌توان به عدم امکان اعمال پوشش کمتر از ۸۰ گرم بر مترمربع و همچنین عدم طراحی تجهیز اعمال کروماته برای استفاده از کروم سه‌ظرفیتی اشاره کرد.

وی ادامه داد: پیرو بررسی این چالش‌ها، قراردادی تنظیم شده که در سال آینده تغییراتی به انجام خواهد رسید. از جمله این تغییرات می‌توان به تغییر اتوماسیون خط گالوانیزه و امکان تولید محصول گالوانیزه با پوشش ۶۰ گرم بر مترمربع که باعث کاهش قابل‌ملاحظه مصرف روی و همچنین افزایش کیفیت گالوانیزه می‌‎شود و همچنین رفع مشکل اضافه ضخامت لبه‌های محصول و تغییر ساختار اعمال پوشش کروماته بر روی محصول گالوانیزه اشاره کرد.

گندمکار در پایان نیروی انسانی در حال بازنشستگی و ارتقای کیفیت محصول برای مصارف خودرویی و لوازم‌خانگی را از چالش‌های واحد گالوانیزه عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد این واحد بتواند با تدبیر مدیران فولاد مبارکه از چالش‌های پیش رو با موفقیت کامل عبور کند .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =