تختال

صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی پیشرو، پشتیبان سایر صنایع بوده و رونق و یا   رکورد   این صنعت، تأثیری چشمگیر در صنعت کشور  و  صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد  دارد و  در سال‌های اخیر، تأمین انرژی و نهاده تولید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان فولاد کشور مطرح است و این مسئله علاوه بر اینکه برنامه‌ریزی برای تولید را ناممکن ساخته، ضربات و خسارات فراوانی را بر تولید، اشتغال و شکوفایی اقتصادی و توسعه و   رونق تولید وارد کرده است.

رونق تولید، اشتغال و کسب‌وکار در هر صنعت و اقتصادی مستلزم برخورداری از زیرساخت‌های موردنیاز، به‌ویژه انرژی به‌عنوان نیاز اولیه و نهاده تولید است. با توجه به اینکه ایران اسلامی دارای ذخایر عظیم گاز و ازنظر رتبه‌بندی، دومین دارنده بیشترین ذخایر گاز جهان محسوب می‌شود، بخش عمده تأمین انرژی موردنیاز صنعت کشور از صنعت گاز تأمین و تزریق می‌شود و یکی از دلایل برتری ایران اسلامی در صنعت فولاد و کسب جایگاه دهمین کشور تولیدکننده فولاد در جهان، به دلیل مزیت برخورداری از گاز طبیعی در صنعت فولاد است.
صنعت فولاد به‌عنوان صنعتی پیشرو، پشتیبان سایر صنایع بوده و رونق و یا رکورد این صنعت، تأثیری چشمگیر در صنعت کشور و صنایع بالادستی و پایین‌دستی فولاد دارد و در سال‌های اخیر، تأمین انرژی و نهاده تولید به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های تولیدکنندگان فولاد کشور مطرح است و این مسئله علاوه بر اینکه برنامه‌ریزی برای تولید را ناممکن ساخته، ضربات و خسارات فراوانی را بر تولید، اشتغال و شکوفایی اقتصادی و توسعه و رونق تولید وارد کرده است.
به نظر می‌رسد فقدان سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی صحیح و اصولی برای تأمین انرژی موردنیاز کشور و عدم سرمایه‌گذاری موردنیاز برای توسعه صنعت گاز و برق کشور باعث این بحران گردیده که صنایع فولادی در فصل تابستان با چالش تأمین برق مواجه باشند و در فصل سرما نیز محدودیت تأمین گاز منجر به کاهش تولید در این صنایع شود.
در شرایطی که صنعت فولاد کمتر از 5 درصد از انرژی گاز تولیدشده در کشور را مصرف می‌کند، اما بخش زیادی از تولید ناخالص ملی، رونق کسب‌وکارها، اشتغال‌زایی و ارزش‌افزوده و همچنین توفیقات دولت در مهار اثر تحریم‌های بین‌المللی در این بخش اتفاق افتاده است. در عین حال، با توجه به اینکه تولید عمده فولاد در کشور به وجود منبع انرژی گاز وابسته است، کاهش و قطع مصرف گاز در فصل زمستان به‌منظور تأمین نیاز مصرف خانگی برای گرمایش منازل، افت تولید را به دنبال داشته و صنایع پایین‌دستی نظیر خودروسازی، لوازم‌خانگی و سایر صنایع وابسته اعم از پتروشیمی و... را نیز تحت‌تاثیر قرار داده و ضررهای جبران‌ناپذیری را به صنعت فولاد و تولید و اقتصاد کشور وارد می‌سازد.
صنعت فولاد و توسعه آن در کشور از ابتدا براساس وجود ذخایر غنی و به نسبت نامحدود گاز در کشور شکل گرفته و همین مزیت نسبی یکی از عوامل توسعه این صنعت در کشور بوده است. اگر محدودیت اعمال‌شده برای تأمین گاز صنایع فولاد در فصل زمستان با همین روند ادامه یابد، امکان تحقق چشم‌اندازهای تولید فولاد کشور به میزان 55 میلیون تن در سال 1404 میسر نخواهد بود.
در وضعیت کنونی آنچه منطقی به نظر می‌رسد این است که در ابتدا با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، میزان مصرف انرژی گاز در بخش خانگی کاهش یابد که این مسئله در درجه اول نیازمند فرهنگ‌سازی به‌منظور کاهش مصرف و در مراحل بعدی نیازمند اعمال قوانین و مقررات در ساخت‌وساز بناها به‌منظور جلوگیری از اتلاف انرژی و همچنین بهره‌مندی از دانش و فناوری‌های روز به‌منظور تولید وسایل گرمایشی کم‌مصرف است. مضاف بر این، محدودیت اعمال‌شده برای مصرف گاز در صنایع در فصل تابستان، به طورعادلانه در بین صنایع توزیع نشده و صنعت فولاد بیش از سایر صنایع آسیب‌دیده و این مسئله نیز نیازمند بررسی است.
با توجه به اینکه دولت محترم در شرایط فعلی و در وضعیت تحریم و فشار اقتصادی قرار دارد، به نظرمی رسد امکان تحول و توسعه شبکه تولید و انتقال انرژی کشور به علت کسری بودجه میسر نباشد و با توجه به اینکه نیاز اولیه صنایع فولاد کشور به انرژی گاز، نیازی اولیه است، صنعت فولاد آمادگی خود را به‌منظور سرمایه‌گذاری در بخش توسعه میادین گازی و پالایشگاه‌های تولید گاز و توسعه شبکه انتقال گاز به‌منظور تأمین نیازهای کشور و نیز صنعت فولاد کشور اعلام می‌دارد و امیدوار است با مشارکت این صنعت به‌عنوان سرمایه‌گذار در صنعت گاز کشور، بخش عمده دغدغه‌ها و نگرانی‌ها رفع گردد و ضمن پشتیبانی و حمایت از تولید، یکی از موانع اصلی رونق تولید در کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بدان تأکید شده، با مشارکت مراکز تأثیرگذار صنعتی ازجمله شرکت فولاد مبارکه برطرف شود.

محمد جواد براتی - مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =