افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی متالکس

رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون تن کنسانتره و گندله تولید می شود که سنگ آهن موردنیاز این مقدار تولید در کشور وجود دارد.

به گزارش ایراسین، مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران در خصوص ارائه سنگ‌آهن در بورس اظهار کرد: برای حل این مشکل راهکارهای زیادی پیشنهاد شد. ازجمله، عرضه همه محصولات در بورس کالا تا قیمت همه کالاها در بازار بر اساس عرضه و تقاضا و به‌صورت واقعی کشف شود.

وی افزود: ما یعنی همه تشکل‌های صنفی معتقد، به بازار آزاد هستیم و معتقدیم اقتصاد آزاد بهترین راه برای رسیدن به تعادل و ثبات قیمتی در بازار است؛ بنابراین از عرضه محصولات در بورس استقبال کردیم.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران یادآور شد: پس از ابلاغ این تصمیم، سنگ‌آهنی‌ها محصولات گندله را به بورس عرضه کردند، اما این اتفاق مورد اعتراض فولادسازان قرار گرفت، چراکه منافع حداکثری آن‌ها کاهش پیدا می‌کرد.

اکبریان بیان کرد: برای داشتن یک تولید پایدار لازم است که به مسائل به‌صورت ملی نگاه کنیم و به دنبال سود های کوتاه‌مدت و مقطعی نباشیم.

وی ادامه داد: در این شرایط اقتصادی که سایه تحریم از سر ما دور نشده، سرمایه‌ها محدود بوده و امکانات حداقلی وجود دارد، نباید به دنبال منافع حداکثری برای یک گروه خاص بود.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران خاطرنشان کرد: نقطه ایده‌آل برای بخش تولید، داشتن بازار آزاد است. اگر خود بازار قیمت‌ها را متناسب با تولید عرضه‌شده و تقاضای موجود در بازار تعیین کند و کوچک‌ترین دخالت از سوی دولت نیز حذف شود؛ بازار به عالی‌ترین شکل خود فعالیت خواهد کرد.

اکبریان عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰ میلیون تن کنسانتره و گندله تولید می‌شود که سنگ‌آهن موردنیاز این مقدار تولید در کشور وجود دارد. تمامی سنگ‌آهن موردنیاز از منابع داخلی فعلاً در حال تأمین است؛ اما نگرانی آنجاست که اگر قرار باشد تولید فولادمان با همین سرعت ادامه پیدا کند و هر ۶ ماه یک‌بار کارخانه متقاضی سنگ‌آهن داشته باشیم؛ دیگر با میزان تولید فعلی نمی‌توانیم به نیازها پاسخ دهیم و حتماً لازم است افزایش تولید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: این اتفاق نیز یک پروسه بلندمدت است که از گرفتن مجوز تا اکتشافات، تجهیز و خرید ماشین‌آلات و طی مراحل متعدد دیگر باید برای تأمین سنگ‌آهن انجام شود.

رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران بابیان اینکه این افزایش تولید از عهده یک بخش خاص برنمی‌آید، تأکید کرد: افزایش تولید سنگ‌آهن نیازمند تصمیم کلان ملی است و اگر بنا باشد بیش از ظرفیت فعلی کشور تولید داشته باشیم، امروز باید برای سنگ‌آهن تصمیمات اساسی گرفته شود.

به عقیده اکبریان اگر دولت پای بند به تولید ۵۰ تا ۷۰ میلیون تن فولاد در کشور است، باید برنامه‌های توسعه‌ای خود در بخش معادن را از همین امروز آغاز کند.

وی بیان کرد: در این مسیر، قیمت‌گذاری دستوری و ارزان نگاه‌داشتن قیمت سنگ‌آهن، مانع بزرگ اجرای برنامه‌های توسعه است که درنهایت می‌تواند زیان فولادسازان را در آینده موجب شود.

اکبریان گفت: وقتی سهم سود معدنی‌ها کم شود، انگیزه سرمایه‌گذاران کاهش می‌یابد و درنتیجه جلوی توسعه گرفته می‌شود.

وی در پایان گفت: امروز حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن در کشور تولید می‌شود، اما برای چهار سال آینده نیاز به این محصول به ۱۸۰ میلیون تن خواهد رسید. این افزایش ۸۰ درصدی با فشارهای قیمتی شدید، چگونه محقق خواهد شد؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =