نشست شورای معادن سیستان و بلوچستان

نشست شورای معادن سیستان و بلوچستان، با حضور رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور، استاندار سیستان و بلوچستان و رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار شد.

به گزارش ایراسین، علیرضا شهیدی، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در حاشیه نشست شورای معادن سیستان وبلوچستان که شامگاه روز چهارشنبه ۲۲ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد، اظهار کرد: این سازمان از دیرباز در سیستان و بلوچستان فعال بوده و اطلاعات پایه‌ای خوبی در سالیان گذشته به دست آورده که منجر به شناسایی این منطقه به لحاظ معدنی برای تمام بخش‌های خصوصی و دولتی شده است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان در حوزه معدنی پتانسیل بسیار خوبی دارد و شاید در آینده نه چندان دور این استان به عنوان یکی از قطب‌های مس، آهن یا طلا تبدیل شود.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان کرد: این سازمان با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که دارد به دنبال اکتشاف ذخایر پنهان و چیزهای است که بخش خصوصی توانایی اکتشاف آن را ندارد و بر اساس این پتانسیل به دنبال کشف اعماق پنهانی ۴۰۰ متر هستیم، کاری که شاید با حفاری سالیان سال طول بکشد و هزینه‌های زیادی داشته باشد ما آن را در یک بازه زمانی کوتاه‌تر و با دقت بیشتر انجام خواهیم داد.

شهیدی ادامه داد: خوشبختانه کشورمان پتانسیل بسیار خوبی در مواد معدنی دارد به ویژه این پتانسیل در سیستان و بلوچستان نیز وجود دارد و باید بگویم بالای ۸۱ ماده معدنی در کشور موجود است که مطمئنیم این استان می‌تواند به بهشت مواد معدنی تبدیل شود.

حضور بخش خصوصی در خلق ثروت از معادن سیستان و بلوچستان

حسین مدرس خیابانی، استاندار سیستان و بلوچستان در حاشیه نشست شورای معادن سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این استان یکی از استان‌های برتر در حوزه معدنی به ویژه در فلزات اساسی و گرانبهاست، اظهار کرد: اگر قرار است منابع معدنی منطقه به ثروتی برای مردم تبدیل شود قطعاً حضور بخش خصوصی تعیین‌کننده خواهد بود.

وی با بیان این‌که این جلسه شورای معادن استان سیستان و بلوچستان با حضور ۲ نفر از تصمیم‌گیران بخش معدن یعنی مدیر عامل ایمیدرو و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور برگزار شد، افزود: هدف از این نشست شناساندن ظرفیت‌ها و ذخایر معدنی استان برای سرمایه‌گذاران بود تا اینکه این منطقه بتواند جزو رتبه‌های برتر معدنی کشور شود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: سازمان‌های حاکمیتی و توسعه‌ای هرجا که حس کنند ریسک سرمایه‌گذاری بالاست و نیاز به منابع مالی بیشتری است هم از طریق سازمان ایمیدرو و هم سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کمک خواهد شد تا ریسک حضور بخش خصوصی کم شود.

مدرس خیابانی با بیان اینکه تصویری که از امنیت سیستان و بلوچستان در داخل و خارج مخابره شده تصویری غیرواقعی است، گفت: ما برای فعالان بخش اقتصادی امنیت برقرار می‌کنیم و هیچ مشکلی وجود ندارد و اعلام می‌کنیم هر کس که تمایل به سرمایه‌گذاری در سیستان و بلوچستان در حوزه‌های مختلف دارد این استان با همه ظرفیت امنیت لازم را تامین می‌کند.

در ادامه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو نیز در پایان نشست گفت: قطعاً آن چیزی که تا امروز در بخش معدن اتفاق افتاده بیانگر این است که ما پتانسیل‌های زیادی را داریم ولی فرصت‌هایی را نیز از دست داده‌ایم و باید تلاش کنیم در یک زمان مشخص این واحدهای معدنی را به بهره‌برداری برسانیم تا زمینه سرمایه‌گذاری جدید برای استفاده مردم عزیز از این ثروت فراهم شود.

وجیه اله جعفری افزود: آمادگی این را داریم که مرحله به مرحله از توان بخش خصوصی در حوزه مواد معدنی استفاده و پشتیبان‌ها را برای حضور این بخش شامل صندوق بیمه‌ای ارائه تسهیلات، زیرساخت‌های تامین برق و آموزش فراهم کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =