مصرف انرژی

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی تهران گفت: هرچه جوامع از تاخر فرهنگی دورتر باشند ارزش انرژی را بیشتر درک می‌کنند و صنایع نباید تاوان مصرف‌گرایی در بخش خانگی را دهند.

امان الله قرائی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به تئوری آگ‌برن و نیم‌کف درباره فرهنگ مصرف انرژی در کشور اظهار کرد: بر طبق این تئوری علمی، بدمصرف کردن انرژی و هدر دادن آن با تاخر فرهنگی ارتباط مستقیم دارد. به این معنا که جوامعی که دیرتر صنعتی شده باشند با مصرف‌گرایی مواجه خواهند بود.

وی افزود: فرهنگ از دو بخش معنوی و مادی تشکیل شده است که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. فرهنگ مادی به فرهنگ معنوی وابسته است و هرچه جوامع توسعه یافته تر باشند بیشتر در مصرف انرژی می‌کوشند.

استاد جامعه‌شناسی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه تاخر فرهنگی در جوامع قابل بررسی است، گفت: تاخر فرهنگی را می‌توان در خانواده به عنوان کوچکترین نهاد اجتماعی بررسی کرد و هرچه خانواده‌ای نسبت به مسائل مصرف بهینه انرژی حساس‎تر باشد از فرهنگ بالاتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه انرژی باید در اولویت بخش صنعتی قرار گرفته باشد، گفت: متاسفانه در کشور با مدیریت بحران مواجهیم به این معنا که برای انرژی برنامه ریزی نشده است و به محض مواجه شدن با محدودیت بخش صنعت هدف قرار می‌گیرد این در حالی است که اشتغال کشور به تامین انرژی واحدهای صنعتی وابسته است.

قرائی‌مقدم توصیه کرد: فرهنگ‌، «فرایند زمان‌بری» است که در بستر خانواده و آموزش و پرورش از زمان کودکی شکل می‌گیرد. هر فردی باید نسبت به مصرف بهینه انرژی حساس باشد تا به مرور زمان بتوانیم از تاخر فرهنگی متناسب با تکنولوژی امروزه عبور کنیم و صنایع تاوان مصرف‌گرایی انرژی در بخش خانگی را ندهند!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =