گاز

کارشناس انرژی با اشاره به ضرورت مصرف انرژی در کشور گفت: برآوردها حاکی از وجود ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد در کشور است که تعویض این بخاری‌ها مصرف انرژی گاز را در بخش خانگی به یک سوم کاهش می‌دهد.

حسن مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به عدم فرهنگسازی در حوزه انرژی در کشور، اظهار کرد: متاسفانه با ورود انرژی به کشور فرهنگسازی با آن را وارد نکردیم. ضرورت مصرف بهینه انرژی متناسب با توسعه کشور نبوده است.

وی افزود: در کشور بالغ بر ۲۵ میلیون بخاری غیراستاندارد وجود دارد که علاوه بر تولید آلودگی، انرژی را به هدر می‌دهد. مصرف گاز در روزهای اخیر از ۵۲۰ میلیون مترمکعب به ۵۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود در بخش مصرف خانگی و واحدهای تجاری و مشترکین این رقم به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

این کارشناس انرژی با ضرورت دانستن مصرف بهینه انرژی به ویژه در بخش خانگی، گفت: طرح جایگزینی بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های با راندمان بالا اقدامی است که می‌توان از آن به عنوان شاهکار در حوزه مصرف بهینه انرژی یاد کرد چراکه یک سوم انرژی را در بخش خانگی کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته اهمیت انرژی با فرهنگسازی و آموزش از کودکی و با کمک رسانه‌ها و همچنین قیمت‌گذاری واقعی تبیین می‌شود اما متاسفانه در کشور ما فرهنگسازی در زمینه انرژی موفق نیست. برای نمونه در غرب استفاده از خودرو فقط برای تردد ضروری است اما این مساله در کشور ما به علت نرخ ارزان انرژی رعایت نمی‌شود.

مرادی با تاکید بر اینکه انرژی سهم آیندگان است، گفت: برای حفظ این میراث آیندگان باید با احساس مسئولیت بیشتری در تمام بخش‌ها با انرژی برخورد شود. رعایت دمای استاندارد جهانی در بخش خانگی، پوشیدن لباس گرم، محدود کردن فضای گرمایشی در منازل، خاموش کردن وسایل گرمایشی در زمان ترک منزل ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =