طیب نیا

معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت در پاسخ به پرسش مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مبنی بر خرید معادل میزان صرفه‌جویی مصارف بخش خانگی از مصرف‌کننده نهایی گفت: مقررات بازار بهینه‌سازی مصرف انرژی به تصویب رسیده و برای خرید مصرف بهینه بخش خانگی توسط صنایع فولادی اعلام آمادگی می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایراسین، صبح روز یکشنبه پنجم دی ماه سمینار تخصصی چالش گاز در زنجیره فولاد با حضور مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، معاونین و مسئولان وزارت صمت، نیرو، نفت، انجمن فولاد، شرکت ملی گاز و مدیران عامل شرکت‌های فولادی و معدنی برگزار شد.

در بخش پایانی پنل اول این سمینار که به پرسش و پاسخ اختصاص داشت، محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولادمبارکه بیان کرد: یک مطلب اساسی وجود دارد در کشور وقتی به مشکلات برخورد می‌کنیم با چاره اندیشی متوجه می‌شویم تمام مشکلات راهکار داخلی دارد. واقعیت امر این است اگر تمام ارکان تصمیم گیر و متولیان امر دور هم جمع شوند می‌توانند به راهکار برای حل مساله حتی در کوتاه مدت برسند. 

وی افزود: متولی اصلی و دغدغه مندی بحران انرژی گاز در کشور کیست؟ چه کسی این مسئولیت را دارد که راهکارهای فنی را ارائه دهد. برای نمونه متولی و مسئول اجرای راهکار عملی جایگزینی بخاری‌های با راندمان ۹۰ درصد به بالا در کشور کدام سازمان است؟

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر مقوله فرهنگ سازی مصرف بهینه انرژی در بخش خانگی، تصریح کرد: متولی اصلی راهکارهای کوتاه مدت برای برون‌رفت بحران گاز در کشور کیست؟ حمایت و پیگیری صنایع فولاد در این خصوص وجود دارد، اما فرهنگ‌سازی در بخش بهینه‌سازی مصرف خانگی نیازمند متولی در اداره گاز یا وزارت نفت است و تنها وظیفه صنایع فولادی نخواهد بود. در این خصوص وزارت نفت چه چاره ای می‌اندیشد؟

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزیر نفت نیز پاسخ داد: مقررات بازار بهینه سازی مصرف انرژی به تصویب شورای عالی انرژی رسیده است. امروزه با مساله اساسی مواجه هستیم و بسیاری از ما مدیران حادثه (event) هستیم و با عبور از بحران مساله مسئولیت را به دیگری واگذار می‌کنیم یا فراموش ‌می‌کنیم که نیاز به تجدیدنظر دارد. متولی بهینه سازی مصرف انرژی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت وزارت نفت است که این آمادگی را داریم که از ظرفیت‌های حقوقی موجود برای خرید میزان صرفه جویی مصرف بخش خانگی در صنایع استفاده شود. چراکه تمام مصوبات آن با وزارت نیرو و سازمان برنامه انجام شده است و به تصویب شورای انرژی رسیده است.

وی با تاکید بر اهرم قیمت برای بهینه سازی مصرف خانگی گاز گفت: یارانه تخصیص داده شده گاز به ویژه برای سه دهک پایین جامعه بازدارنده نیست و نمی‌تواند مشوقی برای مصرف بهینه گاز باشد.

بررسی اقتصاد انرژی در رفع چالش گاز 

در ادامه، عباس اکبری محمدی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه اظهار کرد: یکی از موارد مهم در رفع بحران محدودیت انرژی موضوع اقتصاد انرژی است. در همه دنیا به تمام صنایع یارانه تخصیص داده می‌شود و در کشور ما ترجیح بر اختصاص یارانه در بخش غیرمولد است.

وی افزود: با توجه به اینکه در فصل سرما اوج مصرف گاز در بخش خانگی است که در فصل گرما کاهش می‌یابد و می‌توان از این زمان به عنوان مزیت در تولید بهره گرفت.

هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت پاسخ داد: اگرچه با شما متفق القول هستم که باید تامین انرژی صنایع تامین شود اما این نکته را هم باید در نظر داشت که سایر صنایع دچار مشکل نشوند.

وی افزود: وقتی یک صنعتی پابرجا می‌ماند که پیمانکاران هم اجازه حیات داشته باشند. اگرچه نیاز است که تمام مسائل مربوط به محدودیت انرژی در صنایع متولی مشخص داشته باشد.

معاون برنامه ریزی وزارت نفت با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر نرخ صنایع عمده ۳۰ درصد خوراک پتروشیمی است، گفت: اگر به این نکته توجه شده بود که بر اساس نرخ متوسط سال ۱۳۹۹ خوراک پتروشیمی نرخ صنایع عمده تعیین می‌شود با یک قیمت روبرو می‌شدیم اما متاسفانه با چند نرخی قیمت در صنایع مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: امیدواریم این درخواست که سنجش نرخ قیمت‌گذاری گاز بر اساس متوسط نرخ یک دوره قبل تعیین شود اگر چه این شیوه هم با وجود متغیر بودن نرخ تسهیل ارز مساله‌ساز است.

در پایان، سیدامیر طباطبائیان، مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه پیشنهاد کرد که محدودیت تامین گاز با اعلام قبلی انجام شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =