الودگی هوای اصفهان در روزهای قرمز کرونایی

عکس:مجتبی جهان بخش

کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اصفهان گفت: بارگذاری جمعیتی وسایل نقلیه بیش از حد تا چندین برابر ظرفیت مسکونی و معابر شهری، کیفیت پایین خودروهای داخلی به ویژه در بخش کنترل آلایندگی و ضعف در نظارت بر آلایندگی منابع ساکن و متحرک از علل دیگر آلودگی هوای کلانشهر اصفهان است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، ابوالفضل خسروی کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اصفهان در نشست تخصصی "هوا برای تنفس" با موضوع «کنترل آلودگی هوای اصفهان» که توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست برگزار شد، با ارائه «گزارش کیفیت هوای اصفهان» اظهار کرد: سالیانه ۵۰ هزار تن ذرات معلق در اصفهان تولید می‌شود که سلامتی شهروندان را به خطر انداخته است؛ آلودگی هوا سالیانه جان ۷ میلیون انسان در جهان را می‌گیرد و این در حالی است که طی ۲ سال گذشته، تنها ۵.۵ میلیون نفر در اثر کرونا جان باخته‌اند.

وی افزود: وضعیت هوای پاک در کشور امسال نسبت به سال گذشته از ۲۶ روز به ۲ روز و هوای سالم هم از ۱۷۱ روز به ۱۶۱ روز کاهش یافته است.

کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اصفهان با بیان این که در ترمینال مسافربری کاوه، ذرات معلق هوا نسبت به دیگر مناطق شهر اصفهان بیشتر است، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین منابع تولید آلاینده pm۲.۵ در شهرهای بزرگ، منابع ثابت و منابع متحرک مانند خودروهای دیزلی، خودروهای سواری و موتورسیکلت‌های کاربراتوری هستند؛ همچنین هجوم ریزگردها و وقوع پدیده گردوغبار در افزایش غلظت این آلاینده‌ها مرثر است.

وی با ابراز امیدواری از جانمایی ایستگاه‌های کیفیت هوای شهرداری در کلان‌شهر اصفهان، اذعان داشت: دلایل ساختاری آلودگی هوای اصفهان عدم توسعه حمل و نقل عمومی پاک، ارزان، در دسترس و سازگار با محیط زیست به اندازه نیاز است.

خسروی ادامه داد: بارگذاری جمعیتی وسایل نقلیه بیش از حد تا چندین برابر ظرفیت مسکونی و معابر شهری، کیفیت پایین خودروهای داخلی به ویژه در بخش کنترل آلایندگی و ضعف در نظارت بر آلایندگی منابع ساکن و متحرک از علل دیگر آلودگی هوای کلانشهر اصفهان است.

وی با بیان این که عمر ناوگان حمل و نقل به خصوص ناوگان باری و حمل و نقل عمومی در اصفهان به بیش از ۱۰ سال رسیده است، گفت: مصرف بی‌رویه سوخت توسط وسایل نقلیه موتوری و احتراقی، نقص مقررات اجرایی و کافی نبودن ضمانت اجرایی آن‌ها برای اجتناب همه منابع ثابت و متحرک از تولید بیش از حد آلاینده‌های هوا از دیگر عوامل اساسی آلودگی هوای اصفهان است.

کارشناس مرکز پایش آلودگی هوای اصفهان با اشاره به توپوگرافی و شرایط هندسی شهر اصفهان و جانمایی نامناسب صنایع تأکید کرد: شرایط اقلیمی و کاهش میزان بارش سالیانه و افزایش ریزگردها به دلیل خشکی زاینده‌رود و منابع آبی هم از علل مهم آلودگی هوا است.

وی با تأکید بر ضرورت تأمین بودجه جهت مقابله با آلودگی هوا اضافه کرد: ۷ درصد صنعت توسط اداره کل محیط زیست استان اصفهان به علت کمبود بودجه پایش می‌شود و قانون هوای پاک به درستی در استان اصفهان اجرا نمی‌شود؛ شهرداری اصفهان برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای کاهش آلودگی هوا در نظر دارد که آن هم ملزم به تأمین بودجه است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =