الودگی هوای اصفهان در روزهای قرمز کرونایی

عکس:مجتبی جهان بخش

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مهم‌ترین عامل اثرگذار بر آلودگی هوا ذرات متحرک است که سهم اصلی آن را منابع ثابت به خود اختصاص می‌دهند و این مقدار در اصفهان ۹۵ درصد است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، محسن سلیمانی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان در نشست تخصصی "هوا برای تنفس" با موضوع «کنترل آلودگی هوای اصفهان» که توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست برگزار شد، با ارائه گزارش «مروری بر راهبردهای کاهش انتشار آلاینده‌های هوای کلانشهرهای کشور» اظهار کرد: از آلودگی هوا به عنوان قاتل خاموش یاد می‌شود؛ مهم‌ترین عامل اثرگذار ذرات متحرک است که سهم اصلی آن را منابع ثابت به خود اختصاص می‌دهند و این مقدار در اصفهان ۹۵ درصد است.

وی افزود: تفاوتی که اصفهان در آلودگی هوا با تهران دارد، عمده سهم انتشار ذرات معلق از منابع ثابت است و اگر قرار است رویکردی را برای کاهش آلودگی هوا اتخاذ کنیم، نباید رویکرد اعمال‌شده در تهران را دنبال کنیم.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به این که آلودگی هوا منجر به توسعه ناپایدار می‌شود، خاطرنشان کرد: سهم غالب تولید مونوکسید کربن در شهر اصفهان به منابع متحرک بازمی‌گردد؛ سهم انتشار مونوکسیدکربن در اصفهان بیشتر از سایر کلانشهرهای کشور است.

وی اذعان داشت: در بحث ذرات معلق بیش از ۹۵ درصد میزان انتشار در کلانشهر اصفهان و میزان تناژ ۵۰ هزار تن در سال است که عدد بسیار بزرگی است و حدود ۱۰ برابر تهران است.   

سلیمانی با اشاره به اینکه در اکثر کلانشهرهای ذرات معلق از منابع ثابت است، تصریح کرد: در دو کلانشهر اصفهان و اراک نقش منابع ثابت ویژه است. در زمینه اکسیدگوگرد بیش از ۹۰ درصد اکسید گوگرد توسط منابع ثابت تولید می‌شود که بعد از ذرات معلق سمی هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از منابع آلاینده ها را تجمیع می‌کنند و بر این اساس سهم منابع مشخص می‌شود، بیان کرد: این روش غلطی برای سهم ذرات است. مجموع آلاینده در شهر اصفهان بر عوامل متحرک است که این یافته اشتباه می‌تواند در تصمیم گیری ها ما را گمراه کند.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به راهبردهای رویکردی، فناوری و مدیریتی و قانونی، تصریح کرد: در راهبرد رویکردی می‌توان با جایگزین کردن، نوسازی و بهسازی و تجهیز به فناوری‌های کاهنده و تبدیل کارگاهی اشاره کرد.

وی با اشاره به نقش کیفیت سوخت گفت: فناوری خودروهای گازسوز، فناوری خودروهای برق و هیبرید، فناوری های انژکتور، فناوری ارتقا کیفیت سوخت هم بخش دیگری از راهبردها است.

سلیمانی با اشاره به برنامه‌ریزی، ارتقای سطح پایش و نظارت، ارائه تسهیلات و تشویق‌ها را در راهبرد مدیریتی و قانونی اعلام کرد و گفت: عمده فعالیت‌های منابع ثابت آلاینده در منطقه کوچکی از اصفهان متمرکز است و موضوع جانمایی و جابه‌جایی منابع ثابت باید به طور جد دنبال شود.  

وی با تأکید بر اینکه شرایط موجود ماحصل سالیان گذشته است و حل آن زمان بر است، گفت: پیشگیری از افزایش آلودگی هوا مقدم بر کنترل است و باید به ظرفیت برد محیط زیستی توجه کرد اجرای برنامه‌های کنترل و کاهش در ۲ بخش منابع ثابت و متحرک مورد توجه قرار گیرد؛ اولویت‌بندی فعالیت‌های کنترل و کاهش در بخش‌های مختلف با در نظر گرفتن آلاینده‌های با اثرگذاری بیشتر مانند ذرات معلق مد نظر قرار گیرد و تدوین و اجرای برنامه‌ها در سطوح مختلف استانی و منطقه‌ای و ملی در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت ضروری است. 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =