آب زاینده رود در گذر از نصف جهان

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان گفت: یکی از راهکارهای عملیاتی حل مسائل حوضه آبریز زاینده رود تدوین یک سند جامع مدیریت آب است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نشست تخصصی «احیای زاینده‌رود، راهکارها و چالش‌ها» توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاون بهره‌برداری اداره کل آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نمایندگان صنعت و شرکت فولاد مبارکه  برگزار شد.

حمید امیری، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان در این نشست به ارائه «احیای زاینده رود و بررسی راهکارهای عملیاتی حل مسائل این حوضه آبی» پرداخت و گفت: چالش های حوضه آبریز زاینده رود شامل بارگذاری بیش از اندازه ودر نتیجه ایجاد مازاد تقاضای آب و عدم تعادل بین منابع و مصارف در حوضه آبی زاینده رود است.

وی افزود: فقدان مدیریت یکپارچه منابع آب در حوضه آبی زاینده رود و ضرورت توجه به توسعه پایدار و فقدان همکاری موثر بین مقامات مسئول استانی از دیگر چالش های این حوضه آبریز قلمداد می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان تاکیدکرد: عدم بهره برداری از منابع آب مطابق با ارزش واقعی اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

وی با اشاره به راهکارها برای احیای زاینده رود تصریح کرد: راهکارهای برونرفت برای بحران زاینده رود در ابعاد کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت قابل بررسی است.  استخراج داده های قابل اتکا مصرف آب به صورت مستقیم و غیرمستقیم و به تفکیک قانونی و غیرقانونی آن و نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه ها و پمپ های نصب شده بر روی رودخانه زاینده رود به منظور تعیین برداشت آب توصیه می‌شود.

امیری راهکار دیگر برونرفت معضلات زاینده رود را تدوین یک سند جامع مدیریت آب دانست و گفت: شفاف سازی حقوق مالکیت آب در حوضه آبی زاینده رود و تضمین حقوق حقابه داران و اطلاع رسانی عمومی از دیگر پیشنهادات برای احیا زاینده رود است.

وی بیان کرد: حمایت از طرح های فناورانه و توجه به معیشت کشاورزان و همچنین ایجاد تنوع شغلی و مکلف کردن بهره برداران آب برای افزایش راندمان آب و ایجاد یک نهاد اجرایی و نظارتی قوی به منظور ضمانت بخشی اجرای دقیق مصوبات در قالب مشارکت ذی‌نفعان و سمن ها از دیگر اقداماتی است که می‌تواند به نجات این حوضه آبریز بیانجامد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =