آب زاینده رود در گذر از نصف جهان

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: شواهد نشان می‌دهد که تداوم چنین مشکلاتی فراتر از کمبود فیزیکی آب و حکم‌رانی ناکارآمد آب است و کاوش بیشتر در بستر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران را می‌طلبد؛ بنابراین مقصر جلوه دادن حکمرانی آب آدرس غلطی است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نشست تخصصی «احیای زاینده‌رود، راهکارها و چالش‌ها» توسط کنسرسیوم مراکز علمی-پژوهشی استان اصفهان در حوزه محیط زیست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاون بهره‌برداری اداره کل آب و فاضلاب استان اصفهان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، نمایندگان صنعت و شرکت فولاد مبارکه  برگزار شد.

علی یونسی، استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه گزارشی از «احیای زاینده‌رود، واکاوی راهکارهای بهبود هماهنگی همکاری بین بخشی و بین منطقه‌ای» اظهار کرد: چالش اصلی حوضه آبریز زاینده‌رود ساماندهی رودخانه و کنترل برداشت‌ها در حوضه است.

وی با اشاره به تعیین سهم و اولویت استفاده از کنش‌گران و کاربری‌های مختلف در کلیه نقاط حوضه افزود: طراحی سازوکارهایی برای انطباق اولویت استفاده و حق استفاده و چگونگی تحقق تعیین حق استفاده طوماری‌ها، سهم‌آبه‌دارها و اشتراکی‌ها و لحاظ شدن توأمان آب سطحی و زیرزمینی از چالش‌های دیگر این حوضه آبریز است.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با اشاره به راهبردها و جهت‌گیری‌های اصلی اصلاح وضع موجود خاطرنشان کرد: بوروکراسی متمرکز و در حال گسترش در کنار قدرت نفوذ کم، منجر به تضعیف ظرفیت‌های نهادی بخش آب شده و این کمبودها نمی‌تواند تنها از طریق اصلاحات در بخش آب جبران شود.

وی اذعان داشت: شواهدنشان می‌دهد که تداوم چنین مشکلاتی فراتر از کمبود فیزیکی آب و حکم‌رانی ناکارآمد آب است و کاوش بیشتر در بستر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران را می‌طلبد؛ بنابراین مقصر جلوه دادن حکم‌رانی آب آدرس غلطی است.

یونسی راه برون‌رفت حوضه آبریز زاینده‌رود را در مدیریت مشارکتی دانست و گفت: باور کنیم که با کمبود آب مواجه هستیم و نمی‌توان برای همه ذی‌نفعان و مطالبه‌گران آب تأمین کرد و عده‌ای باید براساس حق استفاده‌های تعریف‌شده، محروم شوند.

وی در پایان اضافه کرد: تا پیش از تعریف حقوق استفاده از آب و حاکمیت قانون، راهکارهایی نظیر توسعه گلخانه‌ها و بهبود راندمان آبیاری در سطح مزرعه و تغییر الگوی کشت نقشی در کاهش مصرف آب نخواهد داشت؛ تقلیل مسائل حوضه به مشکلات معاش کشاورزان باعث افزایش وابستگی به مسیر و بارگذاری بیشتر خواهد شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =