برات قبادیان

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره مصمم است از طریق ایجاد فضای مناسب و ایجاد مجموعه‌ای از مشوق‌ها برای واحدهای صنعتی خلاق و نوآور و شرکت‌های دانش بنیان، امکان تولید فناورانه محصولات صنعتی گسترش یابد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، به نقل از شاتا، نوزدهمین کنفرانس عمومی سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) با حضور برات قبادیان، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت و گرد مولر، مدیر کل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) و سید مهدی میر صالحی مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صمت به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان نماینده ایران در این کنفرانس با بیان اینکه بیش از سه و نیم دهه از پیوستن جمهوری اسلامی به عضویت سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در سال 1985 میلادی می‌گذرد، گفت: در این مدت علیرغم فراز و نشیب‌ها و مشکلات پیش‌رو، همکاری های سازنده‌ای با سازمان یونیدو و اغلب کشورهای عضو این سازمان داشته‌ایم.

وی ضمن تبریک انتصاب جناب آقای گرد مولر به عنوان مدیر کل جدید سازمان یونیدو، اظهار امیدواری کرد که در مدت مسئولیت وی شاهد توسعه کمی و کیفی همکاری‌های صنعتی ایران و این سازمان باشیم.

قبادیان خاطر نشان کرد: ایران از پتانسیل ارزشمندی در حوزه صنعت و معدن با زیرساخت های مناسب، در کنار نیروی انسانی متخصص و ماهر، برخوردار است. در سال‌های گذشته علی‌رغم تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه کشورمان که موجب مشکلاتی برای واحدهای صنعتی و به تبع آن بیکاری بخشی از کارگران و آسیب‌هایی به این قشر زحمت‌کش گردید، لیکن با اتکا به توان داخلی، بسیاری از این تهدیدها به فرصت تبدیل شد و موجب شکوفایی و افزایش تولیدات داخلی گردیده است.

وی افزود: البته این مسئله همچنان مانع بزرگی در روابط تجاری، صنعتی، انتقال فناوری و ارتباطات بانکی می‌باشد. امیدوارم گسترش روابط بین المللی و روی کار آمدن دولت سیزدهم در ایران، فضای مطلوبی را برای بسط و گسترش روابط اقتصادی و صنعتی ایران با دیگر کشورها و سازمان های بین المللی به وجود آورد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: سازمان یونیدو در همکاری با دولت جمهوری اسلامی ایران، طی سال های اخیر اقدامات مفیدی در ‌راستای تقویت زیرساخت‌های صنعتی و تولیدی، حفاظت از محیط زیست، انتقال فناوری‌های روز، اشتغال‌زایی و حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر و بهبود زنجیره‌های ارزش محصولات صادراتی در بخش های متنوع صنعتی انجام داده است.

وی تاکید کرد: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره مصمم است از طریق ایجاد فضای مناسب و ایجاد مجموعه‌ای از مشوق‌ها برای واحدهای صنعتی خلاق و نوآور و شرکت‌های دانش بنیان، امکان تولید فناورانه محصولات صنعتی گسترش یابد. یکی دیگر از اهداف ایران کمک به شرکت‌های کوچک و متوسط در صنایع مختلف برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر آن ها با شرکت‌ها و سازمان‌های بین المللی است تا از این طریق امکان تبادل فناوری های پیشرفته و جدید بیش از پیش فراهم گردد. ما تمایل خود را برای همکاری با سایر کشورهای در حال توسعه در زمینه‌های مختلف صنعتی، انتقال فناوری و مهندسی اعلام می‌داریم.

معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در ایران وجود دارد که می‌توانیم به کمک یونیدو در اختیار کشورهای مختلف قرار دهیم، گفت: در حال حاضر شرکت‌های توانمند ایرانی در منطقه خاورمیانه، آسیای میانه و آمریکای لاتین در حال فعالیت و اجرای پروژه‌های گوناگون در صنایع نفت و گاز، صنعت پتروشیمی‌، صنعت فولاد، ساخت پالایشگاه، سیلوسازی، ساخت اسکله‌های بزرگ نفتی و کشتی‌سازی می‌باشند و امیدواریم این همکاری‌های مشترک توسعه یابند. نقش کلیدی صنعت در افزایش توان مادی انسان و قابلیت آن در افزایش توان تولید و بهره‌وری سایر بخش‌ها موجب شده است که رشد و توسعه صنعتی، محور و کلید توسعه اقتصادی قرار گیرد و این مهم نقش همکاری‌های صنعتی بین اعضای سازمان را بیش از پیش پر اهمیت کرده است.

قبادیان بخش قابل توجهی از ضعف‌های صنعتی در کشورهای عضو را ناشی از پایین بودن کیفیت محصولات و ارائه خدمات، عدم طراحی مناسب محصول، فقدان بازاریابی و عدم مشتری مداری دانست و گفت: می توان از طریق مداخلات فنی یونیدو با سرمایه گذاری مشترک و همکاری‌های صنعتی میان اعضا، این مهم مرتفع گردد.

وی افزود: موانع و محدودیت‌های بیرونی صنعت در کشورهای عضو همچون میزان سرمایه‌گذاری‌های صنعتی، نامناسب بودن شبکه تولید صنعتی، نداشتن استراتژی مناسب توسعه صنعتی، پراکنده بودن و رشد ناموزون صنایع را می‌توان با افزایش روابط اقتصادی و صنعتی با اعضای سازمان برطرف نمود .

معاون وزیر صمت یکی از عوامل مهم رشد اقتصادی و صنعتی را پیشرفت فناوری دانست و تصریح کرد: با استفاده از روش‌های جدید و ارتقای روش‌های سنتی و همچنین با ارتباطات موثر و تبادل تجربیات فنی کشورهای عضو، این موضوع محقق می گردد که امیدواریم سازمان یونیدو در این راستا همچنان گام های موثری بردارد.

قبادیان تاکید کرد: علت توسعه یافتگی صنایع در کشورهای صنعتی، گسترش واحدهای تحقیق و توسعه و خلق نوآوری است که شرکت‌های دانش‌بنیان، سرمایه عظیمی برای این منظور می‌باشند. اقتصاد صنعتی پیش نیاز، اقتصاد دانش‌بنیان صنعتی است که بازیگران اصلی آن، صنایع کوچک و متوسط با اتکا به شرکت های دانش‌بنیان هستند که باید در شکل‌گیری و ارتقای آن ها همه دست اندرکاران صنعت تلاش نمایند. در این میان رسالت سازمان یونیدو با ارائه خدمات فنی و مشاوره‌ای به دولت در حوزه توسعه صنعتی، حفاظت از محیط زیست، کمک به اشتغال زایی و کاهش فقر و فرصت‌های برابر توسعه صنعتی پایدار و فراگیر بیش از گذشته می‌تواند موجب تقویت بازیگران این عرصه در کشورهای عضو گردد.

وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری‌های جناب آقای لی یانگ، ابراز خرسندی مجدد خود را از انتصاب مدیر کل جدید سازمان یونیدو جناب آقای گرد مولر بیان نمود و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای گسترش همکاری‌ها اعلام‌ داشت.

گفتنی است؛ کنفرانس عمومی یونیدو به‌عنوان مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری سازمان توسعه صنعتی ملل متحد می‌باشد که هر دو سال یکبار با حضور همه کشورهای عضو و در قالب کنفرانس اصلی و نشست‌های جانبی متعدد، علاوه بر فراهم آوردن فرصت تعهد بیش از پیش به توسعه صنعتی فراگیر و پایدار، موقعیتی را ایجاد می‌کند تا کشورهای عضو بتوانند دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان‌نموده و براساس آن تصمیمات لازم اتخاذ گردد. لذا با دعوت مدیرکل یونیدو از دولت جمهوری اسلامی ایران برای حضور در نوزدهمین کنفرانس عمومی یونیدو که از تاریخ 8 لغایت 12 آذرماه سال جاری که در مقر این سازمان در شهر وین کشور اتریش برگزار می گردد، آقای سید مهدی میر صالحی، مدیرکل دفتر حمایت از مالکیت صنعتی به عنوان نماینده مرجع ملی یونیدو، نیز در این کنفرانس بصورت مجازی حضور داشتند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =