نفت

قیمت نفت امروز (سه‌شنبه ۹ آذر) با کاهش بیش از ۳ درصدی مواجه شد. علت اصلی آن اظهار نظر مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا درباره کارآیی واکسن‌های کووید-۱۹ علیه نوع کروناویروس Omicron بود که باعث افزایش نگرانی‌ها در بازارهای مالی شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین به نقل از رویترز، قیمت نفت امروز (سه‌شنبه ۹ آذر) با کاهش بیش از ۳ درصدی مواجه شد. علت اصلی آن اظهار نظر مدیرعامل شرکت داروسازی مدرنا درباره کارآیی واکسن‌های کووید-۱۹ علیه نوع کروناویروس Omicron بود که باعث افزایش نگرانی‌ها در بازارهای مالی شد.

وی به فایننشال تایمز گفته که بعید است واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر نوع Omicron کروناویروس به همان اندازه که علیه واکسن دلتا مؤثر بوده است، مؤثر باشند.

بهای معاملات آتی نفت برنت پس از این اظهار نظر به کمترین قیمت روزانه یعنی ۷۰.۵۲ دلار رسید که پایین‌ترین رقم از اول سپتامبر محسوب می‌شود. پس از این کاهش اما در نهایت با ۲.۳۲ دلار یا ۳.۲ درصد کاهش به ۷۱.۱۲ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت WTI هم به پایین ترین سطح معاملات امروز یعنی ۶۷.۰۶ دلار رسید که کمترین قیمت از ۲۶ آگوست محسوب می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه گفت که Omicron خطر بسیار بالایی برای افزایش عفونت دارد و به همین دلیل چندین کشور محدودیت سفر را تشدید کردند. هنوز مشخص نیست که نوع جدید چقدر شدید است و آیا می تواند در برابر واکسن های موجود مقاومت کند یا خیر.

با چشم‌انداز تقاضای مبهم، انتظار می‌رود که اوپک پلاس برنامه خود را برای اضافه کردن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ظرفیت عرضه در ژانویه متوقف کنند.

ویوک دار، تحلیلگر کالاهای بانک مشترک المنافع در یادداشتی گفت: «ما فکر می‌کنیم که این گروه با توجه به نوع Omicron  و انتشار ذخایر نفت توسط مصرف کنندگان عمده نفت، به توقف افزایش تولید متمایل خواهد شد.

ادوارد مویا، تحلیلگر OANDA  نیز در این باره گفت:« به دنبال انتشار ذخایر استراتژیک جهانی و اعلام ده‌ها کشور مبنی محدودیت سفر به آفریقای جنوبی و کشورهای همسایه، اوپک و متحدانش به راحتی می‌توانند توقف تولید یا حتی کاهش جزئی تولید را توجیه کنند.» با این حال، تحلیلگران سیتی انتظار دارند که اوپک پلاس به افزایش بیشتر بشکه ها در ژانویه ادامه دهد.

همچنین چشم انداز از سرگیری صادرات نفت از ایران پس از اظهارنظرهای خوشبینانه دیپلمات‌ها هنگام از سرگیری مذاکرات بین قدرت‌های جهانی و ایران در روز دوشنبه درباره احیای توافق هسته‌ای نیز بر بازار تاثیرگذار است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =