تکمیل زیرساخت‌های مطالعاتی زمین‌گردشگری گیلان

پتانسیل‌یابی ژئوپارک به عنوان یکی از شاخص اختصاصی این سازمان است و هر ساله یک استان از این منظر مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد.

به گزارش ایراسین به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی، ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در اجرای مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، هر ساله توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در قالب شاخص‌های عمومی و اختصاصی انجام می‌شود. همچنین مستندات شاخص‌اختصاصی پتانسیل‌یابی ژئوپارک در پایان سال در سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد(تسما) بارگذاری و توسط سازمان اداری و استخدامی کشور مورد پایش و ارزیابی قرار می‌گیرد. سال ۱۴۰۰ استان مورد مطالعه از حیث پدیده‌های زمین گردشگری و پتانسیل‌یابی ژئوپارک، استان گیلان انتخاب شده است.

در همین زمینه مسئول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور و ناظر فنی پروژه پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان گفت: این کار گروهی با محوریت اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان در حال انجام است.

به گفته نازنین بدری؛ این طرح شامل مطالعات کتابخانه‌ای و گردآوری داده‌های اولیه، انجام بازدیدهای صحرایی و مطالعات زمین‌شناسی، پالایش و طبقه‌بندی داده‌ها، تهیه گزارش مستندسازی سایت‌ها و ارزیابی استاندارد پیش ژئوسایت‌ها، تهیه نقشه پراکندگی پتانسیل‌ها و تدوین گزارش است.

وی با بیان این‌که استان گیلان به ‌عنوان یکی از استان‌های گردشگرپذیر و مستعد از نقطه نظر گردشگری طبیعی است، خاطرنشان کرد: یکی از جنبه‌های گردشگری طبیعت محور که در این استان تاکنون مورد توجه کامل قرارنگرفته، بحث زمین‌گردشگری (ژئوتوریسم) است.  

ناظر فنی پروژه پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان با اشاره به این‌که زمین‌گردشگری با تاکید بر بهره‌برداری پایدار و حفاظت از میراث‌زمین‌شناختی از رویکردهای جدیدی و تخصصی گردشگری است، تاکید کرد:  میراث‌زمین‌شناختی شامل پدیده‌های ارزشمند و کم نظیر زمین‌شناختی است که ارزش علمی، آموزشی و یا زیبایی شناختی در حد ملی یا بین‌المللی دارند.

بدری خاطرنشان کرد: بررسی و شناخت میراث زمین‌شناختی استان گیلان و معرفی علمی و صحیح آنها بستری مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری وابسته به زمین‌شناسی (ژئوتوریسم-زمین‌گردشگری) فراهم می‌کند و به بخش‌های دولتی و خصوصی این امکان را می‌دهد که در راه بهره‌برداری صحیح از این پتانسیل‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.  

مسئول بخش پژوهش سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور افزود: از سویی شناخت و معرفی این پدیده‌ها یکی از راه‌های حفظ و حراست از آنها در مقابل صدمات و تخریب‌های دانسته یا ندانسته است؛ چرا که تا ارزش و اهمیت پدیده‌ای بر همگان روشن نباشد، توجه و آگاهی ایشان برانگیخته نخواهد شد.

وی با اشاره به این‌که پس از شناسایی و ارزیابی ژئوسایت‌ها و در نظر گرفتن ملاحظات مختلف و پارامترهای متعدد از جمله ویژگی‌های طبیعی و زمین‌شناختی و همچنین مناسبات اداری، سازمانی و حاکمیتی محدوده ژئوپارک تعیین می‌شود؛ گفت: بحث‌های مربوط به بهره‌برداری، حفاظت و مدیریت منطقه از دیگر ملاحظاتی است که در این زمینه باید در نظر گرفت.  

بنا به گفته ناظر فنی پروژه پتانسیل‌یابی ژئوپارک در استان گیلان؛ مشخص کردن دقیق محدوده دارای پتانسیل ژئوپارک در استان و مرزهای موردنظر و همچنین فراهم کردن شرایط لازم برای این امر، در چارچوب این پروژه نمی‌گنجد و خود نیازمند یک طرح، برنامه و منابع مالی و اعتباری مشخص و مستقل از سوی استان گیلان است.  

ایجاد بستر جدید برای توسعه اقتصادی با ظرفیت‌سازی در بخش زمین‌گردشگری گیلان

در ادامه مدیرکل مرکز پژوهش‌های کاربردی استان البرز و همکار این پروژه با بیان این‌که این گیلان با توجه به شرایط جغرافیایی، یکی از استان‌های توریست‌پذیر کشور است، گفت: ظرفیت‌سازی در بخش زمین‌گردشگری می‌تواند بستر جدیدی را در خصوص توسعه اقتصادی این استان ایجاد کند.

به گفته مرتضی شیخ؛ با توجه به شرایط زمین‌شناسی و اقلیمی استان گیلان، می‌توان مازاد بر ظرفیت‌های موجود مسیرهای زمین‌گردشگری را  در برگیرنده سایت‌های دارای ارزش علمی و آموزشی جهت بازدیدهای میدانی تعریف کرد که به استان‌های مجاور ختم می‌شوند.  

وی ادامه داد: به عنوان مثال مسیر زمین گردشگری تالش-مریان-خلخال یکی از این گزینه هاست که از استان گیلان آغاز و به استان اردبیل (دریاچه نئور) می‌رسد که این مسیر علاوه بر چشم‌اندازهای زیبای طبیعی شامل پدیده‌های زمین‌شناسی جذاب در گروه‌های متنوع سنگ‌شناسی، رسوب‌شناسی کواترنری، زمین‌ریخت‌شناسی  است.

پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ژئوتوریسم استان گیلان

همچنین مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی گیلان ضمن قدردانی از حضور مدیران و همکاران در حوزه شاخص ژئوپارک سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در گیلان از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه ژئوتوریسم استان خبر داد.

به گفته مسلم امانی، در بازدید اخیر مسیرهای زمین‌گردشگری پیشین توسط ناظر فنی مورد بررسی قرار گرفت و از مسیرهای جدید به همراه پدیده‌های زمین‌شناختی بازدید شد.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک با شناخت و معرفی پدیده‌های زمین گردشگری و توسعه ژئوتوریسم، راهکاری نوین برای تبیین و تشریح علوم‌زمین و شناخت سرمایه‌های طبیعی استان ارائه می‌شود که علاوه بر ایفای نقش آموزشی، علمی سبب توسعه گردشگری منطقه و توسعه پایدار خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =