• ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
  • کد خبر: 20108
  • readingTime: ۳ دقیقه
رسول کوهستانی پزوه مدیرکل گمرکات استان اصفهان

مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی یک راهبرد استراتژیک در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، گفت: در همین راستا گمرک تسهیلات ویژه‌ای را برای فعالان اقتصادی مجاز در نظر گرفته است.

رسول کوهستانی پزوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با بیان اهمیت صادرات به عنوان موتور محرکه  اقتصاد و رمز بقای کشورها اظهار کرد: افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان یک راهبرد استراتژیک و با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و دوری از خام فروشی همواره مورد توجه ارکان نظام بوده است.

وی افزود: توسعه صادرات پایدار از زیرساخت‌های مهم و اثرگذار توسعه اقتصادی بوده و نقش غیرقابل انکاری در زمینه توسعه تولید، سرمایه گذاری، اشتغال و در نهایت رفاه اجتماعی بر جای می‌گذارد. از طرفی در دنیای متلاطم و رقابتی امروز، بنگاه‌های صادرکننده برای موفقیت در بازارهای جهانی باید در نبردهای رقابتی بزرگ، قدرت مانور داشته باشند.

مدیرکل گمرگات استان اصفهان گفت: گمرک به عنوان مرزبان اقتصادی کشور و یکی از مهمترین سازمان‌های حاکمیتی دخیل در تجارت خارجی، همواره با دو امرمتضاد تسهیل تجاری و اجرای قانون و مقررات در حال خدمت رسانی به بازرگانان است.

کوهستانی پزوه افزود: در همین راستا گمرک به منظور حمایت از تولید و صادرات تسهیلاتی را برای فعالان تولیدی و تجاری به‌ویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فاقد سابقه تخلف گمرکی در نظر گرفته و طی شیوه‌نامه‌ای ضوابط برخورداری فعالان مجاز اقتصادی واجد شرایط از این تسهیلات را به گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است. (فعال اقتصادی مجاز معمولا به واردکنندگان یا صادرکنندگانی مربوط می‌شود که گمرک برای آن‌ها شرایط و تسهیلات ویژه‌ای اعم مسیر سبز، ترخیص سریع، ارزیابی در محل و... قائل می‌شود)

وی تصریح کرد: ترخیص کالا خارج از سطح۳ (مسیر قرمز)، پذیرش ضمانت‌نامه بانکی حداکثر یکساله برای ترخیص قطعی ماده ۶ قانون امور گمرکی، پذیرش ضمانت‌نامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویه‌های ماده ۶ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، استفاده از تسهیلات ماده ۵۷ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، استفاده از تضمین بیمه‌ای برای صادرات، استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از تولید، استفاده کامل از تسهیلات بسته حمایت از صادرات، تخفیف در هزینه خدمات انجام امور گمرکی، موضوع بند الف ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی (حداکثر تا سقف ۵۰ درصد) و  استفاده از حداقل تضمین در کلیه مواردی که در قانون امور گمرکی و آیین‌نامه اجرایی به تضمین اشاره شده از جمله این تسهیلات است.

مدیرکل گمرگات استان اصفهان ادامه داد: رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز به‌صورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیون‌های پیگیری به اختلافات گمرکی، ارائه مجوز ایجاد انبار اختصاصی، انجام فرآیند استرداد، مطابق با تسهیلات پیش‌بینی شده در بسته حمایت از تولید با اخذ تعهد، نگهداری بخشی از کالا به‌عنوان وثیقه خارج از نوبت مطابق تسهیلات پیش‌بینی شده در بسته حمایت از تولید با اخد تعهد، استفاده از تسهیلات ماده ۴۲ قانون امور گمرکی، استفاده از تسهیلات موضوع استاندارد ۳۲-۳ کنوانسیون تجدیدنظر شده کیوتو، استفاده از تسهیلات ماده ۶ قانون امور گمرکی کالای متعلق به وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی با تعهد مسئولان مالی سازمان و اشخاص با اخذ ضمانت‌نامه بانکی با حداکثر سقف یکساله، رسیدگی خارج از نوبت اظهارنامه با توجه به ضرایب تعیین شده و ضریب اهمیت زمانی سطح دو در سامانه جامع امور گمرکی  و پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان از سایر تسهیلات گمرک در این راستا است.

کوهستانی پزوه با بیان اینکه گمرکات استان اصفهان شامل گمرک اصفهان، فولاد مبارکه، ذوب آهن، کاشان، گمرک تجاری فرودگاه ( کارگو ترمینال) و بخش امانات پستی است، درباره میزان صادرات این گمرکات نیز اظهار کرد: در هفت ماهه سال جاری مجموع صادرات گمرکات استان اصفهان شامل ۶۴۷ قلم کالا به وزن بیش از ۱.۲ میلیون تن، به ارزش بیش از ۷۴۹ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گشته، بیش از ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: بیشترین صادرات کالا از گمرکات استان اصفهان شامل محصولات چدنی، آهنی و فولادی با سهم ۴۹ درصدی و ارزش ۳۶۹ میلیون دلار بوده و محصولات پتروشیمی با ۱۲۰.۱ میلیون دلار، فرش و سایر کف پوش‌ها با ۵۸.۲ میلیون دلار و محصولات لبنی با ۳۷.۵ میلیون دلار نیز به ترتیب بیشترین صادرات را پس از گروه اول، به خود اختصاص داده است. همچنین کشور عراق با سهم ۳۹ درصدی، پاکستان با سهم ۱۴ درصدی و افغانستان با سهم ۱۳ درصدی مهمترین مقصد کالاهای صادراتی گمرکات اصفهانی به شمار می‌روند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =