هشتمین دوره استیل پرایس

در هشتمین کنفرانس بین‌المللی استیل‌پرایس پنل تخصصی با عنوان چالش تأمین مواد اولیه برای صنعت فولاد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برگزار شد.

به گزارش ایراسین، سیدرضا عظیمی مجری طرح احیای معادن کوچک و متوسط مقیاس بعد از ظهر امروز(۹ آبان‌ماه) در پنل تخصصی با عنوان چالش تأمین مواد اولیه برای صنعت فولاد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ اظهار کرد: طرح احیای معادن یک طرح در اقتصاد مقاومتی مطرح شد و اکنون تقریبا ۶۷۰ معدن را به حالت فعالسازی برسانیم. این کار در قالب تفاهمنامه با شرکتهای معدنی و فولادی مانند فولادمبارکه، چادرملو و.‌... انجام شد و معادن به آنها معرفی شدند.

وی افزود: در نهایت اقدامات صورت گرفته، عارضه‌یابی معادن انجام شد. اکنون زیرساخت لازم برای ملاقات معدنداران با صنایع معدنی به وجود آمده و تفکیک سازی صورت گرفته است‌.

به گفته عظیمی، اکنون ۱۷۰ پروژه برای احیای معادن تعریف شده است. اما نکته اینجاست که ایجاد کانالهای ارتباطی شرکتهای بزرگ با معادن چگونه است؟ در این زمینه میتوان در گام نخست، کارگروههای بزرگ را شرکتهایی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن برگزار کنند و یا برنامه بازدید از معادن و صنایع معدنی انجام شود؛ همچنین مربی‌گری و فعالیت گروه‌های استارتاپی در نظر گرفته شود.

وی افزود: سیاست باید بر حمایت معادن کوچک باشد و ارتقای کیفی و کمی، ایجاد زیرساخت به صورت مشترک و همچنین نیروهای انسانی شرکت‌های بزرگ نیز در اختیار معادن قرار گیرند. در این میان می بینیم که شرکت فولاد مبارکه نیز در حوزه معادن ورود کرده و اقداماتی در این زمینه انجام داده است.

عظیمی افزود: همچنین ایجاد کلینک‌های تخصصی در بخش معدن می‌تواند مثمر ثمر باشد.

به گفته وی؛ طرح احیای معادن ۱۱ هزارو ۹۵۵ نفر اشتغالزایی داشته و می تواند بیشتر شود. همچنین ۲۳ میلیون تن به ظرفیت تولید مواد معدنی اضافه شده است.

عظیمی افزود: امروز بهتر است به سمت فرآوری برویم تا معادن نیز به سمت توسعه اکتشافات انجام گیرد.

امیر صباغ مدیر سرمایه گذاری ایمیدرو نیز در این پنل تخصصی اظهار کرد: رشد اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۰ منفی شد و ادامه دار شده است، اما چین رشد بین ۶تا ۸ درصد را دارند و هند هم دارای رشد مثبت اقتصادی است.

به گفته وی، از سال ۲۰۱۹ و با شیوع ویروس کرونا تعطیلی معادن شروع شد و میزان تولید چین نیز کاهش یافت، اما در ادامه مسیر شاهد رشد فراینده ماهانه واردات نفت سنگ آهن، مس و گاز طبیعی چین بودیم.

وی ادامه داد: با وجود کاهش قابل ملاحظه تولید، محدودیتهای کرونایی در بنادر وجود داشت که به طبع منجر به افزایش حمل کانتینری در یک سال گذشته شده است. در واقع رشد قیمت حمل دریایی روی رشد قیمت کامودیتیها به ویژه محصولات معدنی اثرگذار بوده است.

صباغ افزود: بحران از نیمه دوم امسال درخصوص افزایش قیمت مواد معدنی همچون سنگ‌آهن و زغال‌سنگ اتفاق افتاد. از سوی دیگر اعلام شد که میزان تولید چین نباید بیشتر از سال ۲۰۲۰ باشد که در نتیجه روی قیمت فولاد اثرگذار بود و در نهایت قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ کاهش پیدا کرد.

به گفته وی، کاهش تولید فولاد چین به کاهش تورم قیمت‌ها در جهان و ایران کمک می‌کند و امیدواریم که برای سال جدید میلادی روند خوبی برای صنایع مختلف معدنی پیش رو داشته باشیم.
صباغ در ادامه صحبتهایش به تولید محصول تلفیقی اشاره کرد و گفت: اگر بازار ایران در حوزه ورق گرم دارای کسری عرضه است، شرکت فولادمبارکه ورق گرم وارد میکند و با تولید تلفیقی و قیمت مناسب محصول تولید و عرضه میکند.

وی همچنین به مبحث تامین انرژی نیز اشاره کرد و گفت: ایران در ۳ تا ۴ آینده محدودیت برق خواهد داشت و قرار است که از طریق بورس انرژی شرکت‌ها  نیاز خود را تامین کنند. در این راستا نیز با ترکمنستان برای خرید ۲۰میلیون متر مکعب گاز مذاکره کرده ایم  تا با تلفیق گاز داخلی نیاز صنایع را در بورس انرژی تامین کنیم. برای تامین برق نیز می‌توان از این روش استفاده شود.

وی افزود: اگر صنعت گاز و برق وارد بورس انرژی شوند می‌توان به روند تولید و تامین انرژی آنها امیدوار یود اما در غیر این صورت صنایع فولادی و آلومینیومی با ریسک بالایی در تولید برخوردار خواهند شد.

وی افزود: ۱۲ هزار مگاوات برای تولید انرژی با کمک شرکت‌های معدن و صنایع معدنی در دستور کار قرار گرفته و با وزارت نفت در حال مذاکره برای اجرایی ساختن این طرح هستیم.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود انرژی گاز، بهتر است در مسیر پایین دست فولاد یا بالادستی آن یعنی معدن سرمایه گذاری انجام شود.
....
مهرداد اکبریان رییس انجمن سنگ‌آهن ایران به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این پنل گفت: اکتشافات یک اقدام ملی و حاکمیتی است وبا توجه به ریسک بالای آن، نیازمند به تجهیزات خاص است. در این زمینه دولت اطلاعات را تامین کرده و در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: دولت باید اکتشافات را حمایت کند و نقطه توسعه معدن همین موضوع است که از سوی خانه معدن و تشکلهای معدنی از دولت خواسته شده و امیدواریم بتوانیم حوزه اکتشاف را گسترش دهیم‌.

اکبریان به افق چشم انداز فولاد برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد اشاره کرد و گفت: کاش تولید فولاد آلیاژی و فولاد خاص در کشور تولید میشد و دیگر نیازی به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد نداشتیم.

به گفته وی تامین زیرساخت و انرژی برای این میزان تولید باید فراهم شود.

وی همچنین به موضوع قیمت‌گذاری زنجیره فولاد اشاره کرد: دولت در این موضوع دخالت کرده و حالت سرکوب برای آنها دارد. در این میان بورس می‌تواند برای کشف قیمت و عرضه مواد اولیه باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =