• ۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
  • کد خبر: 19821
  • readingTime: ۶ دقیقه
مصطفی عطلیی پور فولاد سبا

مدیر مجتمع فولاد سبا در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه اصفهان گفت: مجتمع فولاد سبا با انجام تعمیرات اساسی در خردادماه سال جاری، علاوه بر تولید گریدهای فولادی ویژه مثل گرید ویژه API-X۷۰ برای اولین بار در ایران، مقدمات لازم برای تولید ۲ میلیون تن ورق فولادی در آینده را فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، مصطفی عطایی‌پور، مدیر مجتمع فولاد سبا در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه (۳ آبان) صدا و سیمای مرکز اصفهان با اشاره به فعالیت‌های این مجتمع فولادی اظهار کرد: فولاد سبا زیرمجموعه فولاد مبارکه و با مساحتی بالغ بر ۴.۵ کیلومتر مربع است که در مجاورت شهرستان لنجان و کارخانه ذوب‌آهن اصفهان قرار دارد؛ فولاد سبا از دو کوره قوس الکتریکی، ۲ دستگاه ماشین ریخته‌گری، واحد نورد و واحدهای پیشتیبان تولید نظیر واحد تصفیه‌خانه و آبرسانی، پست برق، واحد اکسیژن و تعمیرگاه‌های لازم برای تولید ورق‌های فولادی برخوردار است.

اهدای بیش از ۶ هزار تن اکسیژن رایگان به بیماران کرونایی کشور

وی افزود: از مردادماه سال ۹۹ تاکنون واحد اکسیژن‌سازی فولاد سبا به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود ۶ هزار و ۶۰۰ تن اکسیژن معادل ۲۵ میلیارد تومان را به صورت رایگان و در راستای مسئولیت اجتماعی خود در اختیار بیمارستان‌های کشور قرار داده است.

مدیر مجتمع فولاد سبا گفت: یکی از مواردی که جایگاه مجتمع فولاد سبا از سایر صنایع مشابه در کشور و حتی خاورمیانه متمایز می‌کند، نورد پیوسته این شرکت است چراکه با استفاده از این روش، سرعت تولید افزایش یافته و انرژی کمتری مصرف می‌شود.

عطایی‌پور خاطرنشان کرد: ورق‌های تولیدی در مجتمع فولاد سبا، از ضخامت ۱.۲ تا ۱۲ میلی‌متر و عرض ۸۰۰ تا هزار و ۵۰۰ میلی‌متر است که به دلیل تقاضای بازار حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد تولیدات مجتمع فولاد سبا به ورق‌های به ضخامت ۲ میلی‌متر اختصاص یافته و در صنایع لوله‌سازی و پروفیل‌سازی کاربرد دارد.

وی ادامه داد: خردادماه سال جاری تعمیرات اساسی در مجتمع فولاد سبا انجام شد که به طور کلی ۳ اقدام اصلی را در بر می‌گیرد؛ نخست آن که ماشین ریخته‌گری شماره یک فولاد سبا به‌روز شد، دوم در قسمت نورد، یک قفسه اضافه شد و تعداد قفسه‌های این بخش به ۷ قفسه افزایش یافت؛ سومین اقدامی که به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به دو اقدام قبلی برخوردار است، افزایش سطح اتوماسیون است که باعث هماهنگی بیشتر و فعالیت بهتر سامانه‌ها و همچنین کاهش میزان خطاهای انسانی می‌شود.

تولید گرید ویژه فولادی X۷۰ برای نخستین بار در ایران

مدیر مجتمع فولاد سبا تصریح کرد: با وجود این ۳ اقدام اصلی در مجتمع فولاد سبا موفق به تولید گریدهای خاصی نظیر گرید ویژه API-X۷۰ شدیم. این گرید بیشتر در ساخت لوله‌های خطوط انتقال گاز و سیالات نفتی استفاده می‌شود؛ از ویژگی‌های مهم این گرید، مقاومت نسبت به فشار بالا و خوردگی است، این گرید فولادی که به فولاد تمیز شهرت دارد، هیچ‌گونه ناخالصی اعم از فسفر یا گوگرد در خود ندارد و ساخت آن بسیار دشوار است.

عطایی‌پور افزود: این گرید فولادی اکنون در فولاد سبا تولید شده و تمام آزمون‌های مرتبط نظیر آزمون‌های ضربه و استحکام را پاس کرده است؛ پیش از تولید این نوع گرید فولادی در مجتمع فولاد سبا، این نوع فولاد از خارج به کشور وارد می‌شد.

وی ادامه داد: فعلا تولید این نوع گرید فولادی به اندازه رفع نیاز داخلی است اما از آنجا که عرض تولیدی ما هزار و ۵۰۰ میلی‌متر است، اگر لوله‌هایی باشد که بتواند عرض ما را پوشش دهد به راحتی قادر به تولید هستیم.

مدیر مجتمع فولاد سبا خاطرنشان کرد: شایان ذکر است در اجرای این تعمیرات اساس از کارشناسان داخلی استفاده شد که باید از همه آن‌ها تشکر کرد.

برنامه‌ریزی برای تولید ۲ میلیون تن ورق فولادی در سال

وی با اشاره به به‌روزرسانی ماشین ریخته‌گری شماره یک این مجتمع گفت: این مسأله انرژی مصرفی برای انجام فرایند ریخته‌گری را کاهش می‌دهد. به علاوه با اضافه شدن یک قفسه جدید در فرایند نورد، توزیع بار روی قفسه‌ها و استهلاک تجهیزات را کاهش و سرعت ریخته‌گری را افزایش می‌دهد. با این اقدامات در سال آینده گام تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن را برمی‌داریم و با تغییراتی که طی سال‌های آتی در کوره انجام خواهیم داد، می‌توانیم به ظرفیت تولید ۲ میلیون تن هم دست یابیم.

مدیر مجتمع فولاد سبا درباره استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در فرایند بومی‌سازی قطعات و تجهیزات نیز گفت: مدیریت ساختی که از سال ۱۳۸۰ در فولاد مبارکه به وجود آمد و رکن اصلی آن مهندسی معکوس بود، باعث شد تا پس از ۲۰ سال، ۹۵ درصد قطعات مکانیکی در داخل ساخته شود.

عطایی‌پور افزود: در بومی‌سازی‌های اخیری که انجام شده و از درجه اهمیت بالایی نیز برخوردار است، می‌توان به تولید پودر قالب اشاره کرد که در فرایند ریخته‌گری بسیار حائز اهمیت بوده و بدون امکان ریخته‌گری وجود ندارد. مکانیزم دریچه مذاب که دقت بسیار بالایی دارد و همچنین انواع پمپ‌ها و کمپرسورهای پرفشار هم از جمله دیگر موارد در این حوزه به شمار می‌رود.

وی درباره پیوسته بودن خط تولید در مجتمع فولاد سبا و تفاوت آن با سایر کارخانه‌ها تولید فولاد اظهار کرد: در کارخانه‌های دیگر پس از تشکیل مذاب و انجام ریخته‌گری، فولاد به شکل تختال کنار گذاشته شده و بنابراین در واحد نورد گرم باید با استفاده کوره دیگری دوباره دمای تختال را افزایش دهیم تا بتوان فرآیند نورد را انجام داد اما در مجتمع فولاد سبا وضعیت به این شکل نیست و با ورود گندله به فرآیند تولید در ابتدای کار، در نهایت شاهد ساخت ورق‌های فولادی در انتهای خط تولید هستیم.

صرفه‌جویی ۲۵ درصدی در مصرف انرژی با خط تولید پیوسته سبا

مدیر مجتمع فولاد سبا اضافه کرد: همین مسأله باعث صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف انرژی و افزایش سرعت تولید می‌شود اما در طرف مقابل، باید دقت قابل توجهی نیز در فرایند تولید وجود داشته باشد تا در صورت بروز توقف در بخشی از خط، کل تولید متوقف نشود؛ پیوسته بودن خط تولید در مجتمع فولاد سبا، کاهش حداقل ۲۵ درصدی در مصرف انرژی را منجر می‌شود.

افتتاح واحد اُسمُز معکوس فولاد سبا در ماه آینده

با توجه به کمبود آبی که متأسفانه در اصفهان وجود دارد، واحد تصفیه‌خانه و پساب بهینه‌سازی شده و با بازچرخانی در پساب صنعتی حدود ۶۲ درصد پساب‌های صنعتی مجدداً از آن‌ها در فرایند تولید استفاده می‌شود؛ واحد اسمز معکوس این مجتمع نیز یک ماه آینده افتتاح می‌شود که آب‌های تصفیه نشده را دوباره تصفیه کرده و بنابراین سطح استفاده مجدد از پساب صنعتی را به ۷۰ درصد افزایش می‌دهد. باید توجه داشت که در فرآیند بازچرخانی، لجن‌های باقی‌مانده در انتهای فرایند در یک فضای باز خشک شده و به صورت جداگانه به فروش می‌رسد که بیشتر برای تولید پارافین صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بقای تولیدکنندگان به توسعه گره خورده است

وی درباره چشم‌انداز موجود برای تولیدهای آینده نیز گفت: بقای کارخانه‌های تولیدی به توسعه گره خورده است؛ ما اهداف میان‌مدت و بلندمدتی در این راستا تعریف کرده و برای دستیابی به آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. باید توجه داشت که اگر برای دستیابی به اهداف خود برنامه‌ریزی مناسب نداشته باشیم، رسیدن به این اهداف یک آرزو خواهد بود. در همین راستا با توجه به این که تغییراتی را در حوزه ریخته‌گری و نورد خود انجام داده‌ایم درصدد هستیم تا با اعمال تغییرات متناسب در کوره‌های ذوب، میزان تولید مذاب و نورد خود را افزایش دهیم و مقدمات تولید ۲ میلیون تن ورق فولادی در سال‌های آینده را فراهم کنیم.

وقتی میزان تولید افزایش می‌یابد، کارخانه‌های تولیدی از ورق‌های فولادی برخوردار می‌شوند و شاخه‌های بسیاری از سازندگان و پیمانکاران در شرکت فولاد مبارکه و فولاد سبا مشغول به کار هستند که هرچه سطح تولیدات افزایش یابد، فضای کاری بیشتری برای آن‌ها پدید می‌آید. در حال حاضر هزار و ۷۰۰ نفر به صورت مستقیم و هزار و ۳۰۰ نفر هم به صورت غیرمستقیم در مجتمع فولاد سبا مشغول به فعالیت هستند. لازم به ذکر است بخش آموزش فولاد مبارکه همیشه برای تک‌تک افراد در هر موقعیتی کلاس‌های آموزشی متناسب برگزار کرده که نقش مهمی در افزایش دانش و تخصص کارکنان داشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =