صندوق توسعه ملی

گزارش تفریغ بودجه دیوان محاسبات، شورای عالی بورس را در جریان تزریق منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه مقصر می‌داند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، یکی از گزارش‌های مهم منتشرشده در چند روز اخیر، گزارش تفریغ بودجه سال ۹۹ بود که به تشریح موارد مختلف و مرتبط بسیاری با بودجه سال گذشته است.

در بندی از بخش سوم این گزارش که با عنوان «اهم یافته‌های حسابرسی» منتشر شده، آمده است:«تأخیر و تعلل (۳) ماهه شورای عالی بورس در تصویب تزریق مبلغ ۱.۵۰۰ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و عدم اتخاذ تصمیم در استفاده از منابع حاصل از کارمزدهای وصول‌شده مربوط به خرید و فروش سهام در سال ۱۳۹۹(مبلغ 26 هزار میلیارد تومان) در ساماندهی و حمایت از بازار سرمایه از مصادیق ترک فعل بوده است».

تزریق بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه بازار که پس از آغاز ریزش تاریخی بورس و به منظور تعادل‌بخشی به بازار سرمایه تصویب شد، همواره محل مناقشه‌های گوناگونی بوده اما این تزریق منابع در عمل رخ نداده است؛ البته گاه سخنانی مبنی بر تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار(هزار میلیارد تومان در مرحله اول) منتشر شد که هیچ‌گاه عملیاتی نشد.

پیشتر صندوق توسعه ملی با انتشار مطلبی تحت عنوان «صندوق ‌توسعه ملی به تعهدات خود برای کمک مالی به بورس عمل کرده است» تقصیر را به گردن سازمان بورس انداخت؛ در این مطلب آمده است: «در تاریخ ١٣٩٩/٠٧/٠٢ مصوبه شورای عالی امنیت ملی، در خصوص تخصیص منابع به سازمان بورس و اوراق بهادار در هیأت امنای صندوق توسعه ملی مطرح و مقرر شد که این مصوبه در هیأت‌عامل این صندوق مطرح و به بانک مرکزی ابلاغ شود».

در تاریخ ١٣٩٩/٠٧/٠٣ نیز جلسه هیأت‌عامل صندوق که به صورت فوق‌العاده تشکیل، اختصاص منابع مورد نظر شورای عالی امنیت ملی برای بورس مصوب و به بانک مرکزی ابلاغ شد.

ولی به دلیل عدم پیگیری سازمان بورس اوراق بهادار از طریق بانک مرکزی و مشکلات تسعیر ارز توسط بانک مرکزی، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است؛ با توجه به مشکلات به وجود آمده اقتصادی، با هماهنگی به عمل آمده با هیأت‌ نظارت صندوق توسعه ملی، مبلغ هزار میلیارد تومان پس از تصویب در هیأت‌عامل صندوق، در صندوق تثبیت سرمایه سازمان بورس سپرده‌گذاری شد».

اگرچه سازمان بورس بعداً این ادعای صندوق توسعه ملی را رد کرد، اما گزارش تفریغ بودجه سال گذشته، شورای عالی بورس را به عنوان مقصر این مسأله می‌شناسد؛ شورایی که به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل می‌شود و رئیس سازمان بورس، دبیری آن را بر عهده دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =