رسولیان-معاون وزیر صمت

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از بازپس گیری ۵۰۰ هکتار زمین راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و بار دیگر بر ممنوعیت خرید و فروش زمین توسط دلالان در این مناطق تأکید کرد.

به گزارش ایراسین به نقل از شاتا، علی رسولیان با بیان این مطلب در گفت‌وگو با برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر در تشریح آن‌چه که به‌عنوان زمین راکد در شهرک‌های صنعتی از آن یاد می‌شود، اظهار داشت: در این خصوص یک عده کسانی هستند که زمین را دریافت و واحد تولیدی را احداث و بهره‌برداری کرده‌اند، اما به هر دلیلی واحد تعطیل و یا در تملک بانک‌ها درآمده است که آن‌ها را "واحدهای راکد" می‌نامیم. بخش دوم هم کسانی هستند که زمین را با جواز تأسیسی که داشتند دریافت کردند، اما واحد احداث نشده و به بهره‌برداری نرسیده است.

وی با اشاره به توجه مقام معظم رهبری و دستور رئیس جمهوری مبنی بر احیاء واحدهای راکد و تکمیل طرح‌های نیمه تمام افزود: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران برای این دو موضوع که مورد توجه بوده است، برنامه و تجربه دارد؛ چون متأسفانه مواردی داشته‌ایم که بیش از ۱۰ سال زمین را از شرکت شهرک‌های صنعتی با اهدافی غیر از تولید، به‌طور مثال برای افزایش قیمت زمین یا به‌عنوان انبار تحویل گرفتند و همچنان در مرحله زمین یا دیوارکشی و سوله باقی مانده و به بهره‌برداری نرسیده‌اند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تأکید بر این‌که این سازمان از طریق پایش ادواری وضعیت اراضی و واحدهای صنعتی غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی بر این امر نظارت جدی دارد، اضافه کرد: ما علاوه بر این‌که بارها نسبت به ممنوعیت خرید و فروش زمین در شهرک‌های صنعتی هشدار داده‌ایم اما با تفکیک واحدهایی که بر اساس مناسب نبودن شرایط صنعت یا اقتصاد کشور به بهره‌ برداری نرسیدند از آن دسته از زمین‌ها و واحدهایی که با وجود دارا بودن جواز تأسیس، در حالت زمین خالی باقی ماندند، با طی تشریفات حقوقی لازم، برای سیر مراحل خلع ید و فسخ قرارداد و معرفی به مراجع قضایی اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

رسولیان ادامه داد: از ابتدای امسال نیز در دستورالعمل بهره‌برداری از زمین، اعیانی و تأسیسات شهرک‌ها و نواحی صنعتی، هرگونه نقل و انتقال زمین با جواز تأسیس را ممنوع اعلام کرده‌ و مشخص نموده‌ایم که طرف قرارداد صرفاً پس از بهره ‌برداری، امکان انتقال قرارداد به دیگری یا اضافه نمودن شریک جدید و یا تبدیل شخص حقیقی به حقوقی را خواهد داشت تا به این وسیله از تخلفات احتمالی جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: واگذاری و نقل و انتقال زمین خام و اجاره آن توسط افراد در شهرک‌های صنعتی ممنوع است و دادستان کل کشور و اتاق اصناف ایران نیز این مهم را به تمامی مراجع ذیربط خود در سراسر کشور ابلاغ نموده‌اند. از این‌رو بار دیگر از همه متقاضیان سرمایه‌گذاری صنعتی درخواست می‌کنیم زمین مورد نیاز خود را صرفاً از طریق شرکت شهرک‌های صنعتی استان‌ها تهیه نمایند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر این‌که صنعتگران از دلال‌ها زمین خریداری نکنند، زیرا زمینی که فسخ شده و توسط دلالان خریداری شده است، توسط شرکت شهرک‌های صنعتی پس گرفته می‌شود، بیان کرد: با توجه به حساسیت و پیگیری‌های این سازمان و دستگاه‌های نظارتی و قضایی، طبق آمار تا کنون ۵۰۰ هکتار زمین راکد را پس گرفته‌ایم تا این اراضی به متقاضیان دارای اهلیت واگذار و به واحد تولیدی تبدیل شوند.

رسولیان در پاسخ به سئوالی پیرامون قیمت بالای زمین در شهرک‌های صنعتی برای صنعتگران و ایجاد مانع برای سرمایه گذاری و تولید گفت: یکی از اتفاقاتی که باعث زمین‌ خواری شده است، اختلاف جدی قیمت در شهرک‌های صنعتی با زمین‌های اطراف است؛ عده‌ای برای فروش گرانتر زمین، زمین را با جواز تأسیس خریداری می‌کنند، اما زمین به بهره‌برداری نمی‌رسد و به واحد تولیدی تبدیل نمی‌شود.

وی افزود: ما برای کمک به صنعتگران واقعی، اگر تغییری در قیمت زمین ایجاد شود، مشوق پایان بهره ‌برداری را (که برای اولین سال است اجرا می‌شود) ارائه می‌کنیم؛ یعنی هرکس زمین را در موعد مقرر بهره ‌برداری کند، ۳۰ درصد مشوق دریافت می‌کند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: ما زمین را بر اساس دستورالعمل با پرداخت ۲۰ درصد قیمت در اختیار صنعتگر قرار می‌دهیم، همچنین برای کمک به این افراد که همزمان با ساخت نمی‌توانند پول بیشتری پرداخت کنند، تا شش ماه پول زمین دریافت نمی‌شود، و بعد از آن اقساط شروع می‌شود. افرادی هم که در موعد مقرر واحد تولیدی خود را به بهره‌ برداری برسانند، اقساط بعدی آنان حذف خواهد شد.

رسولیان ادامه داد: طبق آمار در پایان سال گذشته، ۳ هزار و ۲۱۴ طرح صنعتی در مرحله نصب ماشین‌ آلات بودند، که آمار امروز نشان می‌دهد ۴ هزار و ۲۱۷ واحد در مرحله نصب ماشین آلات هستند، یعنی با تذکرات و مشوق‌هایی که اعمال شد، عده‌ای آغاز به ساخت زمین‌ها کردند که پس گرفته نشود.

وی با اشاره به این‌که قراردادهایی که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در مرحله زمین خالی بودند، ۱۲درصد کم و آن‌هایی که در مرحله نصب ماشین آلات بودند، ۳۱درصد افزایش پیدا کرده‌اند، اظهار امیدواری کرد هرچه سریع تر به مرحله تکمیل ساخت و ساز، نصب ماشین‌آلات و بهره‌برداری برسند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه به تعهدات شرکت‌ شهرک‌های صنعتی در قبال تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز سرمایه گذاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی نیز اشاره و بیان کرد: ما بر اساس تعهد مشخصی که در دفترچه‌های قرارداد فی‌مابین با متقاضیان به آن‌ها اشاره شده است، متعهد هستیم بر اساس توان خود میزان آب و برق لازم را در زمان مقرر تأمین کنیم و در کنار این موضوع نیز در مذاکرات متعدد با دستگاه‌های خدمات رسان، تعهدات آن‌ها در تأمین آب، برق، گاز، تلفن و راه دسترسی مناسب را همواره مورد پیگیری‌ قرار می‌دهیم.

رسولیان در پایان تصریح کرد: برای این‌که نگاه بخش خصوصی را بیش از پیش مد نظر داشته باشیم و شرایط مناسب تری را برای فضای کسب و کار آن‌ها فراهم نماییم، نشست‌های زیادی با بخش خصوصی و دستگاه‌های نظارتی داشته‌ایم که امیدواریم با اصلاحات و تغییرات لازم در دفترچه قرارداد که مصوب هیأت دولت است، تعهدات دو طرف قراردادها را هرچه بهتر متوازن و بهینه نماییم.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۵۰۵ شهرک و ۳۲۴ ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۸۱ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فناوری، ۴۰ مرکز خدمات فناوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فناوری اطلاعات و خدمات نرم‌ افزاری، ۹۳ هزار و ۹۲۳ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۸ هزار و ۱۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۱۴۵ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۶۲ هزار و ۲۴۳ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =