• ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
  • خبرنگار: Yousof-nasr
  • کد خبر: 19416
  • readingTime: ۴ دقیقه
مجتمع معدنی سرب و روی نخلک

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه‌ریزی درسی سازمان فنی و حرفه‌ای گفت: از یک سال گذشته تاکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد شایستگی و ارزشیابی با مشارکت صاحبان و خبرگان مشاغل تدوین شده است.

به گزارش ایراسین و به نقل از ایرنا، اصغر فیضی اظهار داشت: این تعداد استاندارد در قالب بیش از ۴۲ سند حرفه‌ای تدوین شده است.

وی افزود: اکنون استانداردهای شایستگی با استفاده از ظرفیت خبرگان بازار کار، صاحبان مشاغل، تشکل های حرفه ای و نهادهای متولی بخش های اقتصادی از جمله وزارت جهادکشاورزی، شرکت ملی گاز و شرکت نفت و اتحادیه ها و انجمن ها در چهار خوشه کشاورزی،‌ صنعت، خدمات و فرهنگ و هنر تدوین شده است. لازم به ذکر است با این کار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور مهارت آموزی را در بخش های اقتصادی مهم کشور از جمله بخش کشاورزی، صنعت گاز و... را در قالب استاندادهای بین المللی مهارت آموزی یکپارچه و هماهنگ کرده است. همچنین برنامه ریزی شده تا ظرف سه سال آینده  برای حرفه های باقی مانده استانداردهای شایستگی و ارزشیابی تدوین شود.

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با بیان اینکه تدوین استانداردها در مسیر توسعه حرفه ای کمک شایانی به نیروی کار می کند، گفت: در روزهایی که بسیاری از کشورها به اهمیت مهارت آموزی و داشتن نیروی های توانمند تاکید می کنند برای رقابت جهانی و پاسخ به نیاز بازار کار باید سیستم های آموزشی جدید را جایگزین سیستم های سنتی کنیم.

وی ادامه داد: مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که شکاف مهارت در نیروی انسانی موجود و نیازهای بازار کار وجود دارد و تلاش‌های مهارت آموزی در جهات مختلفی آینده بازار کار و اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.  که اگر از اکنون، و با شدت برنامه توسعه مهارت نیروی انسانی را شروع کنیم تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۶.۵ تریلیون دلار افزایش ناخالص داخلی و افزایش ۳ درصدی بهره‌وری در جهان دست خواهیم یافت.

فیضی خاطر نشان کرد: اقتصادهایی که شکاف بیشتری بین مهارت نیروی انسانی و نیاز بازار کار دارند، بهره بیشتری از آموزش های مهارتی خواهند برد. اگر به اندازه کافی به آموزش های مهارتی در کشور اهمیت بدهیم نتایج درخشانی کسب خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای بیش از ۴۰ سال به تدوین استانداردهای آموزش مهارت پرداخته است، گفت: این سازمان با رویکردهای مختلف اقدام به تدوین استانداردها کرده است چرا که استانداردها زبان مشترک دنیای کار و آموزش هستند.

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی افزود: استانداردهای شایستگی نیاز دنیای کار را به زبان دنیای آموزش ترجمه می کنند و موسسات آموزشی بر این اساس افراد ماهر را تربیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته به طور متوسط سالانه ۵۰۰ استاندارد تدوین شده است، گفت: پنج هزار و ۵۰۰ استاندارد آموزشی موجود بوده که برخی از این استانداردها نیاز به بروزرسانی داشته است.

فیضی بیان داشت: با توجه به تغییراتی که در سیستم آموزش فنی و حرفه ای به وجود آمده است با اهتمام به شناسایی نیاز بازار کار، مطالعات گسترده ای در سطح بین الملل انجام داده و به تجزیه و تحلیل مدل های تدوین برنامه درسی و استانداردها در آموزش فنی و حرفه‌ای پرداخته ایم و با مشارکت خبرگان بازار کار و متولیان مشاغل، مدل نوینی را برای تدوین استانداردها تدوین شده است. 

وی تاکید کرد: اکنون بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ استاندارد بر اساس استاندارد های بین المللی و تجزیه و تحلیل وظایف حرف تدوین شده است که نیاز بازار کار امروز و آینده کشور در آن دیده شده است.

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه به طور کلی استانداردهای شایستگی و مهارت آموزی دارای ۲ ویژگی متضاد است گفت: ثابت، استوار و به اندازه کافی انعظاف پذیر بودن از جمله این موارد است تا بتوانند به نیازهای نظام آموزش، فراگیران و بازارکار کشور پاسخ دهند. 

وی گفت: طبق اصل ثابت و استوار بودن، استانداردهای آموزشی و مدارک فنی و حرفه ای مرتبط با این استانداردها برای افراد در همه نقاط کشور بطور یکسان قابل استفاده و اعتبار بخشی است و از لحاظ انعطاف پذیری، پاسخگوی نیازهای مختلف فراگیران، بازار کار محلی و ملی و بخش های اقتصاد  کشور است. در تدوین این استانداردها علاوه بر شناسایی شرایط و ویژگیهای نیروی انسانی  مورد نیاز بازار کار به آینده مشاغل نیز توجه شده است. 

فیضی با بیان اینکه نیمه عمر مهارت حدود ۵ تا ۶ سال تعیین شده است گفت: باید با ایجاد شتابدهنده های مهارت، و مهارت آموزی مجدد نیروی نیروی انسانی شاغل کشور را برای یک اقتصاد رقابتی آماده کنیم.  لزوم تدوین این استانداردها از سالهای قبل بر اساس قانون کار و مقررات دیگر تصریح شده بود ولی با توجه به احساس نیاز شدید به نیروی انسانی ماهر در کشور و پس از تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ این مهم مورد تاکید بیشتر قرار گرفته است. 

وی ابراز داشت: بر اساس این قانون سطوح صلاحیت حرفه‌ای ملی در هشت سطح از کارگر ساده تا دکترای حرفه ای تعیین شده است.  که تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی مشاغل و حرفه ها زمینه استقرار صلاحیت حرفه‌ای را فراهم می‌کند. 

مدیرکل دفتر پژوهش، طرح و برنامه ریزی درسی با اشاره به اینکه استانداردهای مهارتی بر مبنای طبقه‌بندی بین‌المللی مشاغل (ISCO) ۲۰۰۸  سازمان جهانی کار تدوین شده است گفت: گواهینامه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای در کشورهای دیگر هم قابل ارزشیابی است و به رسمیت شناخته می شود.

وی گفت: سازمان فنی و حرفه ای از گذشته ارتباط نزدیک با سازمان جهانی کار (ILO) دارد از این رو مطابق با استانداردهای جهانی و بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی مشاغل (ISCO) ۲۰۰۸، و نیازهای بازار کار این استانداردها را تدوین شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =