تولید ملی

روایتی از شرکت‌هایی که در اوج تحریم‌ها ثابت کردند «تهدید» را می‌توان به «فرصت» تبدیل کرد، اگر اراده‌ای باشد و اعتماد به دانش داخلی، تا رکوردها پی در پی زده شود و بومی‌سازی جایگزین واردات.

به گزارش خبرنگار ایراسین، پس از ۷۸ روز، رویدادهای نمایشگاهی در استان اصفهان با برگزاری سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته از سرگرفته شد. نمایشگاه متالکس با حضور ۱۱۰ شرکت، در فضای ۱۶ هزار مترمربعی از هفتم الی دهم مهرماه با حضور شرکت‌هایی از استان‌های اصفهان، تهران، آذربایجان شرقی، یزد، خراسان رضوی، همدان و کرمان و نمایندگانی از شرکت‌های خارجی برگزار گردید.

«علی یارمحمدیان»، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان در آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه متالکس، برگزاری مجدد نمایشگاه را به تپیدن قلب اقتصاد ایران تشبیه کرد و اصفهان را بهترین مکان برای برگزاری این نمایشگاه مهم فولاد دانست چراکه به زعم یارمحمدیان، نمایشگاه بهترین ابزار برای بازاریابی و توسعه صادرات است.

عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم، هم این نمایشگاه را محملی برای عرضه آخرین دستاوردهای شرکت های فولادی برشمرد و از کمیته دیپلماسی اقتصادی ذیل کمیسیون سیاست خارجی مجلس خبر داد تا تولید، رونق بیشتری بگیرد و از صادرات و واردات حمایت شود.

دیگر سخنران مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی استان اصفهان، احمد خوروش بود. این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان برگزاری سیزدهمین نمایشگاه متالکس را در اصفهانِ صنعتی، مایه خیر و برکت دانست و عباس مقتدایی، نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم نیز این نمایشگاه را محملی برای عرضه آخرین دستاوردهای شرکت‌های فولادی برشمرد و از کمیته دیپلماسی اقتصادی ذیل کمیسیون سیاست خارجی مجلس خبر داد تا تولید، رونق بیشتری بگیرد و از صادرات و واردات حمایت شود.

از تولید تا مانع‌زدایی/ روایتی از بومی‌سازی در مسیر خودکفایی

«متالکس» یکی از بهترین نمایشگاه‌های حوزه فولاد و صنایع وابسته است

«بابک شهریاری» همراه دو فرزند خردسالش حین بازدید از نمایشگاه، به خبرنگار ایراسین می‌گوید: به نظر می‌رسد سیزدهمین دوره نمایشگاه متالکس، نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد  و سطح شرکت‌کنندگان هم بالاست.

«صباغی» نمایشگاه سیزدهم متالکس را در سطح بین المللی ارزیابی نمی کند و تصریح می کند: امیدوارم هرچه زودتر میزان واکسیناسیون کرونا افزایش یابد تا شاهد حضور شرکت های معتبر در سطح جهانی در این نمایشگاه مهم فولادی باشیم.

در آن سوی نمایشگاه، «امیر صباغی» که مدیربازرگانی شرکتی در اصفهان است، بر این باور است که متالکس یکی از بهترین نمایشگاه‌هایی است که هر سال برگزار می‌شود و نیاز است که فعالان صنعت فولادسازی کشور از این نمایشگاه بازدید کنند.

او ادامه می‌دهد: از آنجا که شرکت ما در زمینه تامین کالا و قطعات فولادی فعال است؛ برای تعامل با برترین شرکت‌های فولادسازی به نمایشگاه آمده‌ام چراکه اصفهان قطب صنعت کشور است و برگزاری این نمایشگاه فرصتی برای شرکت‌های کوچک (SME)هاست تا به تعامل بیشتر با شرکت‌های بزرگ دست یابیم.

«صباغی» نمایشگاه سیزدهم متالکس را در سطح بین‌المللی ارزیابی نمی‌کند و تصریح می‌کند: امیدوارم هرچه زودتر میزان واکسیناسیون کرونا افزایش یابد تا شاهد حضور شرکت‌های معتبر در سطح جهانی در این نمایشگاه مهم فولادی باشیم.

«زهره کریمی» هم برگزاری سیزدهمین نمایشگاه متالکس را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: به واسطه ماهیت شغلم، در بخش بازرگانی شرکت فولادسازی در اصفهان، به این نمایشگاه آمده‌ام تا حین بازدید از آخرین دستاوردهای فولادسازی کشور مطلع شوم.

از تولید تا مانع‌زدایی/ روایتی از بومی‌سازی در مسیر خودکفایی

بومی‌سازی؛ چاره نهایی نیازمندی‌های صنایع

«علیرضا باقری»، مدیرعامل شرکت مهندسی تجارت نسوز سپاهان، در گفت و گو با خبرنگار ایراسین از تولید داخلی دو محصول استراتژیک «ماسه مجرا پاتیل» و «ملات دریچه ای کشویی» در شرکت فولاد مبارکه خبر می دهد و می گوید: یکی از نیازهای مهم صنایع فولادی، تولید و عرضه مواد دیرگداز است که کارشناسان و متخصصان فنی این شرکت توانسته اند با بومی سازی انواع فراورده های نسوز را تولید و طراحی کنند و به نیاز مشتریان پاسخ دهند.

اما نمایشگاه فقط به افرادی خلاصه نمی‌شود که نایلکس به دست از پله‌های طویل یا برقی خارج می‌شوند و یا مشتریانی که توانسته‌اند قراردادهای ریز و درشت امضا کنند؛ بلکه این‌جا شرکت‌های کوچک و بزرگ فولادی گرد هم جمع شدند تا مشتریان را شناسایی کنند و دستاوردهایشان را عرضه کنند؛ شرکت‌هایی که توانسته‌اند نیازها را شناسایی کنند و بر تحریم‌ها فائق بیایند، آن هم با تکیه بر دانش و تخصص داخلی و تحت عنوان «بومی‌سازی».

«علیرضا باقری»، مدیرعامل شرکت مهندسی تجارت‌نسوز سپاهان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین از تولید داخلی دو محصول استراتژیک «ماسه مجرا پاتیل» و «ملات دریچه‌ای کشویی» در شرکت فولاد مبارکه خبر می‌دهد و می‌گوید: یکی از نیازهای مهم صنایع فولادی، تولید و عرضه مواد دیرگداز است که کارشناسان و متخصصان فنی این شرکت توانسته‌اند با بومی‌سازی انواع فرآورده‌های نسوز را تولید و طراحی کرده و به نیاز مشتریان پاسخ دهند.

او با اشاره به این که تحریم‌ها واردات دو محصول استراتژیک نسوز را به کشور دچار مشکل کرده بود، ادامه می‌دهد: در گذشته، دو محصول «ماسه مجرا پاتیل» و «ملات دریچه کشویی» از کشور آلمان وارد می‌شد و تحریم‌ها باعث شد تا طرف خارجی نتواند به تعهداتش وفا کند؛ با درخواست کارشناسان فولاد مبارکه، این دو محصول به صورت صددرصد بومی تولید شد و به تاییدیه فنی شرکت‌های فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و ذوب آهن رسید.

از تولید تا مانع‌زدایی/ روایتی از بومی‌سازی در مسیر خودکفایی

رسیدن به انقلاب صنعتی چهارم با تکیه بر بومی‌سازی دانش

سبوحی برگزاری سیزدهمین نمایشگاه متالکس را در تعامل دوجانبه با مشتری می داند و ادامه می دهد: نمایشگاه فرصتی است تا به ارزیابی مشتریان بپردازیم و بتوانیم ایرادات خود را اصلاح کنیم و در تعامل سازنده، اهداف خود را ارتقاء بخشیم.اما دانش بومی‌سازی که یکی از ارکان مهم نمایشگاه سیزدهم متالکس است، به قطعات و تجهیزات محدود نمی‌شود؛ در گوشه‌ای از نمایشگاه، رباتی در حال حرکت است و بر روی بنر غرفه نوشته شده «آموزش توقف‌ناپذیر است»؛ درست مانند راه و مسیری که شرکت فولاد مبارکه با طرح تحول دیجیتال پیش گرفته تا از انقلاب صنعتی چهارم عقب نیفتد و در مسیر هوشمندسازی فرایندها از سنگ تا رنگ قرار بگیرد. 

«حسین سبوحی»، صاحب شرکتی است که اینترنت اشیاء یکی از سرفصل‌های آموزشی آن است؛ او به خبرنگار ایراسین می‌گوید: 17 سالی می‌شود که در راستای هوشمندسازی شرکت‌ها سرفصل‌های آموزشی تعریف کرده‌ایم و آموزش‌های استراتژیک مانند اتوماسیون صنعتی، پنوماتیک و هیدرولیک صنعتی را در سطح صنایع بومی‌سازی می‌کنیم.

او توضیح می‌دهد: از سال ۸۵ تاکنون با هدف آموزش و تأمین قطعات هوشمند با شرکت فولاد مبارکه وارد قرارداد شدیم و امیدواریم با توسعه آموزش در کنار طرح تحول دیجیتالِ بزرگ‌ترین واحد صنعتی کشور قرار بگیریم.

سبوحی برگزاری سیزدهمین نمایشگاه متالکس را در تعامل دوجانبه با مشتری می‌داند و ادامه می‌دهد: نمایشگاه فرصتی است تا به ارزیابی مشتریان بپردازیم و بتوانیم ایرادات خود را اصلاح کنیم و در تعامل سازنده، اهداف خود را ارتقا بخشیم.

از تولید تا مانع‌زدایی/ روایتی از بومی‌سازی در مسیر خودکفایی

ضرورت رفع نواقص زیرساختی و تأمین مواد اولیه در زنجیره فولاد

طیب نیا بر نواقص زیرساختی و تامین مواد اولیه در زنجیره فولاد تاکید می کند و می گوید: اگر این مسائل مطرح نشود و بازبینی های لازم در حوزه صدور مجوزها و طرح های توسعه صورت نگیرد، مشکلات این زنجیره در آینده جدی تر می شود و به همین دلیل باید با توجه به رشد این صنعت، دستورالعمل ها و رویه های گذشته نیز بازنگری شود تا بتوانیم برای توسعه صنعت فولاد در آینده برنامه ریزی کنیم.

در سیزدهمین نمایشگاه متالکس، همراه شرکت‌های کوچک و بزرگ متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته دو بال فولادسازی کشور هم به چشم می‌زنند؛ شرکت فولاد مبارکه با دکوراسیون نارنجی و ذوب آهن اصفهان هم با دکوراسیون سبز.

محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در گفت‌وگویی اظهار می‌کند که این شرکت وظیفه خود می‌داند برای ارج نهادن به تلاش‌هایی که در حوزه صنعت شده، از شرکت‌ها و کارخانه‌های فولادسازی که زیربنای صنعت هستند، حمایت کند.

او ادامه می‌دهد: صنعت فولاد جزو نخستین صنایعی است که در کشور ما شکل گرفته و اکنون هم در نقطه قوت خود قرار دارد؛ شرکت فولاد مبارکه به عنوان صنعتی پیشتاز در این حوزه، وظیفه حمایتی داشته و نقش مهمی در پیشرفت و توسعه دیگر صنایع دارد.

طیب‌نیا بر نواقص زیرساختی و تأمین مواد اولیه در زنجیره فولاد تأکید می‌کند و می‌گوید: اگر این مسائل مطرح نشود و بازبینی‌های لازم در حوزه صدور مجوزها و طرح‌های توسعه صورت نگیرد، مشکلات این زنجیره در آینده جدی‌تر می‌شود و به همین دلیل باید با توجه به رشد این صنعت، دستورالعمل‌ها و رویه‌های گذشته نیز بازنگری شود تا بتوانیم برای توسعه صنعت فولاد در آینده برنامه‌ریزی کنیم.

مرتضی یزدخواستی، عضو هیأت‌مدیره ذوب آهن نیز با حضور در غرفه شرکت فولاد مبارکه ضمن تبریک به مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه بیان می‌کند: سال‌هاست که اصفهان شرایط خوبی برای میزبانی نمایشگاه‌های بین‌المللی نداشت و احداث محل جدید نمایشگاه‌ها شرایط خوبی برای برگزاری نمایشگاه متالکس فراهم کرده است.

او بر این باور است که علاوه بر شرکت فولاد مبارکه و ذوب آهن، حضور سایر شرکت‌ها در نمایشگاه متالکس می‌تواند به تعامل مؤثر و هدفمند صاحبان صنایع متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته یاری رساند.

سیزدهمین نمایشگاه متالکس در ابتدای هفته‌ای که گذشت، به پایان رسید؛ ۱۱۰ شرکتی که در 3 غرفه گرد هم آمدند، تعدادی با نمایش گل‌آرایی و تعدادی هم با عرضه جدیدترین دستاوردهای صنعتی دور میزهای گرد شیشه‌ای نشستند تا دستاوردها را عرضه کنند و به خدمتِ تولید بگیرند؛ شرکت‌هایی که در اوج تحریم‌ها ثابت کردند «تهدید» را می‌توان به «فرصت» تبدیل کرد. اگر اراده‌ای باشد و اعتماد به دانش داخلی، تا رکوردها پی در پی زده شود و بومی‌سازی جایگزین واردات. درست همین‌جا، کمربندی روشن دشت اصفهان؛ سیزدهمین نمایشگاه بین المللی متالکس.

عاطفه علیان؛ خبرنگار ایراسین

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =