نمایشگاه متالکس

عضو هیئت مدیره ذوب آهن در خصوص نقش نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان در بومی سازی صنعت فولاد کشور تصریح کرد: بومی سازی تفکر غالب در صنایع است به گونه ای که امروزه از خودکفایی به بومی سازی دست یافتیم و نمونه بارز آن در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مشهود است.

مرتضی یزدخواستی با حضور در غرفه شرکت فولاد مبارکه در سیزدهمین نمایشگاه متالکس در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: امیدواریم مدیرعامل جدید شرکت فولاد مبارکه بتواند برگ زرین دیگری به افتخارات مجموعه فولاد مبارکه اضافه کند.

وی در خصوص میزبانی اصفهان در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی فولاد، متالورژی، ریخته گری، ماشین آلات و صنایع وابسته ابراز داشت: سالهاست که اصفهان شرایط خوبی برای میزبانی نمایشگاه های بین المللی نداشت و با توجه به  احداث محل جدید نمایشگاه‌ها و شرایط خوبی که فراهم شده اصفهان می تواند میزبان نمایشگاه‌های خوب و جهت‌دار باشد.

عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان ادامه داد: حیف است که مجموعه فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان با تولید بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصدی فولاد کشور نتواند مرکز ارائه خدمات فولادی باشد و برگزاری نمایشگاه متالکس به این موضوع کمک می‌کند.

لزوم برگزاری نمایشگاه‌ها در زمان مناسب

وی با بیان اینکه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه متالکس را به فال نیک می‌گیریم، تصریح کرد: علاوه بر ذوب آهن اصفهان و شرکت فولاد مبارکه، شرکت‌های خوب دیگری نیز در نمایشگاه حضور دارند و امیدواریم حضور نمایندگان واحدهای صنعتی مختلف هدف مند باشد. 

یزدخواستی با اشاره به برگزاری نمایشگاه صنعت فولاد در تهران و کرمان طی دو هفته آینده تصریح کرد: باید این نمایشگاه‌ها به صورت فصلی و حضوری جهت‌دار شود؛ اگر زمان برگزاری نمایشگاه‌ها از ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت فاصله بگیرد، شرایط بهتری  فراهم می شود زیرا از خرداد ماه مجامع شروع می‌شود و برگزاری نمایشگاه به خصوص در اردیبهشت ماه بسیار سخت است.

وی با اشاره به خلا برگزاری نمایشگاه در زمان مناسب اضافه کرد: در این راستا، هماهنگی بین روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه و روابط عمومی ذوب آهن اصفهان و همچنین شرکت نمایشگاه‌های اصفهان می تواند به حل این مشکل یاری برساند. 

نمی‌توان منکر صنعتی بودن اصفهان شد

عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان در خصوص صنعتی بودن شهر اصفهان گفت: از هیچ نوع نگاهی نمی‌توان منکر صنعتی بودن اصفهان در همه زمینه‌ها اعم از فولاد، ریخته گری، ماشین سازی، قطعه سازی و خودرو شد، در این نمایشگاه بخش القایی‌ها نیز می‌تواند جهت‌دار شود و اگر یک ساختار برای سه محور فولاد، ریخته گری و القایی‌ها ایجاد شود دستاوردهای نمایشگاه می‌تواند بسیار مثمر ثمر شود.  

وی افزود: در بحث‌های تبادل قراضه و افزایش کیفیت می‌توان از شمش تولیدی سایر محورها استفاده بیشتری کرد که در این نمایشگاه می‌توان با برگزاری سخنرانی های کوتاه و کارگاه های آموزشی زمینه این موارد را فراهم کرد.

یزدخواستی در خصوص مشکلات آب ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: آنچه تا امروز در خصوص سختی تامین آب مطرح شده حقیقت موضوع است، البته راه حل‌هایی برای این مشکلات وجود دارد که برای رفع بعضی از مشکلات نیز اقدام شده است.

توسعه‌های فولادی به سمت دریا می‌رود

وی ادامه داد: امروزه به علت مشکلات کمبود آب در کشور، توسعه صنایع فولادی در حاشیه دریاها انجام می شود برای نمونه شرکت فولاد مبارکه در همین راستا بخشی از توسعه خود را به مکران، هرمزگان برده است که در این زمینه هم پیشرو بود.

عضو هیئت مدیره ذوب آهن اصفهان در خصوص دیگر راهکارهای حل مشکل کمبود آب صنایع ابراز داشت: کاهش مصارف و استفاده از روش‌های جایگزین از دیگر راهکارهای حل این مشکل است اما این معضل را نمی‌توان همین گونه حل کرد و باید تدابیر زیادی برای حل آن اندیشیده شود؛ زیرا این وضعیت از چالش‌های مهم است و انجمن‌های مختلف از جمله غرفه‌های این نمایشگاه نیز با برگزاری کلاس‌ها و کارگاه های آموزشی می‌توانند روی این موضوع مهم چاره بیندیشند و در راستا محدودیت انرژی صنایع هم اتاق‌های فکر در کنار کارگاه‌های آموزشی تشکیل شود.

تفکر غالب بومی سازی صنایع در چهار دهه گذشته 

عضو هیئت مدیره ذوب آهن در خصوص نقش نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان در بومی سازی صنعت فولاد کشور تصریح کرد: این موضوع همواره از ۴۰ سال پیش مطرح بوده و از خودکفایی به سمت بومی سازی و در وضعیت فعلی به شرکت‌های دانش بنیان رسیده است که در اصفهان نیز شهرک علمی و تحقیقاتی در این حوزه کار می‌کند.

وی اضافه کرد: شرکت‌های دانش بنیان می توانند با جلب اعتماد شرکت های بزرگ در بومی سازی نقش مهمی ایفا کنند. 

تاثیر برگزاری نمایشگاه ها در سرمایه گذاری صنایع فولادی

وی در خصوص تاثیر برگزاری نمایشگاه‌ها بر سرمایه گزاری صنایع فولادی ابراز داشت: برگزاری نمایشگاه‌ها تاثیرگذار است؛ اما امروزه معمولا نمایشگاه‌ها تبدیل به یک دیدار و بازدید معمولی مهندسین شرکت‌ها شده است، در حالی که در این نمایشگاه حداقل باید شش کارگاه آموزشی برگزار شود تا افراد یک حوزه کنار یکدیگر به بحث بپردازند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =