فولاد مبارکه

شرکت فولادمبارکه به عنوان یکی از مهمترین پیشتازان عرصه صنعت توانسته است سال گذشته با ایجاد ارتباط با دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان تعداد ۱۵۸۹ قطعه و تجهیزات را برای نخستین بار بومی سازی کند و صرفه جویی دو هزار و ۶۱۶ میلیارد تومانی برای کشور به ارمغان بیاورد.

ایراسین- حلقه مفقوده بین صنعت و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان (متشکل از دانش آموختگان و نخبگان دانشگاهی است)، موضوعی است که همواره مورد توجه رهبر انقلاب و دیگر مسئولان کشوری بوده و از مدیران و فعالان در حوزه صنعت خواسته اند تا با ایجاد ارتباط بیشتر با دانش آموختگان، زمینه را برای توسعه صنعت کشور، همچنین ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها فراهم کنند. در این میان  شرکت فولادمبارکه به عنوان یکی از پیشتازان صنعت در ایجاد ارتباط با دانشگاه ها و شرکتهای دانش بنیان بوده و توانسته سال گذشته باهمکاری این دو بخش ضمن بومی سازی ۱۵۸۹ قطعه، صرفه جویی دو هزار و ۶۱۶ میلیارد تومانی برای کشور داشته باشد و از خروج ارز جلوگیری کند.

رهبر انقلاب نزدیکی صنعت و دانشگاه را به عنوان راهکاری برای رفع نیازها و کمبودهای موجود در صنعت و اقتصاد کشور دانسته و پیوند علم و صنعت را سبب بی اثرشدن تحریم دانسته اند. در این میان می بینیم که برخی از صنایع بزرگ کشور از جمله تولیدکنندگان بزرگی همچون شرکت فولاد مبارکه توانسته در این موضوع پیشگاه شود و با ۱۲۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی همکاری داشته است.

در اینجا بهتر است به یکی از مهم‌ترین دلایل برای همکاری میان صنعت فولاد و دانشگاه اشاره کنیم که آن هم چیزی نیست جز بومی سازی در صنعت فولاد؛ چراکه به گفته فعالان این صنعت زمانی که کشورمان ایران مورد تحریم‌های بین المللی قرار گرفت و صنعت فولاد نیز جزء مهمی از این تحریم ها بود، فولادی ها توانستند با کمک متخصصان ایرانی بومی سازی در صنعت فولاد را به مرحله ای برسانند که تولید فولاد از هر تن ۱۲۰ دلار به ۸۰ تا ۸۵ دلار برسد. چراکه تحریم از ورود بسیاری از تجهیزات، قطعات و حتی دانش فنی مورد نیاز برای تولید فولاد جلوگیری کرد؛ اما در نهایت این صنعتگران فولاد بودند که تحریم را به فرصت تبدیل کردند و توانستند نتایج خوبی را برای صنعت و اقتصاد کشور رقم بزنند.

این موضوع در حالی مطرح می‌شود که صنعت فولاد کشور همواره در سخت‌ترین شرایط به ویژه شرایط تحریمی در کنار اقتصاد و دولت بوده و با کمک ارزآوری این صنعت، نیاز کشور به ارز برای تامین کالاهای اساسی را رفع کرده است. در این بین تشویق و حمایت مدیریت مجموعه های بزرگی همچون شرکت فولاد مبارکه را می‌توان یکی از عوامل مهم و اثرگذار بر موفقیت و پیشرفت در حوزه ارتباط با دانشگاه دانست. از نمونه های موفق دیگر همکاری این شرکت فولادی با دانشگاه را می‌توان در مصرف آب و تهیه الگوی بهینه سازی مصرف دانست که اکنون به عنوان یک الگوی کاملا موفق در جهان شناخته شده و فولادمبارکه به عنوان یکی از کم مصرف ترین صنایع فولادی در مصرف آب بشمار می آید.

از جمله مهم‌ترین پروژه های مهم شرکت فولاد مبارکه که با همکاری دانشگاه تهران استارت آن زده شد، تحول دیجیتال و حرکت به سمت تکنولوژ شدن این شرکت فولادی است؛ به این صورت که در سال ۹۹ مرکز نوآوری تحول دیجیتال صنعت فولاد در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران تاسیس شد؛  این مرکز دیجیتال با همکاری دانشگاه تهران و معاونت فناوری ریاست جمهوری راه اندازی شد و قرار است که استارت آپ های زیادی در این مرکز مستقر شوند.

استفاده از ظرفیت و توانمندی دانشگاه ها و نخبه های کشور یکی از اهداف اصلی فولاد مبارکه به عنوان قطب  بزرگ صنعتی کشور در حوزه فولاد بوده و همین موضوع می تواند منجر به اشتغالزایی و توسعه و تولید پایدار در این صنعت شود. در واقع اقدامات یادشده توسط شرکت فولاد مبارکه در جهت توسعه صنعت و دانش در کشور بوده و میتوان گفت که الگویی مناسب برای سایر صنایع بزرگ در کشور است.

نرگس قیصری- روزنامه نگار

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =