پرورش مرغ گوشتی

دبیر اول کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: اگرچه در برحه‌ای به دلیل کمبود جوجه یک روزه شاهد تلاطم در بازار مرغ بودیم اما با تصمیمات مجلس و دولت، بازار مرغ به مرور آرام خواهد شد.

علی اکبر علیزاده برمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره وضعیت جوجه یک روزه در بازار به عنوان یکی از نهاده‌های اصلی تولید مرغ در کشور اظهار کرد: متاسفانه پیشتر جوجه یک روزه از خارج به کشور وارد می‌شد و سپس بین مرغداری‌ها توزیع می‌شد تا پس از پرورش جوجه‌ها و تبدیل به مرغ گوشتی یا مرغ تخمگذار، در بازار عرضه شود.

وی افزود: در همین بین یکی از دولت‌های خبیث (انگلیس) در یک برحه زمانی و به منظور فشار بر مردم ایران، صادرات جوجه یک روزه به کشور را ممنوع کرد. در نتیجه تعداد جوجه یک روزه در بازار ایران کم شد و قیمت افزایش یافت.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر از آنجا که قیمت جوجه یک روزه در کشورهای همسایه به ویژه عراق با ایران متفاوت بود، شاهد قاچاق جوجه یک روزه بودیم و همین مسئله کمبود این نهاده را در بازار تشدید کرد.

علیزاده برمی تصریح کرد: در واقع در شرایطی که قیمت جوجه یک روزه در داخل کشور ۴ هزار تومان تعیین شده بود، قیمت آن در اطراف مرز ایران با کشورهای همسایه حدود ۸ الی ۹ هزار تومان بود همین مسئله منجر به قاچاق جوجه یک روزه شد.

وی ادامه داد: مجموع این عوامل باعث ایجاد تلاطم در بازار مرغ شد. در واقع به علت کمبود جوجه یک روزه، فرآیند جوجه ریزی به صورت کامل انجام نشد و بنابراین پس از گذشت یک مدت زمان مشخص تعداد مرغ قابل عرضه در بازار کاهش یافت و معضل مرغ در بازار به وجود آمد و کمبود این کالا در بازار احساس شد.

دبیر اول کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: در همین زمینه کمیسیون کشاورزی با کمک وزارت جهاد کشاورزی ۲ اقدام را جهت ساماندهی بازار انجام داد. اول واردات مرغ منجمد به کشور جهت به تعادل رساندن بازار مرغ در دستور کار قرار گفت و سپس مجوز واردات ۹۵ میلیون تخم مرغ نطفه دار که مقدمه جوجه یک روزه است، توسط دولت صادر شد.

علیزاده برمی اضافه کرد: مجموعه های مسئول، واردات تخم مرغ نطفه دار را آغاز کرده‌اند. با توزیع جوجه یک روزه در میان تولیدکنندگان آرام آرام بازار به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =