منصور شیشه فروش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: نرخ فرونشست زمین در دشت های اصفهان به عنوان یکی از عوامل بحرانی است و فرونشست زمین از ۵ تا ۱۸ سانتی متر در سال است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به برگزاری جلسه فرونشست زمین در اصفهان اظهار کرد: نرخ فرونشست زمین در اصفهان ۵ تا ۱۸ سانتی متر در سال گزارش شده است و سالیانه بین ۳۰ سانتی متر تا یک متر افت تجمعی آبخوان ها در استان اصفهان به ثبت رسیده است. در سال گذشته هم چندین جلسه با محوریت بررسی فرونشست در اصفهان برگزار شد و قرار شد سازمان زمین شناسی کشور مجددا دشت های استان اصفهان را در زمینه فرونشست پایش کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه ۲۷ دستگاه جی پی اس میزان فرونشست زمین در اصفهان را بررسی می کند، بیان کرد: در استان اصفهان نیز پدیده فرونشست زمین و درز و شکافهای منتج از این پدیده در دشتهای مهیار شمالی، مهیارجنوبی، کاشان، گلپایگان، برخواراصفهان، اردستان و فلاورجان مشاهده و بررسی شده است وبدون شک در آینده ای نزدیک به یکی از معضلات پیش رو تبدیل خواهد شد و راه برون رفت از این زلزله خاموش ممانعت از بارگذاری های جدید در حوضه کم جان زاینده رود است. احیای زاینده رود بایستی اولویت نخست وزرات نیرو باشد و پیش از این نقشه راه احیای زاینده رود تهیه و در اختیار مسئولان امر قرار گرفته است. فعال کردن کارگروه احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی درخواست عاجل ماست و تسریع در تامین منابع حوضه زاینده رود می تواند در برونرفت از این وضعیت موثر باشد. 

تهیه اطلس فرونشست زمین

وی با اشاره به تهیه اطلس فرونشست توسط سازمان زمین شناسی کشور تصریح کرد: عامل فرونشست در دشت های استان اصفهان، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی خارج از توان آبخوان طی سه تا چهار دهه گذشته است. 

شیشه فروش با اعلام اجرای مجدد طرح تعادل بخشی آب توسط شرکت آب منطقه ای اضافه کرد: محدوده تحت تأثیر فرونشست در دشت برخوار حدود ۳۷۰۰ کیلومترمربع است که دارای بیشترین مقدار فرونشست سالانه تا ۱۸ سانتیمتر در سال است. مساحت محدوده تحت تأثیر فرونشست با نرخ سالانه بیش از ۱۰ سانتیمتر حدود ۲۵ کیلومتر مربع است که در این محدوده راه آهن مسیر اصفهان یزد به طول ۹۸ کیلومتر قرار دارد.فرودگاه شهید بهشتی اصفهان نیز در محدوده فرونشست ۵-۴ سانتی متر در سال قراردارد.

وقوع زلزله در خوروبیابانک

وی در ادامه به وقوع زلزله به بزرگی ۳.۷ ریشتر در ساعت ۸ و ۵۰ دقیقه صبح امروز در مرز شهرستان خوروبیابانک با استان خراسان جنوبی هم اشاره کرد و گفت: این زلزله در عمق ۱۸ کیلومتری زمین رخ داد که بررسی های به عمل آمده در منطقه خساراتی را در برنداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =