منصور شیشه فروش

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به خطرات فرونشست زمین در اصفهان گفت: مجموع کسری آبخوان‌های زیر زمینی استان اصفهان بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب است. متوسط افت دراز مدت سالانه سطح آب زیرزمینی استان، ۴۱ سانتی متر می باشد.

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار ایراسین اظهار کرد: یکی از تبعات مهم عدم جریان زاینده رود و خشکسالی و تخلیه آبخوانها در اصفهان پدیده فرونشست زمین است.

وی افزود: فرونشست زمین باعث ایجاد شکاف عمیق و کج شدن لوله ها در اصفهان شده است و اگر این پدیده هرچه سریعتر رفع نشود امکان زیستن در اصفهان در آینده نه چندان دور از بین می رود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: وضعیت بحرانی منابع آب زیرزمینی در حال حاضر باعث تشدید افت سطح آب زیرزمینی و کسری حجم مخزن دشت‌ها شده به گونه‌ای که حدود ۴۰۸ محدوده از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی کشور در وضعیت ممنوعیت توسعه بهره‌برداری قرار گرفته و سالیانه با حدود ۶ میلیارد متر مکعب کسری مخزن مواجه شده است.

وی اضافه کرد: مجموع کسری آبخوان‌های زیر زمینی استان اصفهان بیش از ۱۲ میلیارد متر مکعب است. متوسط افت دراز مدت سالانه سطح آب زیرزمینی استان، ۴۱ سانتی متر می باشد. 

شیشه فروش اظهار کرد: در استان اصفهان نیز پدیده فرونشست زمین و درز و شکافهای منتج از این پدیده در دشتهای مهیار شمالی، مهیارجنوبی، کاشان، گلپایگان، برخواراصفهان، اردستان و فلاورجان مشاهده و بررسی شده است وبدون شک در آینده ای نزدیک به یکی از معظلات ومخمصه های پیش رو تبدیل خواهد شد.

وی بیان کرد: عامل فرونشست در دشت های استان اصفهان، برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی خارج از توان آبخوان طی سه تا چهار دهه گذشته است. بیش از ۹۰ درصد این آب نیز در بخش کشاورزی مصرف شده است.

مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: فرونشست زمین در شهر اصفهان، مجاورت فرودگاه و ورزشگاه نقش جهان هم مشاهده شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =